וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדירת מטוס אל-על ללבנון: מה השתבש והאם חיזבאללה מסוגל היה להפילו?

עודכן לאחרונה: 12.12.2023 / 12:44

שורה של תקלות ואי הבנות קדמו לאירוע המסוכן, שהתרחש עם פתיחת המלחמה, כולל שיבושי ה-GPS שהקשו על הטייסים לזהות את מיקומם. חיזבאללה כבר הראה במהלך המלחמה שיש לו יכולת להפיל מטוס כזה, אבל נזהר שלא לספק עילה לפתיחת מלחמת לבנון השלישית

נחיתת מטוס בנתב"ג ברקע יירוטי הרקטות מעזה/מערכת וואלה!

מה קרה בקוקפיט מטוס הבואינג 787 של אל על בדקות שקדמו לאירוע, שהותר אתמול לפרסמו, ושבמהלכו חצה המטוס שעל סיפונו 200 נוסעים ואנשי צוות לתוך שטחה של מדינת אויב?

באל על מסבירים כי הקברניט היה ב-9 באוקטובר בעיצומו של טיפוס לגובה שיוט, בעת טיסה לפלורידה, כאשר שלט "הדקו חגורות" עדיין דולק. באותו זמן הנוסעים ישבו וצוות הדיילים עדיין לא החל אפילו בחלוקת השתייה. הצוות ביקש לעקוף ענני סערה, ולכן ביצע את התמרון שהכניס אותו לטיסה של דקות ספורות בשמי דרום לבנון.

מטוס דרימליינר רטרו של אל על. LLHZ2805, ויקיפדיה, צילום מסך
מטוס של אל-על/צילום מסך, LLHZ2805, ויקיפדיה

באותו יום הוסטה התנועה האווירית מנתב"ג צפונה מהנתיב הרגיל, שנסגר בידי חיל האוויר, בגלל ירי רקטות מעזה ופעילות החיל ביומה השני של המלחמה, כך שהצוות טס בנתיב שלא היה מוכר לטייסים, וגם לא ליחידת הבקרה האווירית הצפונית של חיל האוויר. מה שהחמיר את המצב היו שיבושי ה-GPS החזקים המופעלים למניעת חדירת מל"טים עוינים, שהקשו על הטייסים לזהות במדויק את מיקומם ביחס לקרקע.

לוואלה נודע כי תחקיר שבוצע בחיל האוויר העלה כי בקר אזרחי ובקר צבאי ביחידת הבקרה זיהו במקביל שהמטוס משנה את נתיבו כך שיביא אותו לחצות קו ללבנון, ומיהרו להזהירו. רק אז ביצע הקברניט סטייה בחזרה לנתיבו המקורי. ואולם בגלל קצב וצורת התמרון של מטוס הנוסעים האזרחי הגדול, עדיין חדר המטוס לשמי לבנון, בעודו מבצע פנייה רחבה מערבה בחזרה לים התיכון.

באל על גם טענו אתמול שלמטוס לא נשקף כל סיכון, אולם ההערכה בחיל האוויר שונה. למרות שללבנון אין מערך הגנה אווירי מתקדם, הרי שחיזבאללה בנה יכולות מתקדמות יחסית, כמענה לשליטת חיל האוויר בשמי מדינת הארזים. כבר לפני המלחמה הייתה הערכה שהארגון הצליח להשיג מערכות SA-22 פנטסיר מתוצרת רוסיה נגד מטוסים ומסוקים, שכמותם השמיד החיל בסוריה.

ואכן במהלך המבצע שיגרה מערכת כזאת טילים לעבר מטוס לא מאויש של חיל האוויר - והושמדה. לפי הספרות המקצועית יעילה המערכת עד מטרות בגובה 49 אלף רגל. כאשר המטוס חצה את הגבול ללבנון - הוא טס בכמחצית מהגובה הזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הלחימה בגבול לבנון. אייל מרגולין/פלאש 90, עיבוד תמונה
הלחימה בגבול לבנון/עיבוד תמונה, אייל מרגולין/פלאש 90

זאת ועוד: חיזבאללה מנסה כבר זמן רב להצטייד במערכת ההגנה האווירית האיראנית Sevom Khorad, שנמצאת כבר בשירות הצבא הרוסי, ומסוגלת ליירט מטרות במרחק 50-200 ק"מ, ועד גובה של 70 אלף רגל. לפי מקורות זרים מספר תקיפות של חיל האוויר בשטח סוריה כוונו להשמדת מערכות כאלה בדרכן ללבנון, אולם לא מן הנמנע שהיו מערכות שהצליחו להגיע בשלום לידי הארגון.

גורמים בתחום התעופה אמרו לוואלה כי "ברור שאם מטוס ישראלי טס מעל לבנון יש בזה סיכון. יש שם הרבה כוחות, מערכות טילים, והוא מסומן בכל מערכות הבקרה כמטוס ישראלי. עם זאת, הסיכוי שיפילו אותו נמוך. סוריה ממילא יכולה להפיל מטוסים שטסים גם במרחב האווירי של ישראל בזכות טילי ה-SA-5 ארוכי הטווח שברשותה, כמו שעשתה בעבר עם אף-16 של חיל האוויר, אבל מבינה את המחיר של הפלת מטוס אזרחי. אנחנו לא יודעים הכל על היכולות של חיזבאללה ויש לו יכולות, אבל גם לארגון טרור ברורה המשמעות - זה מהלך פתיחה למלחמת לבנון שלישית. עם זאת, כמו שקיבלנו תזכורת בסדרה 'האחת', יש מי שיכול לראות בכך הזדמנות לסגור חשבון על הפלת מטוס הנוסעים הלובי ב-1973, שהסתיימה במותם של 108 מ-113 הנוסעים ואנשי הצוות".

מנסים להצטייד במערכות הגנה אווירית מתקדמות. שיגור טיל בורקאן על ידי חיזבאללה

תיעוד: שיגור טיל בורקאן של חיזבאללה/מערכת וואלה!

יצוין כי אל על כבר איבדה בעבר על נוסעיו וצוותו מטוס שסטה מנתיבו: ב-27 ביולי 1955 הפילו מטוסי קרב בולגריים מטוס לוקהיד קונסטיליישן של החברה שנכנס אל המרחב האווירי שלה בגלל טעות בניווט. כל 58 נוסעי המטוס ואנשי הצוות נהרגו. הבולגרים ידעו שהם מיירטים מטוס נוסעים אזרחי ולא טרחו להזהירו בשעה שהורו לטייסי הקרב לפתוח באש.

גורם אחר אמר כי "לאירוע כזה יש יותר מאחראי אחד, זה לא רק הבקרה ולא רק הצוות של אל על. כולם היו חייבים להיות סופר עירניים באותו יום, בגלל הנתיב הלא רגיל, בגלל מזג האוויר, ובגלל מצב המלחמה והחשש שתתרחש מעזה ללבנון".

גם במשרד התחבורה תחקרו את האירוע. מהמשרד נמסר כי "במלחמה יכולים להיות אירועים חריגים כמו האירוע המדובר. האירוע תוחקר וממצאי התחקיר של חברת אל על, רשות התעופה האזרחית וחיל האוויר הוצגו למנהל רשות התעופה האזרחית. הלקחים הועברו לגורמים הרלוונטיים, במטרה למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד. צוותי האוויר של החברות הישראליות מתמודדים עם מציאות מורכבת ופועלים במקצועיות כדי לאפשר את הקשר האווירי למדינת ישראל מתחילת המלחמה. שיתוף הפעולה בין חיל האויר לתעופה האזרחית הוא ברמת מקצועית גבוהה והביא עד כה לעמידה במשימה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully