וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה חדה בחיילים שמבקשים סיוע נפשי, ההורים בביקורת על הטיפול הצבאי

עודכן לאחרונה: 27.10.2023 / 9:52

עיקר הפניות לעזרה הגיעו מחיילים ששרדו את המתקפה של חמאס, אך גם אחרים שבני משפחותיהם נחטפו או נרצחו. רבים הביעו התנגדות לחזור לשרת בפיקוד הדרום. ההורים מותחים ביקורת על התנהלות צה"ל: "נראה שאין מעקב כי יש עומס, אסור לעשות את זה מתוך ניסיון לצאת ידי חובה"

בווידאו: תיעוד הזוועות בעוטף עזה מהשבת של ה-7/10/צילום: דובר צה"ל

בצה"ל דיווחו היום (שישי) על עלייה חדה של חיילים וחיילות, מפקדים ומפקדות שביקשו סיוע נפשי בעקבות המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר, המראות הקשים והתיעודים מהשטח. עיקר הפניות הגיעו מחיילים המשרתים ביחידות השונות באוגדת עזה ובפיקוד דרום, אך גם מפיקודים אחרים שבהם יש חיילים שבני משפחתם נחטפו או נרצחו.

לכל העדכונים על המלחמה

כצעד ראשוני, חיילים ממערכים שונים שחוו טראומה שוחררו לבתיהם למנוחה, ולאחר מכן התנהלו שיחות טלפוניות ומפגשים בעורף עם המפקדים לגבי החזרה לתפקיד. החיילים התבקשו לשתף את התחושות, ולאחר סינון ראשוני, ושיחות של יועצים ארגוניים וקציני פסיכולוגיה, הוחלט למיין את מי שסובל ממצוקה נפשית בולטת נוכח המראות הקשים, סיפורי הזוועה ואובדן חברים קרובים ומפקדים ולתת להם הפניות לטיפול נפשי.

פינוי גופות, כפר עזה, 10 באוקטובר 2023. יותם רונן
פינוי גופות מכפר עזה/יותם רונן

החיילים וההורים מספרים כי קיים עומס גדול מאוד על מערך בריאות הנפש של חיל הרפואה, בשל העלייה החדה בפניות לעזרה. אחד החיילים שהיה באחד המוצבים שהותקפו על ידי חמאס סיפר בשיחה עם וואלה! שראה את חבריו ומפקדיו נפצעים או נהרגים "ניצלתי בנס, אני לא מצליח להירדם, כל התמונות לא יוצאות לי מהראש, אני מרגיש שאני כל הזמן צורך לדבר - להוציא את זה ממני", אמר. "אני לא חוזר לשם, החברים לא רוצים לדבר על זה, המפקדים בעצמם בהלם מהמצב. בהתחלה עשו איתנו שיחות, לא משהו רציני".

בהמשך החייל סיפר על מצב התורים הקשה. "כשנותנים לך הפניות - לא רק שיש עומס וכולם מחכים בתור ארוך - נראה שלא באמת יודעים מה לעשות. בדקו אתנו אפשרות לחזור ליחידה אבל אני באופן אישי אמרתי שלגזרה הזו אני לא חוזר. אין סיכוי". אחד מהורי החיילים אמר: "התחום של פוסט טראומה מוכר לי, ברור שמדובר בכמות גדולה מאוד של חיילים שעברו סוג של טראומה, שראו, נלחמו, עברו סיוט, או שחברים שלהם נפגעו".

עוד בוואלה!

בפעם השנייה בתוך 48 שעות: כוחות צה"ל פשטו ברצועה, מחבלים חוסלו

לכתבה המלאה
תיעודים חדשים של מחבלי חמאס באזור המסיבה ברעים. שימוש לפי סעיף 27א, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
תיעוד מחבלים יורים לעבר מכוניות של אזרחים. 7 באקוטובר 2023/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, שימוש לפי סעיף 27א

"מיותר לציין שההיקף קיצוני בהשוואה לעשרות השנים האחרונות בנקודת זמן אחת. אבל אנחנו מצפים כהורים ומבינים בתחום שתהליך הלמידה של המערכת הצבאית יהיה מהיר ויעיל, שיהיה פרוטוקול מסודר לכלל המטפלים", המשיך ההורה. "הם לא אמורים לשאול חיילת 'מה היא רוצה', אלא להעניק לה סיוע מקצועי. נראה שאין מעקב אחרי החיילים שפנו, כי יש עומס. אני לא מבין למה לא להפנות למומחים מבחוץ, למשרד הביטחון יש ניסיון גדול עם זה, אל תחכו עם זה. אסור לעשות דברים מתוך ניסיון לצאת ידי חובה".

מדובר צה"ל נמסר: "מאז תחילת הלחימה תוגברו מאות קציני בריאות הנפש בפיקוד הדרום אשר נותנים מענה לחיילים הנמצאים בשטח. כמו כן, מתחילת המלחמה נפתח מוקד חירום אשר פעיל 24/7 שמופעל על ידי קב"נים מוסמכים". גורם צבאי רשמי ומוסמך הוסיף: "נפתחו צלת"קים (צוות לטיפול בתגובות קרב) ומלש|ע (מרכז לשיקום עורפי) אשר נותנים מענה מיוחד לחיילים שחוו הלם קרב ומעל ל-80% מהחיילים חזרו לתפקוד מלחמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully