וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן: "ביבי אמר לי, 'אתם זרקתם פצצת אטום, אזרחים רבים נהרגו'"

עודכן לאחרונה: 13.12.2023 / 16:14

בנאומו אמש הפריד ביידן בין המחויבות שלו לביטחון ישראל להסתייגותו מממשלתה הקיצונית. הנשיא הזכיר כי מחאת אנשי המילואים נגד המהפכה המשפטית הגיעה מתוך החברה הישראלית והדגיש כי הסכם שלום עם סעודיה אפשרי אחרי המלחמה אם הפלסטינים יהיו חלק משמעותי ממנו

ביידן: הלוואי שיכולתי להיות שם לחבק את אביגיל/רויטרס

הנאום של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמש (יום שלישי) על יחסיו עם בנימין נתניהו היה משמעותי הרבה יותר מה שדווח עד כה וכלל התייחסויות ישירות לפוליטיקה הישראלית, לשיחות בינו לבין ראש הממשלה בשבועות הראשונים של המלחמה ולמחאת חיילי המילואים נגד המהפכה המשפטית.

למה זה חשוב

  • המסר המרכזי בנאומו של נשיא ארצות הברית היה כי הוא מפריד בצורה ברורה בין יחסו כלפי ישראל וביטחונה ("חמאס הוא איום קיומי על ישראל. אין שאלה לגבי הצורך לחסל אותם. לישראל יש את כל הזכות לעשות זאת. בשלב הנוכחי לא נעשה שום דבר מזורגג חוץ מלהגן על ישראל") לבין יחסו כלפי נתניהו וממשלת הימין שלו ("נתניהו חבר טוב אבל הוא צריך להשתנות. הממשלה הזו בישראל מקשה עליו לזוז").

עוד בוואלה!

ביידן בביקורת חריגה על נתניהו: "נתניהו צריך לעשות שינוי. הממשלה הזו מקשה עליו לזוז"

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח פגישתו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, במלון Intercontinental בניו יורק.. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
"נתניהו חבר טוב, אבל הוא צריך להשתנות". בנימין נתניהו בפגישתו עם ג'ו ביידן/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

במוקד החדשות

  • ביידן דיבר במשך 20 דקות בפני קהל שחלק גדול ממנו יהודי ותומך ישראל. מי שהציג את ביידן היה לי רוזנברג ששימש בעבר כנשיא השדולה הפרו-ישראלית רבת העוצמה בוושינגטון - איפא"ק.
  • הנשיא האמריקני התחיל את דבריו במונולוג ארוך על המחוייבות שלו לביטחון ישראל, מאות השעות שהקדיש לשחרור החטופים בעזה והנשק שהוא הורה לשלוח בדחיפות לישראל. הוא גינה בחריפות את האלימות המינית שחמאס הפעיל נגד נשים ישראליות ב-7 באוקטובר ואת שאר הזוועות שביצעו אנשי ארגון הטרור נגד אזרחים ישראלים.
  • אבל אז עבר ביידן לדבר על הסתייגותו מממשלת הימין בישראל.
  • "זו הממשלה הכי שמרנית בתולדות ישראל. בן גביר ושות' הם חבורה מסוג אחר. הם לא רוצים שום פתרון עם הפלסטינים - הם רק רוצים להעניש את כל הפלסטינים", אמר הנשיא האמריקני וטען שבעוד שהוא סבור שנתניהו מבין את מצבה הבינלאומי השברירי של ישראל הוא לא בטוח שבן גביר ושאר חברי הקבינט מבינים זאת.
  • ביידן סיפר כיצד שוחח בתחילת המלחמה עם נתניהו על הצורך להימנע מהפצצות חסרות אבחנה שפוגעות באזרחים פלסטינים חפים מפשע וכיצד ראש הממשלה השווה בין מה שישראל עושה בעזה למה שארצות הברית ובנות הברית עשו בזמן מלחמת העולם השנייה.
  • "ביבי אמר לי 'אתם ביצעתם הפצצות שטיח בגרמניה. זרקתם פצצת אטום. אזרחים רבים נהרגו'. אז אמרתי לו 'כן, בגלל זה הקמנו אחר מלחמת העולם השניה מוסדות (בינלאומיים) כדי לוודא שזה לא קורה שוב. אל תעשו את הטעות שעשינו אחרי ה-11 בספטמבר. לא היתה לנו סיבה ללכת למלחמה באפגניסטן. לא היתה סיבה לעשות את כל מה שאנחנו עשינו", אמר ביידן.
  • הנשיא האמריקני הזכיר בדבריו כי בתקופה שקדמה למלחמה נתניהו עמד מול מחאה רחבת היקף מצד חיילי המילואים על רקע המהפכה המשפטית. "ראיתם מה קרה כשנתניהו ניסה לשנות את בית המשפט העליון. אלפי חיילי צה"ל אמרו - 'אנחנו עוזבים'. זה לא קרה כתוצאה מהשפעה חיצונית. זה הגיע מתוך ישראל".

מה הלאה

  • בנאומו הציג ביידן את ציפיותיו לגבי מה שצריך לקרות אחרי המלחמה בעזה. הוא ציין כי הוא רוצה לחזור לנסות לקדם הסכם שלום בין ישראל לבין סעודיה אך הדגיש כי זה צריך לקרות כחלק ממהלך מדיני רחב יותר שכולל את הפלסטינים.
  • "סעודיה עדיין רוצה נורמליזציה עם ישראל. יש לנו הזדמנות לאחד את האזור. הם עדיין רוצים לעשות זאת. אבל ביבי צריך להבין שהוא צריך לבצע צעדים כדי לחזק את הרשות הפלסטינית. אי אפשר לומר שאתה מתנגד למדינה פלסטינית לחלוטין בעתיד. זה הולך להיות חלק קשה", אמר ביידן.
הנשיא ביידן בהדלקת נרות בבית הלבן, 12 בדצמבר 2023. רויטרס
"סעודיה רוצה נורמליזציה עם ישראל, יש לנו הזדמנות לאחד את האזור". הנשיא ביידן בהדלקת נרות בבית הלבן/רויטרס

בין השורות

  • ביידן לא אמר זאת בצורה ישירה, אך מדבריו השתמע כי הוא היה רוצה לראות שינוי פוליטי בישראל אחרי המלחמה שיאפשר התקדמות מדינית ("צריך לעבוד קשה כדי לאחד את ישראל בצורה שתספק התחלה של אפשרות לפתרון שתי המדינות").
  • האמריקנים עוקבים מקרוב אחרי הסקרים בישראל שמצביעים על החולשה הפוליטית של נתניהו ושותפיו לקואליציה, אבל גם מבינים שנתניהו מנסה לנצל את המחלוקות עמם במסגרת קרב ההישרדות הפוליטי שלו.
  • גם בוושינגטון מחכים לראות האם סיום השלב "העצים" בלחימה בעזה - לקראת סוף חודש ינואר - יהיה תחילת השלב "העצים" של התהליכים הפוליטיים בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully