וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיים בצל טילי נ"ט: בגזרה הצפונית אין "התחממות" - אלא מלחמה

כטב"מים חודרים כמעט מדי יום, אש הנ"ט הבלתי פוסקת מביאה למותם של חיילים ואזרחים, ממדי ההרס עצומים, והאיום של חדירה של מחבלים לא רק שאינו דמיוני - הוא אף קרה. המלחמה האינטנסיבית מתרכזת בדרום, אך בעוד שבעוטף עזה יש יממות שלמות ללא רקטות, בצפון אין הפוגות

הרמטכ״ל קיים סיור והערכת מצב בגבול לבנון עם מפקדי אוגדה 146 וחיילי המילואים בגבול הצפון/דובר צה"ל

עיקר תשומת הלב מופנה למלחמה בעזה, שבה סופגת ישראל את האבדות הכבדות ביותר בנפש, בתוך הרצועה עצמה. ואולם בעוד שיישובי עוטף עזה ספגו פגיעה אנושה ביותר בתחילת המערכה, בשלב הנוכחי יישובי הצפון ניזוקים במידה חמורה לא פחות, ואולי יותר, מהפצצות יום יומיות של טילי נ"ט של חיזבאללה ומפגיעות של כלי טיס לא מאוישים שחוצים מלבנון. גם בגבול הצפוני ישנם פצועים והרוגים. היום פורסם כי סמל עמית הוד זיו, בן 19 מראש העין, נפל בפעילות כתוצאה משיגור מלבנון לעבר שתולה. צה"ל פועל יום יום, בעיקר מהאוויר, נגד מטרות של חיזבאללה. ברקע קיימת כל העת החרדה מתסריט אימים דומה לזה של 7 באוקטובר בדרום, של חדירה פיזית של אנשי חיזבאללה, שגם לפני המלחמה הנוכחית הפגינו נוכחות מאסיבית על גדר הגבול עצמה.

הרס בקיבוץ מנרה, 22 לדצמבר 2023. מועצה אזורית גליל עליון, אתר רשמי
ההרס במנרה/אתר רשמי, מועצה אזורית גליל עליון
הרס בקיבוץ מנרה, 22 בדצמבר 2023. מועצה אזורית גליל עליון, אתר רשמי
דירה הרוסה בקיבוץ מנרה/אתר רשמי, מועצה אזורית גליל עליון
סמל עמית הוד זיו שנפל בפעילות מבצעית בגבול הצפון. דובר צה"ל
סמל עמית הוד זיו שנפל במרחב שתולה בצפון/דובר צה"ל

בעוד שבשבוע האחרון היו יממות שלמות ללא רקטות בדרום וביישובי עוטף עזה, בצפון מופעלות האזעקות מדי יום כמה פעמים. היום (שישי) נשמעו התרעות בגליל המערבי ובגליל העליון שלוש פעמים. אתמול בערב יורט כלי טיס עוין בגליל העליון, טיל נ"ט פגע פגיעה ישירה בבית במטולה וברמות נפתלי פגעו בבית אחד שני טילים. בצהריים פונו שני נפגעי הלם מהישוב דוב"ב לבית החולים, לאחר פגיעת טיל נ"ט שגרם לנזק רב למשק העופות במקום. ביישוב אביבים נפגע רכב פגיעה ישירה מטיל. כבישים בגליל העליון ובגליל המערבי נסגרו לתנועה. האזעקות הופעלו באזור כמה פעמים במהלך הלילה וביום.

ביום חמישי תקף צה"ל מטרות בסוריה שמהן שוגרו ארבעה טילים לצפון הגולן. חיל האוויר תקף במהלך כל הימים האלה כמה פעמים ביום מטרות בדרום לבנון. השגרה הזו מתקיימת למעשה מתחילת המלחמה.

הרמטכ״ל קיים סיור והערכת מצב בגבול לבנון עם מפקדי אוגדה 146 וחיילי המילואים בגבול הצפון. דובר צה"ל
הרמטכ"ל בסיור עם חיילים בגבול לבנון/דובר צה"ל
תקיפת צה"ל בעיתא אל שעב שבדרום לבנון. 20 בדצמבר 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
תקיפה של צה"ל בלבנון/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

רוב האזור הסמוך לגבול ריק מתושבים - קיבוצים, מושבים וערים. חלק גדול מוגדר כשטח צבאי סגור. אתמול פורסמו נתונים אודות ממדי ההרס במנרה, אחד הקיבוצים שנפגע במידה הקשה ביותר. 86 מתוך 155 בתים בקיבוץ מנרה נהרסו כליל מהירי של חיזבאללה מלבנון. אורלי יצחק, המנהלת העסקית של הקיבוץ אומרת בריאיון עם ליאת רון ברדיו צפון: אף אחד לא נמצא ביישוב מלבד כיתת הכוננות וצבא, וחצי מהישוב סגור בצו אלוף, זה אומר שגם כיתת הכוננות לא יכולה להיות בכל היישוב".

גם במטולה נפגעו עשרות בתים מטילים. לפני עשרה ימים נפגעו ביום אחד תשעה בתים במושבה הוותיקה. פגיעות בקרית שמונה, משגב עם, מלכיה, אביבים, יראון, וגם באזור שלומי, מעלות-תרשיחא ויישובים רבים נוספים הפכו לעניין של שגרה.

רס"ב (מיל') יחזקאל עזריה, מפתח תקווה, לוחם שיריון בגדוד 129, חטיבה 8, נפל בפעילות מבצעית כתוצאה מנפילת כטב"ם נפץ במרחב מרגליות, בן 53 במותו.. דובר צה"ל
רס"ב יחזקאל עזריה שנפל במרחב מרגליות/דובר צה"ל
הלווית עלים סעד בינוח, 10 באוקטובר 2023. יואב איתיאל
הלוויית סא"ל עלים סעד בינוח/יואב איתיאל

התסריט של חדירת מחבלים דרך הגבול הוא לא רק בגדר איום: בתחילת המלחמה נהרג סגן מפקד חטמ"ר 300 סא"ל עלים סעד בהיתקלות עם מחבלים שחדרו לשטח ישראל מלבנון. בשבוע שעבר נהרג במרחב מרגליות רס"ב יחזקאל עזריה, בן 53, בפעילות מבצעית. כמה חיילים נפצעו מפגיעות של פגזי נ"ט וכטב"מים, ולפני כשבועיים נהרג אייל אוזן, אזרח בן 54 מנטועה, כשעבד במטע התפוחים שלו. כמה אזרחים נפצעו במהלך המלחמה מרסיסים, בדרגות שונות של חומרה.

אחת העובדות שהופכת את המצב בצפון לקשה במיוחד, היא שבעוד שבדרום וביישובי העוטף פועלת מנהלת תקומה שנועדה לשקם את נזקי 7 באוקטובר, לצפון אין כתובת. בראיון ברדיו צפון אמרה אורלי יצחק: "מנהלת תקומה לא מטפלת ביישובים בצפון. אנחנו בחוסר אונים, אין לנו כתובת. תקומה בוודאות אמרו שזה לא תפקידם. חלק מהסכום עובר דרך החטיבה. הכסף של תקופה לא יכול לשמש את תושבי הצפון, ואין תוכנית מוסדרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully