וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מוותר על "כיפת הברזל" של ליברמן

ממי פאר

עודכן לאחרונה: 12.12.2023 / 18:19

אילו נתניהו היה שומע לעצת דרעי ומכניס את ליברמן לקבינט המלחמה, היה יכול לגלות תעוזה מול ארה"ב וגם להחזיר את תושבי הצפון הביתה בבטחה. אבל כנראה הקואליציה חשובה לנתניהו יותר מקבינט מלחמה חזק ויציב: רק תסתכלו על ההתנהלות שלו מול סמוטריץ' וגפני

ליברמן בגבול הצפון: אנחנו משלמים עכשיו על כך שלא חיסלנו את חיזבאללה מזמן/מערכת וואלה!

אי אפשר לומר על נתניהו שאינו רוצה לנצח ולמוטט את שלטון חמאס. גם לא שאינו רוצה מאוד להשיב הביתה את כל החטופים. וכמובן, ברור לכל שחיי חיילי צה"ל יקרים לו. מי שטוען אחרת מונע משנאה אוטומטית, מפלגת ומיותרת.
אפשר לשער שהלחץ האמריקני על נתניהו להכנסת סיוע הומניטרי לעזה - כבד ביותר. לא פשוט לעמוד מול בעלת בריתנו הגדולה והחזקה, או לסרב לנשיא פרו-ישראלי כמו ביידן, המסייע לנו עם נשק ומשחתות, וחשוב מכך - מטיל וטו על החלטות בזויות ואנטי-ישראליות שהאו"ם מנסה להעביר.


עם זאת, לפעמים חייבים להתעקש - גם מול האמריקנים! - כי ההיענות לדרישותיהם עולה לנו בזמן יקר ובחיי חיילים. אינני איש צבא, אך ההיגיון אומר שאלמלא הסיוע ההומניטרי לעזה, יכולנו לסיים את מיטוט חמאס ולהשיב את כל החטופים בשבוע אחד, אולי אפילו ללא נפגעים בצד שלנו, במקום בעוד חודש-חודשיים, כפי שמסתמן שיקרה בקצב הלחימה הנוכחי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, משרד רה"מ, ירושלים. 10 בדצמבר 2023. יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
צריך ללמוד להתעקש, אפילו מול וושינגטון. ראש הממשלה נתניהו/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90
כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה אחרי פעילות, 12 בדצמבר 2023. אבי רוקח
מה שלוקח חודשים היה אפשר לסיים בשבוע. כוחות יוצאים מרצועה עזה בתום פעילות, היום/אבי רוקח
יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן, סייר בקיבוץ כפר עזה, 16 באוקטובר 2023. ללא, אתר רשמי
החשש של נתניהו מפניו פוגע בהיגיון הבריא. ליברמן מסייר בכפר עזה באוקטובר האחרון/אתר רשמי, ללא

על נתניהו להזכיר לאמריקנים שרצועת עזה היא כמו מדינה - שבראשה עומדת ממשלת חמאס-דאעש, ומתגוררים בה אזרחים שמחאו כפיים על כל נרצח ישראלי וירקו על חטופות בשבת השחורה (וזה בלי לציין מעשים גרועים אף יותר). אם אכן יש שם שוחרי שלום או "בלתי מעורבים", הרי הם מיעוט שבמיעוט.

לכן, נתניהו חייב להודיע לאמריקנים - ויפה שעה אחת קודם - שבמשך שבוע שלם לא ייכנס אפילו טנדר אחד לעזה. לא דלק, לא מזון, לא גז - ושינותקו החשמל והאינטרנט. רק מים יישארו, וגם זה עבור החטופים שלנו.

עצרת לשחרור החטופים והנעדרים, 2 בדצמבר 2023. ראובן קסטרו
לא להכניס כלום לעזה חוץ ממים, וגם זה רק למען החטופים. עצרת לשחרור הישראלים המוחזקים ברצועה/ראובן קסטרו

אבל מעבר לניתוק המוחלט של הסיוע ההומינטרי לעזה, המשימה של צה"ל תהיה להגביר באופן חסר תקדים את המתקפה על הרצועה. עזה תיפול, ורק אז נעצור. נבהיר שיש להם 24 שעות להחזיר לנו את כל החטופים, ואת ראשם של סינוואר וההנהגה הבכירה של חמאס, ואז המלחמה תסתיים. אז, ורק אז, יהיה אפשר לחדש את הסיוע לרצועה.

הבעיה היא שנתניהו לא יוכל לעשות זאת - לא בהתחשב בפחדנות הבסיסית שלו עצמו, ולא לנוכח ההרכב הנוכחי של קבינט המלחמה (לדעתי, רק גלנט היה תומך בהצעה שכזאת). אילו נתניהו היה שומע בעצת דרעי ומכניס את ליברמן לקבינט המלחמה, ליברמן היה מעניק לו את כיפת הברזל הדרושה מול ארה"ב. לו היה חבר בקבינט המלחמה, האמריקנים היו סבורים שליברמן הוא שלוחץ על נתניהו ודורש למנוע הסיוע לעזה. אבל השנאה והחשש של נתניהו מליברמן היו גדולים יותר מזה, וכנראה הקואליציה חשובה לו יותר.

נאום נסראללה, 11 בנובמבר 2023. רויטרס
גם אותו יכלו להרתיע, בהרכב שונה של קבינט המלחמה. נסראללה נואם, בחודש שעבר/רויטרס

ליברמן היה יכול לשמש ככיפת ברזל של נתניהו גם כדי להחזיר הביתה בבטחה את תושבי הצפון. לו ליברמן היה לצידו, נתניהו היה יכול להבהיר לחיזבאללה שישראל השתגעה, ושאנחנו הבריון השכונתי במזרח התיכון. בתרחיש כזה, לדעתי, נסראללה היה בורח אל מעבר לליטאני, ביודעו שאם מחבל אחד שלו יעיז לדרוך היכן שאסור - שוב תהפוך הדאחייה לעיי חורבות. ליברמן, אפשר להניח, יודע איך לעשות זאת.


עניין נוסף וחשוב לא פחות הוא הכלכלה. מרתיח את הדם לראות שנתניהו עדיין לא הדיח את שר האוצר הכושל, המשיחי, היהיר והילדותי בצלאל סמוטריץ'. ברור לכל שהוא עסוק בקדושת שמירת הקואליציה ובאיבוד שלטונו, שממילא יאבד לו בקרוב. סמוטריץ', וגם יו"ר ועדת הכספים משה גפני, גורמים נזק מחריד למשק הישראלי. למרות זאת - הם לא אשמים, ולא אשם גם הציבור החרדי, שכמובן לא חטא בדבר. כשהאב לא מציב גבולות לילדים, הם מתפרעים ומאבדים כל רסן. רק נתניהו אשם בשוד הזה, שוד שנעשה בחסות החוק היבש.

הכותב הוא יועץ אסטרטגי תקשורתי בפאר לוין תקשורת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully