וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איום הרחפנים רק גובר - ולא בטוח שלמשטרה יהיה תקציב להגן עלינו מפניו

עודכן לאחרונה: 14.1.2024 / 0:17

אחרי השבת השחורה, הסכנה שנשקפת מהכלי החדש של המחבלים הפכה מוחשית, גם ארגוני פשיעה לא מהססים להשתמש בו. במשטרה גיבשו תוכנית שתספק אמצעים לסיכולו אלא שהקיצוץ במשרדי הממשלה עלול לטרפד את המהלך. מקורבי בן גביר: "לא יתמוך בתקציב שיפגע ביכולת המבצעית של המשטרה"

בווידאו: רחפן של חמאס מטיל על טנק מטען רב עוצמה/צילום: על פי סעיף 27א

מה-7 לאוקטובר, איום רחפני הנפץ בישראל הפך למוחשי וקטלני מאי פעם - מנטרול מערכות טכנולוגיות בגדר הביטחון בעזה ועד הטלת פצצות על כוחותינו על ידי מחבלי חמאס. כעת, במשטרת ישראל מחלחלת ההבנה כי נדרשת השקעה רחבה יותר בטיפול בסוגיה, אל מול השימוש שהולך ומתרחב בקרב ארגוני הפשיעה ובקרב ארגוני טרור בלב המדינה.

בשנה האחרונה, ולאחר ה-7 באוקוטבר בפרט - כך נודע לוואלה!, ערכו במשטרה עבודת מטה בנושא איום רחפני הנפץ לנוכח מיעוט המשאבים הטכנולוגים והתקציבים העומדים לרשותה לטיפול בסוגיה והניחו תוכנית עבודה לשלוש השנים הקרובות במסגרתה יוקם מערך שיתכלל את הרכש ופריסת טכנולוגיה מתקדמת שתנגיש לשוטרים, בכלל המחוזות והתחנות ברחבי הארץ את האמצעים לסיכול הטסת רחפנים בשימוש ארגוני פשיעה וטרור.

עלות מימוש הפרויקט עומד על כ-200 מיליון שקלים, אך על אף הצורך המבצעי ביישום הפרויקט, הקיצוץ בתקציב המשטרה המתוכנן של משרד האוצר, במסגרת הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה עלול לסכל את הקמת המערך ולהותיר את המשטרה ואזרחי ישראל חשופים לאיום הרחפנים ללא מענה מבצעי.

רחפן חמאס מטיל פצצה על טנק של צה"ל. החמאס | יח״צ, עיבוד תמונה
רחפן חמאס מטיל פצצה על טנק של צה"ל/עיבוד תמונה, החמאס | יח״צ

הסבת הרחפנים לשימוש פלילי וטרור אינה תופעה חדשה בעולם. כך למשל, במשטרת בריטניה הוקמה יחידה לטיפול בתופעה כבר לפני מספר שנים. בעקבות דוח מבקר המדינה, האחריות בסוגיה בין זרועות הביטחון משטרה וצה"ל חולקה בין פנים המדינה שבאחריות המשטרה לבין צה''ל האחראי על הגבולות ומה שמעבר להם.

מאז, הצטיידו בצה"ל במערכות טכנולוגיות מתקדמות לסיכול ותקיפה של רחפנים. אך במקביל, משטרת ישראל לא קיבלה כאמור את התקציבים הנדרשים, זאת על אף השימוש שהלך והתרחב מצד ארגוני פשיעה לסיכול ופגיעה ביריביהם, באמצעות רחפני נפץ, עם שורה של אירועי חבלה שנרשמו בשנתיים האחרונות - בין היתר בערים רמלה, לוד ונתניה.

התכנית להתמודדות עם האיום קרויה "תמונת שמיים", שעיקרה ניטור שמי הארץ במערכי הגנה לסיכול וזיהוי רחפנים המהווים איום על מתחמי ממשל וביטחון ואזורים רגישים וגם אירועים המוניים ושכונות מגורים. במשטרה גיבשו תוכנית עבודה שהוגשה לפני כשנה להצטיידות בכלים מבצעיים שיועמדו לידי המחוזות והיחידות הארציות להתמודדות עם איום הרחפנים. התוכנית הכוללת פריסה של מערכות ניידות להגנה ויירוט, והקמת מערכים מבצעיים ייעודים להכשרה וניטור שיאפשרו למשטרה להגן בצורה הרבה יותר טובה על טווח רחב מאוד של אירועים, בהם, אירועים פליליים ואירועי פח"ע.

תקיפת מחבל שהפעיל רחפן, 6 בינואר 2024. דובר צה"ל
תקיפת מחבל שהפעיל רחפן, 6 בינואר 2024/דובר צה"ל

אך בעוד הליכי החקיקה והרגוליציה שיאפשרו למשטרה לזהות רחפנים מוטסים בשמי הארץ ובמידת הצורך אף להשתלט עליהם הולכת ומתקדמת - עד היום התכנית לא תוקצבה והאיום רק הולך ומתעצם.

בשיחה עם וואלה! מתריע בכיר במשטרה: "איום הרחפנים תפס פוזיציה מאוד משמעותית נוכח הטבח ב-7 באוקטובר, זאת לצד טשטוש הגבולות בינינו לבין צה''ל. אנחנו מתמודדים כעת מול סוגיה פרוצה שמחייבת מענה מיידי, הצורך בטיפול באיום הזה הוא מיידי וממשי".

לפי הבכיר, "הנחת העבודה של כל ארגוני הביטחון בארץ ובעולם שקצב ההתפתחות של רחפנים הוא מהיר מאוד, גם בהגנה וגם בהתקפה", והודה כי "גם הטכנולוגיות שעומדות לרשותנו, הם ממש חלקיים, מה שנכון לפני שלוש שנים, ספק אם מתאים להיום ולכן צריך כל הזמן להיות ערוכים לכך בצורה מקיפה".

איתמר בן גביר השר לביטחון לאומי, דיון הוועדה לביטחון לאומי על עונש מוות למחבלים, 20 בנובמבר 2023. יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
איתמר בן גביר השר לביטחון לאומי, דיון הוועדה לביטחון לאומי על עונש מוות למחבלים, 20 בנובמבר 2023/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90

בתוך כך, מחר יחל הדיון בממשלה לאישור תקציב המדינה לשנת 2024, ברקע כוונת משרד האוצר להטיל קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה, בהם המשרד לביטחון לאומי והגופים הכפופים לו כמו משטרת ישראל.

בעקבות פרוץ מלחמת חרבות ברזל, הגישו במשטרה לשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, דוח מסכם על יעדי המשטרה לנוכח צרכים ביטחוניים ומערכתיים שהתעוררו אחרי ה-7 באוקוטבר בעלות של 9 וחצי מיליארד שקלים, מדובר בתוספת תקציבית לתקציב הדו-שנתי שאושר רק לפני כשנה בהיקף של כ-25 מיליארד שקלים לשנה, אלא שבמשרד האוצר מתנגדים לתוספת האמורה ואף דורשים לקצץ כמיליארד שקלים בתקציב המשטרה לשנה הקרובה.

בסביבת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מאיימים הערב: "או שהאוצר לא הבין מה המשטרה עשתה ב-7 באוקטובר, או שהוא שכח. בכל מקרה השר בן גביר לא יתמוך בתקציב שיפגע ביכולת המבצעית של המשטרה ופוגע פגיעה אנושה בה ובביטחון האישי של אזרחי ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully