וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שעות הדרמה בבור בקריה: מאחורי הפלת המל"ט והתקיפה בסוריה

16.2.2018 / 6:00

אלמלא היה מתרסק מטוס 16-F, ייתכן שהתקיפה בסוריה בשבת הייתה הופכת לעוד חלק במערכה החשאית שמנהלת ישראל בצפון. הניסיון להדוף את חיזבאללה ואיראן ולשמור על מרחב פעולה אווירי מחייב שיתוף פעולה של המטכ"ל כולו - ובראש את הדיוק והמהירות של חיל האוויר

באדיבות: חדשות 10, עריכה: יאיר דניאל

שבת. 04:55. מפעילי המל"ט האיראני מסוג SHAAED 141 ישבו בקרון ההפעלה בסיס T-4 רחב הידיים עמוק בשטח הסורי ועיניהם ברקו. המל"ט חדר למרחב האווירי הישראלי, אחד המאובטחים בעולם. פרט אחד הם לא ידעו: מערכי הגילוי של חיל האוויר הישראלי גילו ועקבו. בבור של חיל האוויר התקבלה החלטה להפיל את המל"ט בשטח ישראל. החשיבות לחקור את יכולותיו ולהבין מה הייתה כוונת האיראנים הכריעה.

מסוקי קרב מסוג "שרף" בעלי מכ"ם מתקדם המתינו לפקודה. בקשר מוצפן פנה בקר האוויר לטייס: "צדק 3, רשאי להפיל מטרה". תקיפה מדויקת. שניות של שקט ואז בודק הבקר: "מוודא תוצאה חיובית על המטרה".

SHAAED 141 הוא מל"ט בעל מבנה כנף, מבוסס טכנולוגיה של מל"ט חמקן אמריקני RQ-170 שנועד לסיור ואיסוף מודיעין לצבא ארה"ב. ב-2011 נפל המל"ט בשל תקלה לידי איראן. מהנדסי משמרות המהפכה שכפלו אותו ופתחו קו ייצור שהוצג כחלק מההתרסה נגד ארה"ב. ההפלה בישראל הייתה נטילת סיכון אך התבססה על מקצועיות טייסי ה"שרף". לא הפלה פשוטה, כשמדובר בכלי קטן שנע באיטיות בשטח ישראל.

עוד בוואלה! NEWS:
ישראל תקפה יעד איראני - והבהירה: גם אנחנו נעצב את עתיד סוריה
סוריה: מכינים לישראל "הפתעות נוספות" אם תתקוף שוב בשטחנו
סוריה ריססה את השמיים וההתרעות צפצפו ברצף: מה קרה בנטישה בשמי הגבול?

יירוט אווירי- תיעוד: מסוק אפאצ'י תקף מל"ט איראני, שחדר מסוריה; בתגובה, הותקף בסיס השליטה שלו בחומס. דו"צ, מערכת וואלה! NEWS
התקיפה בסוריה בתגובה לחדירת המל"ט/מערכת וואלה! NEWS, דו"צ

זמן קצר לאחר מכן אגף המודיעין וחיל האוויר הציגו מידע, כולל הערכות מה יקרה ביממה הבאה. מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין המליץ מה לתקוף בסוריה בתגובה להפרת ריבונות ישראל, אולי כניצול הזדמנות להשמיד יעדים שמפריעים לישראל. הרמטכ"ל גדי איזנקוט הנחה: לתקוף את קרון ההפעלה האיראני.

אחרי פחות מחצי שעה תקף חיל האוויר והשמיד את הקרון. יש אולי עוד מדינה אחת בעולם שחיל האוויר שלה מסוגל לאתר, להינעל ולתקוף מטרה בתנועה במרחק כה רב, ממספר זוויות בדיוק יוצא דופן בשטח רווי מערכי הגנה אוויריים. מדובר בשילוב יכולות קצה בתחום תורת הלחימה, המודיעין והטכנולוגיה. מומחים מעריכים כי מעוף הטיל בחישוב הטווח ומזג האוויר אורך כמעט 20 דקות של מעוף באוויר. לבעלי עצבי ברזל.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

רק עוד מבצע שמנהל חיל האוויר במערכה החשאית במזרח התיכון

ללא ההיסטריה שהפגין מערך ההגנה הסורי בשיגור טילי הגנה אוויריים מתקדמים לעבר מטוסי קרב של צה"ל, הפלת F-16, נטישת צוות האוויר ופציעת טייס הקרב, ייתכן מאוד שפרטי היום הזה היו נארזים בתיק תחקיר דק של חיל האוויר, עוד אחד מהדיווחים אודות מערכה חשאית שצה"ל מנהל במזרח התיכון.

לפני העיסוק בשאלות מה שעבר במוחו של טייס הקרב ברגע שבו החליט לנטוש את ה-16-F אחרי שנפגע צריך להבליט את מזג האוויר, העננות, גובה הטיסה, הקרון כמטרה נעה שעשויה להיעלם תוך רגע בשל המרחק מהגבול. משך מעוף הטיל מהרגע השיגור ועד לפגיעה בקרון. בזמן הזה שולט הטייס מהקוקפיט בטיל עד לפגיעה. למרות שלב התקיפה יודע הטייס לבצע תמרון כדי לחמוק מטיל אויב ולהפעיל מערכות מתקדמות.

פינוי שבררי המל"ט שיורט הבוקר באלוני אבא. עודד רדלי, מערכת וואלה! NEWS
שיירי המל"ט שהופל/מערכת וואלה! NEWS, עודד רדלי
טייס ה-F-16 העדיף לדבוק במשימה - במקום את שרידות המטוס שננטש

מה שבאמת התרחש בתא הטיס נע בין טעות מקצועית לסדר עדיפויות שראוי גם להערכה. הטייס החליט לדבוק במשימת התקיפה ופחות חשב על שרידות המטוס. סדר העדיפויות שלו היה צריך להיות שונה. ראש מטה חיל האוויר תת-אלוף תומר בר רמז על כך כשאמר כי הנחישות לעמוד במשימה עמדה מעל ההישרדות.

מפקד חיל האוויר נורקין היה בבור בזמן הפלת המטוס. ברגעים הללו עיני עשרות הקצינים והחיילים עמוק מתחת לפני אדמה היו נשואות אליו. תמונות הטייסים צונחים לקרקע נראו על גבי המסכים בבו'. כל תנועה וכל מילה שלו נבחנה על ידי עשרות זוגות העיניים של החיילים והקצינים. סוג של בדידות עבור מנהיג ומפקד. כשהטייסים נחתו ומצבם הוגדר יציב מתחילים לפעול, כשבמקביל המודיעין זורם ובטייסות עומדים בהיכון.

נטישת המטוס בצפון 10 בפברואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
אחד הטייסים בצניחתו ארצה/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

חיל האוויר הגיב מהראש. שבעה מטוסים מתוך שמונה חזרו לטייסות ורביעיית מטוסים חמושה בטילים מדויקים המריאה לצפון. המטרות הוצגו בפני הרמטכ"ל שאישר תקיפה. עשרות הרכיבים שהשתתפו בתקיפת מטוסי הקרב של חיל האוויר הושמדו ומה שהחל ב-4:55 הסתיים עד 09:30, כשתוצאות התקיפות ידועות.

זו רק טעימה למה מסוגל חיל האוויר להוציא לפועל בזמן קצר תוך דיוק מרבי כשברקע ההנחיה לא לפגוע בחיילים רוסים או סורים, אתגר שמחייב רמת ביצוע גבוהה ומודיעין מדויק. גופות והלוויות לא ישרתו את הרצון הישראלי לקיים את שיטת המב"מ (מערכת שבין מלחמות), שלא מחייבת את הצד השני להגיב.

בשנים האחרונות נשחק השריון של משטר אסד. מערך טילי הקרקע-קרקע נפגע והחי"ר ספג אבדות וזקוק לתמיכת רוסיה, איראן וחיזבאללה. חיל האוויר לפי הערכות נחתך בחצי. התחום היחיד שהתחזק הוא מערך ההגנה האווירי הכולל סוללות SA-22, SA-17, SA-6, SA-8 ,SA-5, SA-3 ורכיבי גילוי והתרעה מתקדמים. סוריה מוגדרת כאזור הצפוף בעולם של טילי קרקע אוויר לתא שטח. מתחרה איתה אולי צפון קוריאה. עשרות סוללות הגנה אוויריות תוצרת רוסיה, ומאות רכיבים המחייבים מעקב מודיעיני ומענה להתקפה.

האתגר העצום של מפקד חיל האוויר

למרות הדרמה סביב התקיפה בשבת, מדובר באירוע טקטי שנמצא באמצע על ציר המשימות של חיל האוויר. בין חילוץ מטיילים מנחל חילזון על ידי יחידת 669 בתנאי מזג אוויר קשים, האחרונים ועד המלחמה הגדולה בה יידרש חיל האוויר לתקוף מטרות רבות ומגוונות חרף האיום של מערכות הגנה אוויריות בהספקי זמן קצרים כשבכל יממה עשויים אויבי ישראל להטיל רק מחזית אחת למעלה מאלף חימושים שונים על העורף.

האתגר של אלוף נורקין עצום בהשוואה מול מה שהתרחש ביום שבת במיוחד כשהמזרח התיכון מאיים מתמיד. בעשור האחרון רכש צה"ל 19 מטוסי קרב כשצבאות במזרח התיכון רכשו לא פחות מאלף מטוסים.

חיל האוויר נדרש לא רק לבנות תורת לחימה עדכנית למצבים המשתנים אלא גם להתאים את אמצעי הלחימה, המטוסים והמערכות לאתגרים כאויב נעלם או שמופיע לפרק זמן קצר, מערכות נשק ניידות, לחדד את איכות המודיעין וזמינותו ולהכשיר כוחות שמסוגלים לבצע את היקף המשימות המגוונות. אחרי תהליכי הפיתוח, ההטמעה והלמידה נדרש החיל להביא את טייסיו לרמה של אומנות. כזו שתימנע הפלת מטוס.

עמיקם נורקין 14.8.17. ראובן קסטרו
אלוף נורקין/ראובן קסטרו
האם חופש הפעולה של צה"ל התרחב בעקבות הפעולה בשבת? התשובה האמיתית תתגלה כשיידרש לפעול

עדיין מכרסמת השאלה: האם חופש הפעולה של צה"ל התרחב או הצטמצם עקב אירועי השבת? באופן היבש הוא השתפר כי יש לסורים פחות טילי קרקע-אוויר. התשובה האמיתית תתקבל בכל שבוע בו יידרשו לפעול.

אבל חיל האוויר צריך להמשיך לחדד את התו"ל, ואת השיטות בזירה הצפונית בה צה"ל מנהל מערכות נגד התעצמות חיזבאללה, כולל הברחת נשק מדויק ומכ"מים מתקדמים, ונגד ניסיונות להקים מפעלי נשק בלבנון. צה"ל מנהל מערכה גם נגד התבססות איראן בסוריה ונגד ארגון "'שוהדא אל ירמוכ" הסלפי ג'יהאדיסטי שעם ארגוני טרור נוספים שולט ביותר מ-200 קמ"ר ומהווה שלוחה של דאעש בדרום מערב סוריה. המערכה הנוספת היא על חופש הפעולה של חיל האוויר במרחב.

מאחר והמציאות משתנה במהירות החליט איזנקוט להקים פורום חשיבה מצומצם במטכ"ל כדי להעמיק את החשיבה, ולקצר זמני התגובה של צה"ל להשתנות של המזרח התיכון. הפורום המצומצם כולל את סגן הרמטכ"ל, ראש אמ"ן, מפקד חיל האוויר, ראש אגף המבצעים, ראש אגף התכנון ומפקד חיל הים.

במטכ"ל מכנים את התהליך "מחשבים אסטרטגיים" שיוצרים סינרגיה, מחדדים את ההבנה ומייצרים פתרונות. ברוח זו התהדקו שיתופי הפעולה בין החילות והאגפים השונים. בעיקר בין אמ"ן לחיל האוויר אך לא רק. גם שיתוף פעולה בין חיל האוויר לפיקוד צפון. אחרי חדירת המל"ט והפלת מטוס הא-16 קיבל אלוף הפיקוד יואל סטריק החלטה אמיצה ולא סגר את אתר החרמון והנחה להמשיך בשגרת המטיילים.

מטיילים בצפון למרות ההסלמה, 10 בפברואר 2018. מזי מגאנג'י מוסקוביץ, רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
המטיילים המשיכו בשגרה, שבת/מערכת וואלה! NEWS, מזי מגאנג'י מוסקוביץ, רשות הטבע והגנים

הערכתו של סטריק הייתה מדויקת וכנראה הייתה מבוססת על שיח עם חיל האוויר. באותן שעות קיבל בכיר במטכ"ל טלפון מבתו, חניכת תנועת הצופים, שסיפרה כי למרות הבזקי הטילים בשמיים הם ממשיכים בטיול בצפון.

החיבור בין לבנון לסוריה שמקשה על חיל האוויר

הדינמיקה בסוריה מחייבת את חיל האוויר ואמ"ן לנהל מעקב הדוק ויומיומי על מערכות ההגנה האוויריות של הצבא הסורי. היכן הן נמצאות, מתי שיגרו טילים, כמה, מאיפה ועל מה. במשך עשרות שנים המציאות בגבול סוריה הייתה ברורה. אויב אחד גדול בצפון בראשות הנשיא חאפז אל אסד.

ותיקי חטיבת המחקר באמ"ן זוכרים כי היו ימים שבהם מזכ"ל הארגון השיעי חסן נסראללה היה מגיע לדמשק רק כדי לקבל תשומת לב מאסד האב ולא היה זוכה לכבוד לו הוא זוכה אצל בשאר. המציאות השתנתה. בשאר אל אסד נשען על חיזבאללה ואיראן עד להצטרפות רוסיה למערכה שמנוהלת נגד המורדים. החיבור בין השחקנים הפך את לבנון וסוריה לזירה אחת המרחיבה את מאמץ חיל האוויר לשמר חופש פעולה.

ישראל בחוכמה נקטה ביוזמות ופיתחה מנגנוני פעולה ותיאום עם המעצמות בדגש על רוסיה. חלקם מהשיח מתרחש בזמן אמת. לא רק כדי למנוע חיכוך אלא גם כדי לכבות שריפות ולמנוע אי הבנות שיוביל להסלמה. מודל דומה של סינרגיה מטכ"לית מתקיים בדרום, ולא רק סביב עזה. שיתופי הפעולה יצרו כלים פורצי דרך, בין היתר בפעילות במנהרות. הכירורגיה הצבאית מייצרת שקט למטכ"ל ולדרג המדיני ומרחיקה מלחמות.

נורקין קיבל את הפיקוד על חיל האוויר באוגוסט 2017 וירש מזרח תיכון תוסס ודינאמי שמחייב את צה"ל לעמוד על קווים אדומים באמצעות פעולות מתוחכמות תחת סיכון עצום. הוא נועד לגדולות אמרו עליו עוד כשהיה טייס צעיר. אחד מאלופי המטכ"ל אמר עליו: "יש לו את הסיכוי להיות מפקד חיל האוויר הטוב שהיה מאז הקמת החיל EVER לא רק בגלל התכונות שלו ואופיו הנוח אלא בגלל האחריות שיש לו על הכתפיים".

חיילי צה"ל מפנים את חלקי המטוס שנפל, הרדוף, 11 בפברואר 2018. שלומי גבאי
פינוי מטוס ה-F-16 שננטש מעל קיבוץ הרדוף/שלומי גבאי
במשך יותר משלושים שנה שיגר חיל האוויר הסורי שני טילי טק"א. בשבעת החודשים האחרונים שוגרו עשרות

לפחות לפי פרסומים זרים קצב תקיפות חיל האוויר מראשית כהונתו של נורקין עלה באופן ניכר מהתקופה המקבילה אשתקד והאירועים בשבת פתחו צוהר לעולם חשאי שנקרא בשפת הצבא : מב"מ, המערכה שבין המלחמות. מושג שכולל בתוכו מאמץ אדיר של מודיעין ואש. לפגוע באויב מבלי להשאיר חתימה.

השינוי בראשית כהונת נורקין בולט מאוד. במשך יותר משלושים שנה שיגר חיל האוויר הסורי שני טילי טק"א. בשבעת החודשים האחרונים שוגרו עשרות, כך על פי המתפרסם. מערכי ההגנה האוויריים של סוריה ניסו במשך תקופה ארוכה לפגוע בכלי טיס של חיל האוויר. המאמץ שלהם במגמת עלייה וככל שהתגברו הדיווחים על קצב המבצעים ניתן להעריך כי עלה היקף החיכוך עם מערכות ההגנה האווירית של סוריה. לפי אותם דיווחים בחודש האחרון היו יותר ניסיונות יירוט של צבא סוריה משהיו ב-35 השנה האחרונות.

מה השתנה? הדינאמיקה בתוך סוריה. היקף הלחימה מול המדינה האסלאמית פחת ומשטר אסד החל לבסס את המשילות באזורים נרחבים. היועצים הרוסים שמפוזרים בסוריה, קרוב מאוד לכוחות משטר אסד, מאיצים במשטר לממש ריבונות כולל בניסיונות לפגוע במי שטס במרחב האווירי שלהם.

בחיל האוויר מודעים לתהליך ומתעקשים לשמר את חופש הפעולה במרחב הצפוני גם במחיר של חיכוך. טייסי הקרב שמפעילים מערכות ההגנה מתקדמות יודעים ואמורים להסתדר עם טק"א מתקדם גם ברמת S-300 ולמרות זאת, הפלת המטוס היא סוג של צביטה בלב ויותר מכעס על הפגיעה בסטטיסטיקה המעולה של חיל האוויר.

המגמה לא הרתיעה את נורקין שהחליט למתוח את יכולות החיל לקצה. גם אם מכ"מים של חיזבאללה ננעלים עליו, להמשיך לטוס ולהשלים את משימת הצילום. מפעילי המכ"מים מבינים כי ישראל מתכוונת למה שהיא אומרת. אם הפרסומים הזרים מדויקים, גם טווחי הפעולה השתנו. נורקין מותח את הגבול. מאחורי הקלעים מתנהלת מערכה על השליטה בסוריה. אסד היה רוצה להיפרד מהקביים ולחזור לסוריה הגדולה. רוסיה רוצה לנכס לעצמה שטחים, השפעה אזורית ולבסוף צעדים שיסייעו לרומם את מצב הרובל.

סגן-אלוף ל?, מפקד טייסת 113 (?הצרעה?), הטייס שיירט את המל"ט האיראני. דובר צה"ל
הטייס שיירט את המל"ט/דובר צה"ל

גם איראן רוצה לגרוף רווחים ולממש את הרעיון שלשמו הצטרפה למאבק בדעאש והמורדים: ייצוא המהפכה. חיזבאללה יעשה מה שהאיראנים ירצו לממש אחרת מנהיגיו יחוסלו, כרמטכ"ל הארגון מוסטפא באדר א-דין.

ארה"ב לא באמת מתערבת בנעשה בסוריה והשינויים לא מעניינים את הבית הלבן. מצב שמעצים את הסכנה. רוסיה לא אוהבת את הנוכחות האיראנית, אך בתקופה הנוכחית היא משרתת את האינטרס הרוסי גם במחיר רעשי רקע עם ישראל. כשמנסים לבחון את המדיניות של נשיא רוסיה פוטין אז תמיד יש להבחין בין מה שהוא אומר, מאפשר, ועושה. ירושלים פעלה להרחקת האיראנים מהגבול בתיאום רוסיה, אך נחלה כישלון.

התקווה הישראלית היא שפוטין יחליף את האיראנים כפטרון של אסד. עד אז ישראל תתעקש על קווים אדומים ולתרום באמצעות מנגינת הטילים לחיזוק המדיניות. לסייע לרעיונות להתממש ואף להאיץ אותם. איך נאמר בשיר שמתנגן בכל קורס טיס: "את המנגינה הזו אי אפשר להפסיק, מוכרחים להמשיך לנגן".

אזרחים סורים בדמשק מחלקים מתוקים ושמחים על הפלת מטוס ישראלי, 10 בפברואר 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
בדמשק חילקו ממתקים אחרי הפלת ה-F-16/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט
הסלמה בצפון: דיווח מאולפן וואלה !NEWS: זירת התרסקות מטוס חיל האוויר בהרדוף/דיווח של יואב איתיאל. אתר רשמי
הרגעים שאחרי נטישת מטוס הקרב/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully