וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גדוד טנקים אחד מאבטח את כל הרצועה": כך צומצם מספר החיילים באוגדת עזה במשך שנים

עודכן לאחרונה: 3.12.2023 / 17:43

קציני מילואים בכירים שוברים שתיקה ועונים לביקורת על רידוד הכוחות בדרום ב-7 באוקטובר: "כבר מ-2018 הוחלט להפחית את היקף הכוחות בשריון ובחי"ר". מפקד פיקוד הדרום פעל להעלות את רמת הכשירות, "כי ידע שיידרש לכך ברגע האמת". כרוניקה של ייבוש ידוע מראש

בווידאו:תיעוד מהתקיפות הקרקעיות, הימיות והאוויריות ברצועת עזה/דובר צה"ל

קציני מילואים בכירים מפיקוד דרום החליטו לשבור שתיקה ברקע הביקורת על הטענה שהעבירו כוחות מפיקוד דרום ליהודה ושומרון.

בפתח דבריהם הבהירו כי מפקד פיקוד דרום, האלוף ירון פינקלמן, ירש את היקף הכוחות באוגדת עזה מהאלופים הקודמים של הפיקוד, הרצי הלוי ואליעזר טולדנו, שבהדרגה קיבלו בהכנעה את צמצום סדר הכוחות מראשי אגף המבצעים במטה הכללי של צה"ל.

מפקד פיקוד דרום, אלוף ירון פינקלמן, בהערכת מצב בבית חולים שיפא בעזה. דובר צה"ל
מפקד פיקוד דרום פינקלמן בהערכת מצב בשטח הרצועה/דובר צה"ל

לדברי הקצינים, אגף המבצעים במטכ"ל החל משנת 2018 החליט לצמצם את היקף הכוחות הלוחמים בשריון וחי"ר וכו' בגלל כמה סיבות:

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
  • עלויות גבוהות של גדודי המילואים לתעסוקה מבצעית - לא ניתן לגייס גדוד אחד אלא 12 גדודים למשך שנה שלמה ובהתאמה לאמן אותם, לדאוג לימ"חים תקינים ולגייס אותם בנוסף לחודש מילואים לא כולל מפקדת גדוד שמתגייסת פי שתיים בכמות ימי המילואים לפקד על התהליך.
  • בניית הגדר החכמה לאורך 64 ק"מ - הפרויקט מכונה 'שעון חול' הכולל גם חמ"לים מתקדמים, טכנולוגיות וסנסורים לאיסוף מודיעין.
  • התקדמות עד כדי סיום של החומה התת קרקעית נגד מנהרות משולבת בטכנולוגיות וחמ"ל מתריע מיוחד.
  • הערכות מצב מבוססות קונספציה שחמאס מורתע ופניו להסדרה ארוכת טווח, בשילוב העברת כסף קטארי, פרויקטים יקרים שהביאו ליצירת מקומות עבודה ברצועת עזה וכניסת פועלים מעזה לישראל כולל שיח מדיני על פתרונות נרחבים לייצוא וייבוא בבקרה ישראלית.
צה"ל הציג שלל טכני של חמאס. אבי רוקח
חמאס מורתע? הנשקים של המחבלים שנתפסו בשטח ישראל/אבי רוקח

"בפועל? נותר גדוד טנקים אחד שמאבטח את כל רצועת עזה. במקרה של השבת ההיא היה זה גדוד 77 שפרוס מיפתח בצפון הרצועה ועד כרם שלום בדרומה, שהמיקומים שלהם משתנים בהתאם לצורך המבצעי והמודיעין", הסביר קצין מילואים בכיר.

"ולא רק שהיה זה גדוד אחד בשגרה שהגן על הגבול, כמעט מחצית מחייליו יצאו לחופשת החג. ברוח התקופה, חג ותקופת הדממה. הערכות מצב מקדימות שאין צפי לאיום מוחשי ומידי אבל בשום פנים ואופן לא תגבור במקום אחר. תמיד הייתה הערכה שתגיע התרעה מאמ"ן והשב"כ ואז יערכו בהתאם", הוסיף.

לדברי אחד הקצינים במילואים, מפקד פיקוד הדרום הנכנס האלוף ירון פינקלמן פעל מרגע כניסתו לתפקידו להעלות את רמת הכשירות והאחריות של הכוחות בפיקודו בסדיר ובמילואים, כי ידע שברגע האמת יידרש לכוחות זמינים וכשירים במהירות.

מחבלים עזתים מעל טנק צהלי חוצים מרצועת עזה אל ישראל 07 באוקטובר 2023. Abed Rahim Khatib, פלאש 90
מחבלים עזתים על טנק צה"ל בשבת השחורה/פלאש 90, Abed Rahim Khatib

לדבריהם, עם כניסתו לתפקיד הידק את הקשר בין עוצבת אדום ואוגדת עזה על ידי תרגיל משותף שבועות לפני תחילת המלחמה: "תשומת הלב שלו בחיבור בין החטיבה הדרומית לכוחות עוצבת אדום השתלמו ברגע האמת. בדיוק כמו בתרגיל, הטנקיסטיות וכוחות אוגמ"ר 80 קפצו להגן על היישובים בחטיבה הדרומית, והרגו עשרות מחבלים. המהלך מנע אסון גדול יותר".

הקצינים אמרו כי העלאת הכשירות של אוגדה 252 הייתה במוקד תשומת הלב של האלוף פינקלמן מהרגע שנכנס לתפקיד. לדבריהם, "ההתעקשות על תוכנית אופרטיבית אמינה ומדויקת לאוגדה 252 למה שיכול להתפרץ מעזה הכניס את כל האוגדה לדריכות. אף אחד לא התייחס אליהם במלוא הרצינות כמו האלוף פינקלמן".

הגדר בין ישראל לעזה לאחר הפריצה 07 באוקטובר 2023. Abed Rahim Khatib, פלאש 90
הגדר שנפרצה בשבת ה-7 באוקטובר/פלאש 90, Abed Rahim Khatib

הקצינים הוסיפו: "בפועל מה שקרה הוא שהחומה נגד מנהרות הוכיחה את עצמה. הם לא חדרו מנהרות. הגדר? סופה היה להיפרץ. מה חשבו שהיא בלתי חדירה? זו גדר לבט"ש, לא למלחמה. היא מונעת חדירות בשגרה ובמלחמה אמורה להיות גורם מעכב בלבד. אז במקום להביא מטענים של עשרות ק"ג היו מביאים מאות ק"ג חומר נפץ ומפוצצים אותה.

"היקף המחבלים המסתערים לא השאיר שום סיכוי לכוחות בהגנה בשלב הראשון. אני לא נכנס לכוננויות שהחזיקו באוויר, בים וביבשה. ברור שיידרש סדר חדש לחלוטין ושינוי מקצה לקצה. אבל חשוב לתת ביטוי למה שקרה בפועל. לוחמי גדוד 77 נלחמו בגבורה במחבלים, ירו במקלעים ובפגזים, דרסו עשרות מחבלים רק בגזרת כיסופים כשנגמרה התחמושת, מבחינתי הלוחמים שלנו גיבורים. מה שקרה בפועל בגבול היה מנוגד לכל מה שהסבירו להם ואימנו אותם".

תגובת דובר צה"ל: "צה"ל נלחם בימים אלה בארגון הטרור חמאס וממוקד במשימה זו. לאחר המלחמה צה"ל יערוך תחקיר מעמיק ונוקב ויפרסם את ממצאיו לציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully