וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהלך של "מארסק": חברת הספנות לוחצת על העולם לפעול נגד החות'ים

עודכן לאחרונה: 16.12.2023 / 18:23

אחרי שטיל ששוגר מתימן החטיא ספינת שלה, סוחפת חברת הספנות הדנית את המתחרות לדלג על תעלת סואץ, במהלך שישבש את שרשרת האספקה הבין לאומית - כדי לגרום לארה"ב, מצרים וסין לעצור את המתקפות על אוניות הסוחר. איך תושפע ישראל?

תיעוד שפרסמו החות'ים מההשתלטות ספינת גלקסי לידר/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

אתמול היה אמור להתחיל לפעול בים האדום כוח בין לאומי בהובלת ארצות הברית, שילווה את ספינות הסוחר ויגן עליהם מפני החות'ים. ספינות מלחמה של הצי האמריקאי ומדינות נוספות, כמו צרפת ובריטניה שכבר פועלות באזור, וחלקן יירטו כבר טילים וכטב"מים של המורדים מתימן, היו אמורות להגן על ספינות המטען מפני ירי טילים ומפני חטיפות כמו שאירעו לאונייה גלקסי לידר שבבעלות איש העסקים הישראלי רמי אונגר.

בענף הספנות העולמי המתינו ל-15 בדצמבר בציפייה דרוכה, כדי לדעת שהאזור שדרכו עובר יותר מעשרה אחוזים מהסחר העולמי, חזר להיות בטוח להפלגה. אבל זה לא קרה, והדיונים של ארה"ב מול בנות בריתה ומדינות במזרח התיכון עדיין נמשכים.

בחברת "מארסק" הדנית, שאוניית המכולות שלה מרסק גיברלטר ניצלה ביום חמישי מפגיעה סמוך למיצרי באב אל מנדב אחרי שטיל ששיגרו לעברה החות'ים החטיא, החליטו להפסיק להמתין. אתמול הודיעה החברה ללקוחות כי עד להודעה חדשה ספינות שלה יפסיקו להיכנס לתעלת סואץ ויפליגו לאירופה דרך כף התקווה הטובה, מסע מסביב לאפריקה שיאריך את מסלולן בשבועיים עד חודש, תלוי במהירות ההפלגה.

תיעוד שפרסמו החות'ים מההשתלטות ספינת גלקסי לידר. 20 בנובמבר 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
תיעוד שפרסמו החות'ים מההשתלטות ספינת גלקסי לידר. 20 בנובמבר 2023/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

במה שקיבל פחות כותרות הבהירה בהמשך ההודעה "מארסק", אחת משתי חברות הספנות הגדולות בעולם לצד "MSC", כי תבחן את המצב בימים הקרובים. למעשה לא מדובר בהחלטה גורפת וייתכן שיהיו אוניות של החברה שכן יפליגו דרך התעלה.

יותר מהכל מדובר בהעברת מסר לקהילה הבין לאומית: תפעלו להגן על הספנות מפני האיום. שעות לאחר ההודעה של מרסק הודיעה גם חברת הספנות הגרמנית "הפאג לויד" כי תעצור גם היא את ההפלגות בתעלת סואץ. היום הצטרפו אליה "MSC" וגם "CMA CGM" הצרפתית ביישור קו בין שלוש חברות הספנות הגדולות בעולם.

עוד בוואלה!

יורדים ממסוק וקוראים "מוות לישראל": תיעוד השתלטות החות'ים על הספינה בים האדום

לכתבה המלאה
תיעוד שפרסמו החות'ים מההשתלטות ספינת גלקסי לידר. 20 בנובמבר 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
תיעוד שפרסמו החות'ים מההשתלטות ספינת גלקסי לידר. 20 בנובמבר 2023/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

הנזק לכלכלה הישראלית

מבחינת המשק בארץ מדובר במכה משמעותית. ההפלגה דרך אפריקה תייקר את עלות המשלוחים במאות דולרים למכולה, אחרי שמחיר מכולה מהמזרח כבר ירד לאלפייים דולרים משיא של כ-16 אלף דולרים בקורונה. בנוסף, זמני האספקה יתארכו משמעותית. מול עלות ההפלגה הארוכה יותר עומד החיסכון בתשלום דמי המעבר הגבוהים בתעלת סואץ.

ההשפעה על ישראל תהיה מיידית. ספינה של "מארסק" שהייתה אמורה לחצות אתמול את התעלה הוסטה לאפריקה. במקום להיכנס לים התיכון ולפקוד את נמל חיפה במסגרת קו הסחר המרכזי שהיא מפעילה ביחד עם "MSC" מהמזרח לאירופה, ה-"M2", החברה תפרוק מכולות המיועדות לישראל באירופה, משם הן יוטענו מחדש על אוניות אחרות שיפליגו איתן לארץ.

מדובר בתהליך המכונה שיטעון, ויאריך עוד יותר את זמני הייבוא והייצוא, כרוך בעוד אגרות ועמלות, ומהווה איום נוסף על שרשראות האספקה של התעשייה והמסחר בארץ. בכיוון השני, הארכת זמני האספקה וייקור עלויות הייבוא מישראל עלולים לגרום ללקוחות זרים במזרח של חברות ישראליות להעדיף ספקיות אחרות.

חמושים צופים על ספינת "גלקסי לידר" שעליה השתלטו החות'ים לחופי תימן, 5 בדצמבר 2023. רויטרס
חמושים צופים על ספינת "גלקסי לידר" שעליה השתלטו החות'ים לחופי תימן, 5 בדצמבר 2023/רויטרס

ההפסד של המצרים

המהלך של חברות הספנות נועד להגביר את הלחץ גם על מצרים לפעול נגד החות'ים. המצרים גובים כ300-400 אלף דולרים מכל ספינה שחוצה את התעלה, כך שכל ספינה שמוסטת למסלול מסביב לאפריקה מהווה פגיעה בכלכלה המצרית. למצרים יש צי חזק וחיל אוויר משמעותי, ושותפות שלהם בכוח הבין לאומי יכולה להיות עבורו משמעותית גם צבאית וגם פוליטית.

גם הסינים אמורים להרגיש את הלחץ. הארכת זמני האספקה למזרח תפגע גם בחברות סיניות, שהלקוחות שלהן במערב עשויים להעדיף ספקיות אחרות. רק פגיעה משמעותית תביא למצב שנראה ספינות מלחמה סיניות מפליגות לצד ספינות אמריקאית בים האדום, אבל גם לחץ של בייג'ינג על טהרן לעצור את מתקפות בני בריתם החות'ים יכול לתרום רבות להרגעת הרוחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully