וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא הרצוג ניחם את משפחתו של יובל קסטלמן: "באתי לבקש סליחה ולהביע הערכה לגיבור"

עודכן לאחרונה: 4.12.2023 / 18:57

נשיא המדינה התייחס לפרשת הירי למוות בקסטלמן במהלך הפיגוע בירושלים: "יובל שילם בחייו בצורה נוראה ומחפירה בעיניי. אסור שנפחד לדבר על האחריות בהפעלת נשק ועל הוראות הפתיחה באש"

בווידאו: ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר שיחת הטלפון עם משה, אביו של יובל דורון קסטלמן ז"ל/דוברות רה"מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג ניחם היום (שני) את משפחתו של יובל קסטלמן, שנורה למוות בידי חייל מילואים במהלך הפיגוע בירושלים ביום חמישי האחרון.

"קודם כל אני בא לנחם", אמר הנשיא, "אני לא מסוגל לשנות את המציאות, אני בא להביע תנחומים בשם עם שלם - אני לא בא גם רק כאדם פרטי אני בא כנשיא מדינת ישראל, לבקש סליחה ולהביע הערכה עצומה לגיבור ישראל שעשה דבר עצום ואמיץ. לא כל אחד עושה את זה".

הנשיא הוסיף כי קסטלמן "יצא מהרכב כי ככה הוא חונך, כי הוא תמיד עשה את זה, כדי להציל אחים ואחיות שהוא לא הכיר, ושילם בחייו בצורה נוראה ומחפירה בעיניי. זה מחייב כמובן חקירת עומק אמיתית על כל ההיבטים. אבל חשוב לי לומר, מעבר לניתוח של האירוע עצמו שלדעתי כבר נדון וידון, ויקבל תהודה עצומה פה בארץ וגם בעולם, זה גם כל העניין של ההתייחסות לנשק, האחריות, ההבנה לתפעול נשק, כללי הפתיחה באש, ואיך נושאים נשק ובאיזו צורה".

יובל דורון קסטלמן, נורה למוות על ידי אביעד פריג'ה בסמוך לפיגוע בירושלים. באדיבות המשפחה
יובל קסטלמן/באדיבות המשפחה

עוד הוסיף הנשיא כי "אסור שנפחד לדבר על זה, לשים את זה על השולחן. כי אנחנו רוצים להגן על אזרחים ואנחנו יודעים שיש פיגועים וצריך לדעת לנקוט אחריות, 'ולא תעמוד על דם רעך', צריך לעשות הכל, אבל גם צריך להיות אחראי מאוד בשימוש בנשק והכללים נועדו לשם כך".

"עם ישראל יזכור את יובל קסטלמן כל הזמן, כי הסיפור הזה ימשיך ויהדהד בכל מעגל אפשרי שעוסק במלחמה בטרור ובנשק", אמר הרצוג ופנה להוריו של קסטלמן. "אני יודע שגידלתם אותו, וחינכתם אותו, לאהבת העם והארץ, ולשירות העם והמדינה, אני רואה גם את הילדים המדהימים שלכם ואני אומר לכם שעם שלם בוכה, חושב ומדבר על יובל".

בתוך כך, מצ"ח צפויה להגיש הערב לבית הדין הצבאי נווה צדק בבית ליד בקשה להארכת מעצרו של סמ"ר במיל' אביעד פריג'ה שחשוד שירה בקסטלמן. עו"ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין פנה במכתב לפצר"ית, האלופה עו"ד יפעת תומר ירושלמי בעניין מותו הטראגי של קסטלמן: "נראה כי אם היינו מבקשים לחבר סדר פעולות מניעה שנכון יהיה לנקוט בהן בזירת פיגוע, כדי להוכיח לכולי עלמא שאדם פלוני אינו מהווה סכנה לאיש, הרי שלא ניתן היה לתכנן סט כה מושלם של פעולות, כפי שבוצע בפועל על ידי עו"ד קסטלמן ז"ל בזמן אמת: (1) כרע על ברכיו על הכביש, (2) הרים ידיים באוויר, (3) צעק בעברית לעבר החיילים שהוא יהודי, (4) פשט את המעיל, (5) ביקש שיסתכלו בתעודות הזהות שלו, (6) השליך את נשקו ולאחר מכן את ארנקו. כל אדם בר דעת מבין אל נכון שאדם המבצע פעולות אלה נכנע ואינו מהווה סכנה. ברם, חרף כל הפעולות הנ"ל, עו"ד קסטלמן ז"ל נורה למוות". עוד כתב עו"ד בכר: "נשוב ונאמר שאירוע זה מדיר שינה מעינינו, מטריד מאוד ומעלה שאלות כבדות משקל המזעזעות את אמות הספים, דוגמת קדושת החיים וטוהר הנשק".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
זירת הפיגוע בירושלים
04.12.23. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הרגע בו קסטלמן הרים ידיים כדי שלא יחשדו בו כמחבל - ונורה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

היום נעצר בתום חקירת מצ"ח סמ"ר (מיל') אביעד פריג'ה, המילואימניק שחשוד בירי הקטלני על קסטלמן. פריג'ה נחקר במשך שעות ארוכות, ומסר בחקירה את גרסתו, והביע הסכמה להיבדק בפוליגרף.

אתמול הגיבו בצה"ל לתקרית החמורה שבה נורה קסטלמן: "כנורמה, חיילי צה"ל לא יורים על מי שמרים ידיים", נאמר בתדרוך פנימי. "יובל פעל בגבורה ונהרג. ברגע שהבינו שמעורב לוחם בסדיר ולוחם במילואים, בצה"ל יזמו את הפניה למשטרה כדי לערב את מצ"ח, הם נחקרים, נשקיהם נלקחו לבדיקה".

נשיא המדינה יצחק הרצוג נואם כחלק מעצרת תמיכה במדינת ישראל בוושינגטון, רחבת הכותל המערבי, 14 בנובמבר 2023. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"הסיפור הזה ימשיך ויהדהד בכל מעגל אפשרי". הרצוג/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

מותו של קסטלמן חולל סערה ציבורית נרחבת, בעיקר בגלל האמירה של רה"מ נתניהו במסיבת העיתונאים במוצ"ש כשנשאל על האירוע החמור וענה כי "דברים כאלו קורים, אלו החיים". נתניהו הביע בתשובתו תמיכה במדיניות חלוקת הנשק האזרחי שמוביל השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר - על אף שקסטלמן נהרג בידי חיילים שנושאים נשק בשגרה ואין לכך קשר למדיניות חלוקת הנשק לאזרחים של בן גביר.

אחרי ששוחח עם אביו של קסטלמן וביקש להבהיר את דבריו, אמר אתמול נתניהו כי "יובל דורון קסטלמן הוא גיבור ישראל. במעשה גבורה עילאי הוא הציל חיים רבים, אבל לצערנו קרתה שם טרגדיה איומה - האיש שהציל בעצמו נקטל. הדבר הזה חייב להיבדק עד תום".

משה קסטלמן, אביו של יובל, סיפר על בנו והשתלשלות האירועים שהובילו למותו: "הוא ירד עם נשק אישי מול מחבלים, שניות לפני שהם נכנסו לרכב והמשיכו ליעד הבא. במעשה שלו ההירואי הוא פשוט עצר את זה - ואז האירוע היה אמור להסתיים. פתאום הוא מבין שיורים עליו, הוא הבין שיש טעות ועשה את כל הפעולות הנדרשות - זרק את הנשק, פתח את החולצה, את החגורה, זה לא הגיוני לחשוב שהוא מחבל כי הוא ירה במחבלים רגע לפני. הוא סיכן את החיים שלו כדי להציל אחרים. גם אם היו חושדים בו - את הנשק שלו הוא זרק הצידה, הכול היה צריך להיראות אחרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully