וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המתח מורגש באוויר": ההחלטות שעלולות להפוך את יהודה ושומרון לחזית נוספת

עודכן לאחרונה: 8.11.2023 / 12:58

איסור כניסת פועלים לישראל מייצר לחץ גדול בקרב תושבי הרשות, לצד פחד למסוק זיתים בשל אלימות מתנחלים. לדברי גורמים בצה"ל, החשש בקרב התושבים נפיץ ועלול להוביל להסלמה בקלות. "המבחן הוא של הרשות. האם תמנע הפרות סדר בזמן שאין לתושבים כסף? לא ברור לאן זה ילך"

בווידאו: פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון/מערכת וואלה!

גורמים במערכת הביטחון מעריכים בשלב זה כי הדרג המדיני לא ייכנע ללחץ דיפלומטי, וימשיך לאסור את כניסתם של 130 אלף פועלים פלסטינים לצורכי עבודה בישראל ובהתיישבות מטעמים ביטחוניים. "לאף אחד לא יהיה האומץ לאשר כניסה לפלסטינים כניסה לישראל אחרי הטבח והזוועות בדרום", מסר גורם ביטחוני, "המחשבה שפועלים מעזה יסתובבו ברחבי הארץ בחופשיות, כולל בתחבורה הציבורית, מעוררים צמרמורת אצל לא מעט אנשים. זה ישליך על החלטת הדרג המדיני. רמת החשדנות בין ערבים ליהודים - בשיאה", המשיך.

לכל העדכונים על המלחמה

אולם, החלטת הדרג המדיני לדחות את ההכרעה בשאלה זו, הגם שהיא זמנית, מייצרת גרורות של סימני שאלה רבים ברשות הפלסטינית. בנתיים, מספר גדול של גורמים במערכת הביטחון טוענים כי הדרג המדיני נחוש לאשר הגעה של פועלים מחו"ל בדגש לענף הבנייה, זאת במקביל ללחץ הגדול שמחלחל בקרב תושבים פלסטינים שחוששים לעתידם הכלכלי - שנשען זה שנים על הסדרי עבודה בישראל. לחץ, שעלול להסלים ולהתבטא בהפרות סדר אלימות.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן על בימת האו"ם, 23 בספטמבר 2022. רויטרס
יספוג את מרבית הלחץ. אבו מאזן/רויטרס

"הימים הללו הם תקופת המסיק. פלסטינים חוששים לצאת לשטח ולמסוק זיתים, גם תחת אבטחה של צה"ל, כי הם חשים מאוימים על ידי מתנחלים", טען גורם ביטחוני. "בשבוע שעבר חלה סדרת אירועים אלימה שהתריעה אותם מאוד. גם מעבר לכך, הם חוששים שאחרי שהמלחמה תסתיים והשערים לישראל ייסגרו לא תהיה להם עבודה - ואז יתחיל הבלגן האמיתי".

"כרגע כולם בהמתנה לראות מה יקרה", הוסיף. "אם לא תהיה להם עבודה, והלחץ הכלכלי יתגבר, הם יצאו לרחוב. השאלה היא מה תעשה הרשות הפלסטינית. תתמוך בהפרות סדר אלימות או לא? לא ברור לאן זה הולך. המתח מורגש היטב באוויר".

עוד בוואלה!

נפילת 11 הלוחמים בנגמ"ש בעזה: הנ"ט פגע בטיל כתף - שהעצים את הפיצוץ במשוריין

לכתבה המלאה
פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל במהלך פשיטה של צה"ל ברמאללה 31 באוגוסט 2022. רויטרס
אם לפועלים לא יהיה כסף, הדרך לאלימות רחבה תהיה קצרה מאוד. פלסטינים מיידים אבנים ברמאללה/רויטרס

במערכת הביטחון מעריכים כי למרות הביקורת החריפה בפומבי והטענות נגד ישראל של בכירי הרשות הפלסטינית, אלו לא מתנגדים לפגיעה בהנהגת חמאס ובזרוע הצבאית של הארגון בעזה. הארגון כולו מוגדר כאויב של "הפתח", וככזה, ישראל נתפסת כמי שעושה עבורה את העבודה. אולם, גם לשלב הזה יהיה סיום, מאחר וביום שאחרי המלחמה תרצה הרשות הפלסטינית לראות את מעברי הגבול נפתחים ומאפשרים חופש תנועה ועבודה בישראל. ולא - ביקורת הרחוב הפלסטיני תופנה אל בכירי הרשות, בראשם הנשיא אבו מאזן, תוך דרישה לפתרונות, מה שעלול לייצר לחץ נוסף.

פעילות כוחות צה"ל באוגדת יהודה ושומרון במהלך מבצע ״שובר גלים״. דובר צה"ל
המבחן הראשון של הרשות יהיה כשיתחיל הלחץ מהציבור הפלסטיני. כוחות צה"ל בגדה/דובר צה"ל

בשלב זה, התיאום הביטחוני בין צה"ל למנגנוני הביטחון פועל באופן מלא ללא סייגים ויש מי שטוען להפתחה בהיקף ההתרעות מאחר וצה"ל החמיר את שיטות הטיפול בטרור ועושה שימוש בכלי טיס לא מאוישים נגד מחבלים בשטחים הבנויים, כמו גם שימוש במטוסי קרב.

כמו כן, ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להיפגש הערב עם ראשי רשויות מיהודה ושומרון במהלך ביקור שיקיים בפיקוד מרכז, שם צפויה להתקיים גם ישיבה של קבינט המלחמה בה ידונו במצב בגדה המערבית ובחשש מהסלמה בגזרה.

גורמים בצה"ל אמרו לוואלה! כי "המבחן הראשון של הרשות הפלסטינית יהיה כשיתחיל הלחץ מהציבור הפלסטיני. האם הוא ימנע הפרות סדר בזמן שאין להם משכורות, או ישחרר את הרסן? אם לא יהיה לפועלים כסף, זה יכול להוביל למהומות גדולות. הדרך משם לאלימות רחבה - היא קצרה מאוד. אנו נערכים לזה. גם בזמן שצה"ל תוקף בעזה ומגן בגבול לבנון. יש מספיק סד"כ גם בגזרת יהודה ושומרון.

יצוין כי מאז פרוץ המלחמה עצר צה"ל יותר כ-1,500 פלסטינים ביהודה ושומרון, בהם כ-900 פעילי חמאס. כמו כן, הוחרמו כ-100 נשקים, וכן כספי טרור בשווי של כ-750 אלף שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully