וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דודו של יובל קסטלמן: "אנחנו רוצים תשובות. חייבים לחקור את כל ההתנהלות"

עודכן לאחרונה: 26.12.2023 / 14:32

שבוע לפני התקרית עוד הספיק רן קסטלמן לדבר עם אחיינו ולשמוע כמה הוא גאה בשירות המילואים. בריאיון טעון בוואלה! הוא מספר על הזעם על חוקרי המשטרה: "מרגישים שניסו לעבוד עלינו, אולי בהוראה מלמעלה". על היורה, אביעד פריג'ה: "אין רחמים כלפיו, אלא כלפי הקורבן הבא"

בווידאו: הארכת מעצר לאביעד פריג'ה, בית הדין הצבאי בית ליד, 5 בדצמבר 2023/מערכת וואלה!

רן קסטלמן, דודו של יובל קסטלמן, תקף היום (שלישי) את המשטרה והתנהלות חקירת הירי באחיינו. "הרגשנו שקצין המשטרה ניסה לעבוד עלינו", אמר בשיחה עם וואלה. "התנהלות המשטרה הייתה ממש פושעת, אין מילה אחרת". עוד הוסיף בנוגע לרגשותיו בנוגע לחשוד, אביעד פריג'ה. "אין פה עניין של רחמים כלפיו, אלא כלפי הקורבן הבא".

"מאז המוות הטרגי של יובל הבנו די מהר שכל תהליכי המשפט והחקירה לא מתנהלים בצורה סבירה", הסביר דודו של יובל, "אנחנו הבנו שזה מאוד חריג לא לבצע נתיחה במקרה מוות לא טבעי, כמו שיובל נהרג בו, אז אותו קצין משטרה שהחליט לא לנתח את הגופה היה צריך לנמק ולהסביר למה הוא לא מבצע נתיחה והוא נימק. כתוב שהוא דיבר עם הרופאים בבית החולים ואמר להם שאין צורך. אבל הוא לא דיבר עם הרופאים, הוא הטעה את גורמי התביעה. מבחינתנו זה שיבוש הליכי משפט".

"אנחנו רוצים תשובות ממח"ש למה היה כאן שיבוש לכאורה של הליכי משפט. אבל אנחנו די אופטימיים שיש גם את הנקודה שאתם בוואלה! חשפתם של אותו מעיל, ככה שאם לא יהיו הפתעות הראיות שיוצגו יאפשרו הגשת אישום חריף", הבהיר רן. "באמצעות העזרה של כלי התקשורת ולחץ ציבורי בשבועיים האחרונים שמחנו לראות שהפרקליטות הצבאית מנהלת בקשות להארכת מעצר של אביעד פריג'ה, ועכשיו מתנהל הליך פלילי בצורה מקצועית כמו שציפינו".

יובל קסטלמן, נורה למוות על ידי אביעד פריג'ה בסמוך לפיגוע בירושלים. באדיבות המשפחה
יובל קסטלמן, נורה למוות על ידי אביעד פריג'ה בסמוך לפיגוע בירושלים/באדיבות המשפחה

יובל קסטלמן נהרג ב-30 לנובמבר כשניסה לעצור את מחבל שביצע פיגוע ביציאה מירושלים. לבסוף, קסטלמן נורה למוות על ידי פריג'ה. בשיחה עם וואלה! רן שיתף בתחושות הקשות של המשפחה כלפי המשטרה והשר הממונה עליה, איתמר בן גביר, ברצון שלהם לעשות צדק ולמנוע את הקורבן הבא.

"בשבוע הראשון שבו התקיימו הדיונים בהארכת המעצר של פריג'ה בבית הדין הצבאי בבית ליד, הגענו לדיון אצל השופט הצבאי, סא"ל טובי הארט, שבא בטענות מהרגע הראשון לתביעה", סיפר רון. "השופט פשוט שאל את נציגי המשטרה איך הם בכלל מגיעים לדיון בלי שבוצעה ניתוח לגופה של יובל, זה הרי דיון בהארכת מעצר, כשבסוף התהליך הפרקליטות הצבאית לכאורה עומדת להגיש כתב אישום שהוא מאוד חמור בעבירה של המתה בקלות דעת".

"הדברים של השופט היו ההיפך הגמור ממה שמשטרת ישראל טרחה לנסות לשכנע אותנו, שאין צורך בנתיחת גופה", הסביר הדוד. "העובדה הזאת המהמה אותנו. בסוף, השאלה היא איך זה יכול להיות שחוקר מנוסה שהיה בהרבה משפטים אמר שלא צריך לנתח את הגופה, בעצם ההרגשה שהקצין של המשטרה ניסה לעבוד עלינו, לא פחות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
יובל קסטלמן יחד עם  אביו משה, אחותו נוגה וסבו אפרים.. באדיבות המצולמים
יובל קסטלמן יחד עם אביו משה, אחותו נוגה וסבו אפרים/באדיבות המצולמים

בהתחלה הסכמתם שלא ינתחו את הגופה?

"בחמישי בלילה שנאלצנו להיפרד מיובל וכולנו היינו בהלם, אחיו שקד ניהל שיח עם שוטר ממז"פ שהגיע ושאל אותו במפורש אם המשטרה הולכת לבצע נתיחה. ברגע שהשוטר אמר שאין צורך אז שקד אמר לו 'רגע תבדוק עם הממונים שלך, אנחנו לא רוצים להגיע למצב שעכשיו אתם אומרים שלא צריך נתיחה ואחר כך אחרי הלווייה נצטרך לעשות הלווייה שנייה'. ואחרי כמה דקות השוטר אמר 'בדקתי עם הממונים שלי ואין צורך בנתיחה'".

איך אתה מסביר את התשובות של המשטרה?

"כל האירוע עצמו שקרה בשבע וחצי בבוקר, על כל ההתנהלות של המשטרה, זה משהו שקשה להסביר. למה רק אחרי תשע שעות המשטרה טרחה להודיע למשפחה שיובל נאבק על חייו בבית החולים? למרות שאזרחים שהגיעו לשבעה סיפרו לנו שהם נתנו לשוטרים את התעודות ואת הטלפון שלו. חייבים לחקור את כל ההתנהלות, אנחנו לא מקבלים את ההתנהגות הזו".

בתוך כמה זמן המשפחה הבינה שכדאי לנתח את הגופה?

"ברגע שאמרו לנו מהפרקליטות הצבאית שזה קריטי לבצע נתיחה כדי לערוך משפט צדק. בסוף, בדיון בהארכת מעצר, השופט אמר שאין לזה תקדים להגיע להרשעה בסעיף כזה חמור בלי נתיחת גופה".

זירת הפיגוע בירושלים. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
זירת הירי ביובל, ירושלים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

את הדברים החריפים שאתה אומר לנו אתה אומר גם למפקד הימ"ר?

"הייתה אמורה להיות פגישה והיא לא התקיימה. היות ומח"ש בהוראת פרקליט המדינה פתחו בחקירה ולכן אנחנו לא יכולים לדבר איתם. הציפייה שלנו ממח"ש היא שהם יחקרו את זה באותה רצינות כמו מצ"ח עובדים. בשביל להבין מה קרה פה".

היה כאן משהו מכוון?

"יש פה שתי אפשרויות, או שהחוקר המנוסה על דעת עצמו החליט לשבש את המשפט, זו אפשרות ראשונה. או אפשרות שנייה שהמשטרה, היא ארגון היררכי והוא קיבל הוראה מלמעלה".

ממי?

"שמח"ש יחקרו, לא יודע. בגלל שהקציר נתפס בשקר שהגיע לשופט הצבאי זה משהו מאד חמור".

אתה די רומז שהשר בן גביר יוצר את האווירה. זה גם עולה מהציוצים שלך ברשת אקס (לשעבר טוויטר).

"בסוף בתוך המשפחה שלנו חלק מצביעי ימין וחלק מצביעי שמאל. אני מנסה להתרחק מפוליטיקה. כן, אני מסתכל על בן גביר בתור השר לביטחון לאומי, שאחראי על המשטרה ופועל ביחד עם ראש הממשלה להקל על חלוקת נשק לציבור. נראה לי הזוי לאור האירוע שקרה, שגם הוא וגם ראש הממשלה לא פונים לציבור בקריאה מצולמת ואומרים שמי שמרים ידיים - לא יורים בו, בשביל שכזה אירוע לא יקרה שוב זאת חובתם בלי קשר לימין ולשמאל".

השר איתמר בן גביר דיבר אתכם?

"הוא התקשר למשה, אביו של יובל, להביע צער על מה שקרה ומעבר לכך כל האירוע בתור בן אדם דתי, כל האירוע שנגרם לנו תחת המשטרה שהיינו צריכים להוציא את הגופה ולקבור פעם שנייה שזה אירוע חסר תקדים הוא אפילו לא התקשר להתנצל על זה".

איתמר בן גביר השר לביטחון לאומי, דיון הוועדה לביטחון לאומי על עונש מוות למחבלים, 20 בנובמבר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"התקשר טלפונית לאביו של יובל להביע צער", בן גביר/פלאש 90, יונתן זינדל

המפכ"ל, רנ"צ קובי שבתאי הגיע לשבעה, מה הוא אמר לכם?

"זה היה ביקור בתחילת השבעה אבל כן נאמר שם למה צריך לחכות תשע שעות עד שמודיעים למשפחה ודבר שני שהעלנו שלא נראה לנו שהחקירה מתנהלת כמו שצריך והמפכ"ל אמר שהוא מהצד שלו יקדם את החקירה שתהיה מקצועית מה שבפועל לא קרה, הם המשיכו לשקר ולהגיד שאין צורך בניתוח הגופה עד שהתגלה הקליע עד אז הם לא היו מוכנים להודות שהם פישלו".

"הציבור התפעל מההקרבה של המשטרה ב-7 באוקטובר, והאירוע הזה הוא ב-180 מעלות הפוך. זה לא הפיגוע הראשון ולא האחרון וההתנהלות של המשטרה ממש פושעת אין לי מילה אחרת וזה חבל לנו", המשיך רז. "מה שיכול לנקות את המשטרה זה חקירה רצינית של מח"ש שתסביר לציבור איך זה קרה".

קיבלתי את יובל מתנה לבר מצווה

רן אחיו של משה, אביו של יובל, בן 51 מתוגרר בחיפה, איש הייטק ואב לשלושה ילדים. "קיבלתי את יובל כסוג של מתנה, בבר המצווה שלי הוא נולד, ומגיל צעיר לוויתי את המסלול שלו", סיפר הדוד. "הוא היה מציב לעצמו מטרות גם בהקשר של הלימודים ושל המדינה. עובד ציבור למופת שנתן את הכול מבחינת המקצועיות שלו וחוש האמת והצדק שלו. לכן, כל האירוע הזה חרה לנו. לא מספיק שלובש מדים ירה בו, פיזית כל ההתנהלות של המשטרה הייתה בניגוד בכל מה שהוא ייצג בעבודה למען הציבור. יום יומיים אחרי זה ,הילד שלי בן, העשר, שהוא הבן דוד הכי צעיר של יובל שאל איך יכול להיות שחייל יורה בבן דוד שלו? זה משהו שנחרט בי אני מקווה שיהיה משפט צדק. זה לא חייל זה פושע".

הייתה פנייה בשבוע שעבר מצד משפחת פריג'ה. הם שלחו מכתב פומבי אליכם, האם לפני כן הם פנו אליכם באופן אישי?

"הייתה פנייה לאביו של יובל, למשה, דרך איזה ערוץ עקיף. כרגע זה לא רלוונטי, אנחנו רוצים שהמשפט יתנהל בצורה הכי מקצועית שאפשר ושהצדק יצא לאור, זו המטרה שלנו. בסוף, אנחנו מסתכלים על יובל שנתן את החיים שלו בשביל להציל חפים מפשע והמטרה שלנו עכשיו היא להנציח את המורשת שלו שהיא להציל את הגיבור הבא שיכנס לאירוע וזה יקרה רק אם מי שבאמת פשע ישלם את המחיר ואף אחד לא יעז לירות במי שמרים ידיים, זוהי הסיבה שאנחנו רתומים לסיפור הזה".

דיון הארכת מעצר של אביעד פריג'ה החשוד בהמתה בקלות דעת של יובל קסטלמן, בית הדין הצבאי, בית ליד, 5 בדצמבר 2023. שלומי גבאי
"מי שעשה טעות צריך לשלם עליה", אביעד פריג'ה, החשוד בהמתה בקלות דעת של יובל/שלומי גבאי

יש לכם קשר כלשהו עם משפחת פריג'ה?

"זה לא רלוונטי, בסוף זה טבעי הם ההורים שלו, הם לקחו גורמים של יחסי ציבור, והם רוצים שהבן שלהם לא ישב בבית סוהר".

מה מבחינתכם ייחשב לעשיית צדק?

"בגלל שעדיין לא כל הראיות הגיעו אז הניסוח שלנו הוא כתב האישום החריף ביותר בהתאם לראיות שיהיו בידי התביעה, חומר הראיות הוא מה שיכריע".

אתה יכול להבין את המקום הטראגי שבו אביעד פריג'ה נמצא?

"אחד הדברים שאני בא בביקורת כלפיו למערכת המשפט הוא שכשהם באים לקבוע עונשים הם מסתכלים על הבן אדם הספציפי ולא מסתכלים על ההשפעה על הקורבן הבא. בכוונה אני מתמקד בקורבן הבא, איך אני מונע את הקורבן הבא. מי שעשה טעות צריך לשלם עליה בשביל שלא יקרה דבר כזה יותר. אין פה עניין של רחמים אלא לרחם על הקורבן הבא".

לסיום תספר בבקשה על השיחה האחרונה שלך עם יובל?

"איך שהתחילו האירועים של ה-7 באוקטובר יובל גויס לפיקוד העורף בבסיס בפתח תקווה. הוא עבד על תרחישים קשים שהיה צריך להיערך להם והוא נשאב לשירות מילואים רציף. היה מאוד קשה להשיג אותו ושבוע לפני האירוע הצלחתי לדבר איתו. הרגשתי שהוא ממש גאה על השירות מילואים שלו מצד אחד, ומהצד השני הוא אומר לי 'תשמע יש לי פערים יש לי תפקיד בנציבות שירות המדינה באמת עשיתי את המאמץ לסגור כמה שיותר דברים בצד הצבאי ועכשיו אני חייב לחזור לסגור פערים בעבודה'. זה מראה את המחויבות לעשות הכול למען המדינה זה מה שיובל היה. גם אנחנו באותו יום חמישי, 30 בנובמבר, היינו בתדהמה יחד עם ההורים שלו, כי הוא היה אמור לחזור למילואים לכיוון פתח תקווה ולכן לא חשבנו שהוא יכול להיות בדרך לירושלים. הוא רצה להספיק עוד משהו בעבודה לפני שהוא חוזר למילואים ולכן הוא חזר לירושלים, כזה הוא היה מסור לשירות הציבור".

ממשטרת ישראל נמסר: "לבנו עם המשפחה ומשתתפים בצערה על האובדן הטראגי של בנם יובל ז"ל בפיגוע הירי הרצחני.ההחלטה על שחרורו לקבורה של יובל ז"ל התקבלה על ידי ר' צוות החקירה בהתאם לממצאים שהיו באותה עת. נדגיש כי כלל חומרי החקירה והממצאים הועברו למצ"ח עם תחילת החקירה והחקירה מתנהלת שם בימים אלו".

מטעמו של השר בן גביר לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully