וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוין התחייב לבג"ץ: אכנס את הוועדה לבחירת שופטים תוך כשבועיים

עודכן לאחרונה: 5.11.2023 / 13:39

למרות המחסור בשופטים ופרישת נשיאת העליון וברקע המהפכה המשפטית, שר המשפטים נמנע מכינוס הוועדה מאז תחילת כהונת הממשלה: "בעת מלחמה אין מקום לעסוק בנושאים שבמחלוקת". אלא שזו הכרזה ריקה: יש לפרסם את שמות המועמדים 45 יום לפני הכינוס

טקס חנוכת מבנה חדש לבית משפט השלום בצפת. 27 בספטמבר 2023/פול 12

שר המשפטים יריב לוין הודיע היום (ראשון) לבג"ץ כי הוא יכנס את הוועדה לבחירת שופטים תוך 15 יום. זאת, אחרי שנמנע מלעשות זאת למרות המחסור בשופטים ופרישת נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, וברקע המהפכה המשפטית שקידם. ההודעה מגיעה לאחר מאבק ציבורי נוקב בין עשרה חודשים.

לוין מדגיש בתשובתו כי הוא יביא לאישור הוועדה אך ורק מינויים שיש לגביהן הסכמה רחבה, כלומר מינוי נשיא לבית המשפט העליון ומינוי שופט נוסף לעליון לא צפויים להיות מקודמים שכן לגביהם אין הסכמה כזו. למעשה, לפי סדרי העבודה של הוועדה, כדי למנות שופט חדש צריך לפרסם את שמו ברשומות 45 יום לפחות לפני המועד שנקבע לדיון במועמדות שלו - מה שאומר שהודעת השר לוין על כינוס הוועדה בתוך 15 יום היא בעצם ריקה מתוכן, ולא ימונה שום שופט חדש במסגרתה.

"שר המשפטים סבור שבעת מלחמה אין מקום לעסוק בנושאים שבמחלוקת לרבות בנושאי הליכי מינוי שופטים. השר יכנס את הועדה בתוך 15 יום וכמתייב בעת הזו בפני הוועדה החלטות שיש לגביהן הסכמה רחבה", מסר בהודעה לבג"ץ, בתגובה לעתירה בנושא.

השר יריב לוין סירב לכנס את הוועדה בהרכבה הנוכחי, כאשר שינוי הוועדה הוא גולת הכותרת של המהפכה המשפטית. החודש פרשה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ובשל אי כינוס הוועדה לא מונה לה מחליף, כך שכרגע לערכאה הגדולה ביותר יש רק ממלא מקום נשיא - השופט עוזי פוגלמן.

יריב לוין בפתיחת כנס הקיץ של הכנסת וביקור יו"ר בית הנבחרים קווין מקארת'י. ראובן קסטרו
יריב לוין/ראובן קסטרו

לוין וממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, הודיעו ביום חמישי באחרון על כוונתם למנות 14 שופטים עמיתים - שופטים שפרשו לפנסיה וחוזרים בכדי לסייע בתקופות עומס - לבתי המשפט ובתי הדין לעבודה. זאת, בכדי "לתגבר" את המערכת. הודעתו של לוין לבג"ץ פורסמה יממה לאחר שהנהלת בתי המשפט הוציאה הודעה לתקשורת שבה היא תוקפת את החלטתו של השר מהשבוע שעבר למנות רק שופטים עמיתים.

עוד בוואלה!

נשיאת העליון אסתר חיות פרשה מתפקידה ללא מחליף: "אל לנו לאבד תקווה לימים טובים"

לכתבה המלאה

בחודש מרץ אישרה ועדת החוקה בראשות ח"כ שמחה רוטמן את הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים לקריאה שניה ושלישית. אולם, בעקבות התגובה הציבורית החריפה אז להדחת שר הביטחון יואב גלנט, שהביע את התנגדותו לחקיקה, ההצבעה נדחתה. הקואליציה הניחה אמנם את הצעת החוק על שולחן הכנסת, אך הודיעה אז כי מדובר ב"הליך טכני" בלבד וכי אין כוונה לקדם את הצעת החוק בינתיים.

באוגוסט אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון לרשת הידיעות האמריקנית "בלומברג", כי החוק הבא שיביא כחלק מהמהפכה המשפטית יהיה כנראה החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. לאחר שיעביר את החוק, כך אמר, הוא סבור שלא צריך להמשיך לקדם חוקים נוספים בנושא. דוברות הליכוד פרסמה הבהרה לדברים ואמרה כי: "בראיון לבלומברג ראש הממשלה נתניהו הבהיר שהוא יעשה מאמץ גדול להגיע להסכמה עם האופוזיציה בנושא הוועדה לבחירת שופטים". נתניהו אמר בראיון שהוא "נותן עוד כמה חודשים" להגיע להסכמה רחבה.

באותו חודש נודע לוואלה! כי לוין מנסה לגבש יחד עם יו"ר ועדת חוץ וביטחון, יולי אדלשטיין, מתווה חדש לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ותיקונים נוספים במערכת המשפט, זאת במטרה לנסות ולהגיע לפשרות עם האופוזיציה על שינויים בהסכמה.

יריב לוין, 19.9.16. יונתן זינדל/ פלאש 90, עיבוד תמונה
יריב לוין/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/ פלאש 90

תגובת התנועה לאיכות השלטון, העותרת בבג"ץ הועדה לבחירת שופטים: "בזמן שממשיך לקדם הצעת חוק מופרכת להארכת כהונתו של נציב הביקורת על השופטים - כדי שלא יצטרך לכנס את הוועדה - מתחייב לוין כי יכנס אותה בתנאים שלו בתוך 15 ימים. לצערנו הרב, אין לנו אלא להביע חשש שמא מדובר בהצהרה ריקה לבית המשפט אשר נועדה למנוע את הדיון בעתירה ואת הכרעתה".

חברת הכנסת קארין אלהרר כתבה: "מברכת את שר המשפטים על ההתעשתות. עדיף מאוחר מלעולם לא שנפעל להצלת מערכת המשפט שקורסת תחת העומס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully