וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ושוע וביפין עדיין ברצועה - המשפחות לא עודכנו לפני עסקת השחרור וגם לא אחריה

עודכן לאחרונה: 7.12.2023 / 20:09

10 אזרחים זרים עדיין מוחזקים ברצועה, והמשפחות מחפשות גורם רשמי שיעדכן על מצבם או אם הם צפויים להשתחרר בעסקה עתידית. בינתיים, צה"ל פרסם סרטון של אחד מהם מובל לבית החולים שיפא בעזה, והמשפחה נאלצת למצוא את המידע בתקשורת. "דואגים ורק מקווים שיחזור מהר"

בווידאו: אזרח תאילנדי שנחטף על ידי חמאס מתאר את תקופת השבי/רויטרס

במסגרת עסקת שחרור החטופים משבי החמאס שיצאה לפועל בשבוע שעבר, שוחררו 23 אזרחי תאילנד ואזרח פיליפיני נוסף שהתגוררו ועבדו ביישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר. משפחות של חטופים עם אזרחויות זרות ששהו בישראל ולא זכו להשתחרר - לא עודכנו על ידי אף גורם רשמי, ולא נאמר להן אם יקיריהן צפויים להשתחרר בעסקה עתידית.

לכל העדכונים על המלחמה

"אותי אף אחד לא עדכן אם הבן שלי ישתחרר בעסקה או לא". סיפר בשיחה עם וואלה! לואיטו, אביו של ג'ושוע לואיטו מולל, אזרח טנזניה שהתגורר בקיבוץ נחל עוז ונחטף על ידי חמאס. "דמיינו איך אתם הייתם מרגישים אם זה היה קורה לבן שלכם. שוחררו בה אנשים ממדינות אחרות ועכשיו אני מרגיש עצב גדול וכעס שהוא לא שוחרר גם בעסקה".

גורמים בלשכת מתאם השבויים והנעדרים הסבירו כי כדי ליידע את בני משפחות החטופים הזרים נשמר קשר רציף עם השגרירויות של המדינות השונות, ודרכן המידע נמסר למשפחות. לטענת הגורמים, שיטת פעולה זו נקבעה בהתאם לבקשות של השגרירויות הזרות, ובמידה ואחת המשפחות ביקשה פרטים נוספים או קשר ישיר מול מתאם השבויים והנעדרים, היא קיבלה זאת, כפי שקרה כשאחת המשפחות נפגשה עם חברי הקבינט. אף על פי שאותם גורמים טוענים שבלשכת מתאם השבויים והנעדרים שומרים על קשר רציף עם שגרירי טנזניה ונפאל בישראל, בני משפחות החטופים טוענים שלא קיבלו עדכון ופרטים על עסקה.

ג'ושוע לואיטו מולל, אזרח טנזניה שנחטף לעזה. באדיבות המשפחה
ג'ושוע לואיטו מולל, אזרח טנזניה שנחטף לעזה/באדיבות המשפחה
ג'ושוע לואיטו מולל, אזרח טנזניה שנחטף לעזה. באדיבות המשפחה
ג'ושוע לואיטו מולל, אזרח טנזניה שנחטף לעזה/באדיבות המשפחה

ג'ושוע לואיטו מולל הוא סטודנט בן 21 מטנזניה שהגיע לישראל במסגרת תוכנית להכשרה חקלאית המתקיימת כחלק משיתוף פעולה בין שתי המדינות. הוא הגיע לישראל רק שבועיים וחצי לפני שנחטף במתקפה של 7 באוקטובר, מבלי שהספיק להתחיל את לימודיו. "הוא סיפר לי שהוא התחיל ליהנות מהחיים בישראל", שיתף אביו בכאב. "הוא החליט ללמוד חקלאות בישראל, בגלל שזו הייתה דרך טובה בשבילו להתבסס כלכלית. ג'ושוע מאוד אדיב, מנומס והוא גם עובד חרוץ מאוד".

לואיטו שמע על השיחות לשחרור חטופים רק כשנחשף לפרסומים בתקשורת, מבלי שקיבל עדכון מגורם רשמי בישראל או בטנזניה. הוא עדיין מצוי באי-ודאות גמורה באשר למצבו של בנו ולא מכיר שום צעדים שנעשים למען שחרורו כפי שנעשו למען חלק מאזרחי תאילנד. "אני במצב קשה מאוד ורק מקווה שהוא ישתחרר כמה שיותר מהר", המשיך האב. "אני לא יכול להגיד שהממשלות לא פועלות לשחרר אותו כי אני לא באמת יודע מה הן עושות, אבל אני לא מקבל מהם שום מידע על הדרך שבה הן פועלות".

"אני עדיין לא יודע מה מצבו של בני, לא יודע מה מצבו הרפואי. כשדיברו איתי פעם שעברה גורמים רשמיים אמרו לי שאני צריך להמשיך לחכות", הוסיף בשיחה לואיטו. "כשאראה בסוף שוב את ג'ושוע אני אגיד לו שאני מצטער על מה שקרה לו, אני לא יודע איך הוא ירגיש במצב הזה, אני לא יודע איך אני בכלל הייתי מתמודד עם זה שם, אז אני פשוט אהיה שם בשבילו. ג'ושוע הוא נער חף מפשע, הוא רק סטודנט שהגיע ללמוד. אני מבקש מכם בישראל, בבקשה תעזרו לי לשחרר את הבן שלי".

ביפין ג'ושי, אזרח נפאל שנחטף לעזה. באדיבות המשפחה
ביפין ג'ושי, אזרח נפאל שנחטף לעזה/באדיבות המשפחה
ביפין ג'ושי, אזרח נפאל שנחטף לעזה. באדיבות המשפחה
ביפין ג'ושי, אזרח נפאל שנחטף לעזה/באדיבות המשפחה

גם לאחר שחרורם של 24 אזרחים זרים משבי חמאס, 10 עדיין מוחזקים ברצועה. בנוסף, שבעה תאילנדים עדיין מוגדרים נעדרים. אחד מאותם אזרחים זרים שעדיין נמצאים בשבי הוא ביפין ג'ושי, אזרח נפאל בן 23 שהגיע גם הוא לישראל כחלק מתוכנית הכשרה חקלאית. הוא התגורר בקיבוץ עלומים ונחטף באותה השבת. באותו בוקר ג'ושי וחבריו התאילנדים והנפאלים ששהו עמו בקיבוץ התעוררו לשמע האזעקות הבלתי פוסקות, וכשהבינו שיש מתקפת מחבלים התפצלו כדי להתחבא במקומות שונים. בעיתון "וול סטריט ג'ורנל", שהביא את סיפורו, נכתב שהוא הצטופף במיגונית בקיבוץ יחד עם עובדים נוספים רבים עד שהמחבלים התחילו להשליך פנימה רימוני רסס. ביפין זינק במהרה קדימה, הרים רימון והספיק להעיף אותו החוצה, אך רימון אחר התפוצץ, פצע אותם ובהמשך הם נחטפו לעזה על ידי המחבלים.

דובר צה"ל פרסם לפני כשבועיים סרטון ובו נראים שני חטופים שהובאו לבית החולים שיפא בעיר עזה. לפי הפרסום ב"וול סטריט ג'ורנל", שגריר ישראל בנפאל חנן גודר אישר כי אחד מהם הוא גו'שי. "היו לו חלומות גדולים שרצה להגשים", שיתפה את וואלה! בהומיקה, חברה קרובה של ג'ושי שחיה בנפאל. "הוא הגיע לישראל בשביל ללמוד ולהתפתח ובסוף נחטף לעזה. אני והוא נהגנו לחגוג יחד בפסטיבלים. ג'ושי הוא אדם טוב לב שכולם סביבו אוהבים ויש לו בני משפחה שבוכים כל הזמן, אני מגיע הרבה לבית שלו וכולם מאוד מתגעגעים אליו, דואגים ורק מקווים שיחזור מהר".

כמו אביו של ג'ושוע, גם בני משפחתו של ג'ושי מתקשים להתעדכן על המתרחש בישראל ובעזה. לא רק שמחסום השפה והתרבות מקשה עליהם, הם גילו על עסקת החטופים מצפייה בחדשות. אף גורם רשמי בישראל או בנפאל לא טרח לעדכן אותם באשר למצבו של ג'ושי ואם הוא צפוי להשתחרר בעסקה עתידית. "בני המשפחה שלו צופים כל הזמן בחדשות ומתקשרים לשגרירות ישראל בנפאל", סיפרה בהומיקה, חברתו של ג'ושי. "השגריר נמצא איתם בקשר, אבל הם לא עודכנו על העסקה שקרתה ומה מצבו של ג'ושי. אנחנו רק מחכים שיגיעו חדשות טובות ומאוד מקווים שיחזור אלינו כבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully