וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר חוקתי ומחאה ברחובות: כל התרחישים ליום שאחרי פסק הדין בבג"ץ

עודכן לאחרונה: 28.12.2023 / 12:49

מהטיוטה שפורסמה עולה כי ישנו רוב בקרב שופטי בית המשפט העליון לפסול את התיקון לחוק היסוד שמבטל את עילת הסבירות. בפעם הראשונה קיים רוב שבעד פסילת סעיף בחוק יסוד - בניגוד לחוק רגיל. וואלה! עושה סדר במה צפוי ליום שאחרי

בוידאו: אחרי יומיים של שקט, ברקע היערכות המשטרה: הפגנות ברחבי הארץ/ניב אהרונסון, אורי סלע, בני משי, רועי שושני,אפרת ספרן., טלי מלמד,עמיר טרקל, SATVIEW

נתחיל מהסוף, עמית סגל הטיל אמש (רביעי) פצצה כשפרסם לראשונה בתולדות המדינה טיוטה של פסק דין מבג"ץ. בניגוד לטענות נגד סגל, הוא לא עשה שום חטא או "פאוול" אלא נהפוך הוא - סגל עשה את מלאכתו נאמנה כפי שמצופה מעיתונאי. מי שצריך לספק הסברים לציבור הם שופטי בית המשפט העליון כיצד קרה שטיוטה של פסק דין לא מפורסמת לכלל הציבור ביחד. נכון לכתיבת שורות אלה ולמרות שוואלה! פנתה כמה פעמים אל דוברות הרשות השופטת, תשובה לשאלה זו לא ניתנה.

ועכשיו לעיקר, במשך שנה שלמה מדינת ישראל היטרללה על המהפכה המשפטית. השיא של המאבק היה סביב התיקון לחוק יסוד השפיטה שביטל את האפשרות של בתי המשפט לפסול את החלטות הממשלה באמצעות השימוש בעילת הסבירות. פסק הדין המלא יתפרסם בעוד כשבועיים, ב-12 בינואר, ואמש, לפי הפרסום בחדשות 12, עולה כי בפעם הראשונה יש רוב בקרב שופטי בית המשפט העליון לפסול סעיף בחוק יסוד - בניגוד לפסילת סעיף בחוק רגיל.

השאלה הגדולה שנותרה כעת פתוחה היא מה יהיו התגובות לפסק הדין? וואלה! משרטטת שלושה תרחישים אפשריים ליום שאחרי פסק הדין.

צעדה במסגרת הפגנה נגד המהפכה המשפטית, כיכר דיזנגוף, 23 בספטמבר 2023. ראובן קסטרו
המחאה תחזור לרחוב? צעדה במסגרת הפגנה נגד המהפכה המשפטית, ספטמבר/ראובן קסטרו

התרחיש הראשון

יום הדין הגיע, ישראל נכנסת למשבר חוקתי חסר תקדים בעיצומה של מערכה צבאית בעזה ובצפון. הממשלה מודיעה כי לא תכבד את פסק הדין. נוצר משבר חוקתי, הממשלה עלולה להתפרק והמחאה תחזור לרחובות. זהו התרחיש הקיצוני והקשה ביותר שאליו ישראל עלולה להידרדר.

בהקשר הזה חשוב לציין דברים שנאמרו מפי גורמים ברשות השופטת ולפיהם: "ההדלפה חסרת אחריות". חלק מהגורמים אף הופתעו לגלות על דבר הפרסום של הטיוטה אך ניתן להבין מדבריהם שהם לא אהבו את הפרסום בכלל.

התרחיש השני

הממשלה מחוקקת מחדש את הסעיף בחוק היסוד ומחוקקת גם את פסקת ההגבלה, בכך הממשלה למעשה "עוקפת" את פסק הדין אך גם מכבדת אותו ביחד. כלומר הממשלה תציית לפסק הדין אך תנסה לעקוף אותו באמצעות פסקת התגברות.

במקרה כזה הבעיה המשפטית תיפתר אך המחאה עלולה לחזור לרחובות ואי היציבות החברתית בישראל שוב עלול לבעבע בזמן מלחמה.

התרחיש השלישי

הממשלה תציית לפסק הדין ותכבד אותו כלשונו. זהו התרחיש האופטימי שבו הממשלה תחליט שהיא מקבלת את פסק הדין ולא תנסה לשנות אותו. המצב הזה לא יגרור את החברה הישראלית לתוך משבר אך עם זאת הוא כן ישאיר את הצד התומך ברפורמה עם תסכול רב בכך שאפילו את התיקון היחידי בתוך התוכנית של לוין ורוטמן הממשלה לא הצליחה להעביר. במקרה כזה, המתח החברתי יגיע מהצד התומך ברפורמה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון מליאה מיוחד למען החטופות והחטופים. 25 בדצמבר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
הממשלה תיפול? נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

משיחות רקע ארוכות שוואלה! ערכה היום (חמישי) עם שופטים בדימוס בבית המשפט העליון וכן עם בכירים במערכת המשפט עולה התמונה הבאה: לפני שמפורסם פסק דין בבג"ץ מוחלפות טיוטות בין השופטים. הטיוטות אינן סופיות ומטרתן לשכנע את השופטים בהנמקות שניתנות לפסק הדין, כך שטיוטה שמופצת יכולה להשתנות.

מטרת ההדלפה אמש היא לקבע את העמדות שנכתבו בפסק הדין ולא לאפשר לאף שופט לסגת מדעתו משום ששופט שייסוג מדעתו אחר ההדלפה יהיה חשוד בכך שהוא שינה את דעתו רק בגלל ההדלפה ולא בגלל שדעתו שונתה באמת.

באופן יותר מפורט, הגורמים ששוחו עם וואלה! סיפרו כיצד כתיבת פסק הדין בבג"ץ עובדת: כל שופט כותב את חוות הדעת שלו בלשכה הפרטית שלו. ברגע שהשופטת או השופט מסיימים לכתוב את חוות הדעת, מישהו מהלשכה שלו הולך פיזית ללשכות של השופטים האחרים ומניח עותק מודפס של חוות הדעת של השופט האחר. זה אומר שהגישה לחוות דעת היא גישה מוגבלת למעט מאד אנשים, מי שרואה בד"כ את הטיוטה הם רק השופטים המתמחים שלהם והעוזרים המשפטיים שלהם ולכן ההדלפה חייבת לבוא מהמעגל הפנימי של השופטים.

יריב לוין ושמחה רוטמן משוחחים בזמן שהכנסת מצביעה על ביטול עילת הסבירות לאישור סופי. הכנסת, ירושלים. 24 ביולי 2023. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
משבר חוקתי? יריב ורוטמן/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

שופט בדימוס בעליון שביקש שלא להזדהות אמר: "זה מצב קשה מאד, לא שמעתי על דבר כזה בחיים שמוציאים טיוטה החוצה לעיתונות, אני לא יודע מה המטרה אבל אני מאמין שזה לא ישפיע על תוצאת פסק הדין הסופי".

שופטת בדימוס אחרת אמרה: "יש לי כלל, אני לא מתייחסת לתייקם תלויים ועומדים יש הרבה מה לומר אבל לא כעת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully