וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות חשודים מעימותי האריתראים שוחררו - בגלל ראיות דלות של המשטרה: "התנהלות תמוהה"

עודכן לאחרונה: 4.10.2023 / 19:52

בתי משפט הורו על שחרור רוב החשודים במעורבות באירועים האלימים בתל אביב ונתניה, בעקבות מחסור בראיות נגדם. השופטים מתחו ביקורת חריפה על המשטרה: "מביאה עצורים בלי להביא את מלוא המידע הרלוונטי - אין להתייחס לכך בשוויון נפש"

בווידאו: זירת הפגנת מבקשי המקלט האריתראיים בבוקר שאחרי המהומות, דרום תל אביב/יותם רונן

כמה ימים לאחר אירוע הקטטה הקשה בדרום תל אביב, במהלכה נדקרו ונפצעו עשרה בני אדם, וכן אירוע הקטטה בנתניה בו נרצח אחד מהמעורבים - בתי המשפט בשתי הערים הורו על שחרורם של רובו המוחלט של העצורים - 12 מהאירוע בת"א, ו-6 נוספים מהאירוע בנתניה. זאת, כך טענו בהחלטתם תוך מתיחת ביקורת על ההתנהלות המשטרתית, בשל חוסר מובהק בראיות לביצוע העבירות שיוחסו לחשודים.

"אני מתקשה לראות מה הוא החשד הסביר המיוחס לחשוד", אמר בהחלטתו השופט בנימין הירשל דורון במהלך דיון שהתקיים בבית משפט השלום בתל אביב לפני ארבעה ימים בעניין חשוד שנעצר על גג בדרום תל אביב בו נמצאו אבנים ואלות. לפי מודיעין משטרתי, הם התכוונו לתקוף קבוצה יריבה על רקע סכסוך בין קבוצות אריתראים. "עיון בדוח הפעולה אינו מלמד שהחשוד אחז בכלי תקיפה ואינו מתאר מה הן הפעולות שביצע החשוד שהצדיקו מעצרו למעט, ככל הנראה, נוכחות בזירה".

בהמשך, בדיון בבית משפט השלום בפתח תקווה, הורתה השופטת אושרית הובר היימן על שחרורו של חשוד נוסף מהאירוע בנתניה שנעצר בבית החולים לאחר שלטענתו הותקף בעצמו על ידי מתפרעים בעודו שב לביתו, וכן על שחרורו של חשוד נוסף שכלל לא נכח בזירה ולפי גרסתו רק חיפש את חברו שהודיע לו כי הותקף. "אין להתייחס בשוויון נפש לכך שהיחידה החוקרת מביאה עצורים להארכת מעצר בבית המשפט, זאת מבלי להניח לפני בית המשפט את מלוא המידע הרלוונטי למעצרם ומבלי להינתן לכך כל הסבר המניח את הדעת", אמרה.

10 אריתראים נדקרו בקטטה שפרצה בדרום תל אביב. 30 בספטמבר 2023. מד"א
בגלל טעות משטרתית: עשרות חשודים מעימותי האריתראים שוחררו ממעצר/מד"א

"התנהלות המשטרה היתה תמוהה לאורך כל הדרך", מסרו עורכי הדין פרידה וול, טלי רזניק וליעד ידין שייצגו את העצורים מטעם הסניגוריה הציבורית. "מתחילת הפרשה, עם מעצרם של חשודים ללא כל חשד נגדם, המשך במעצרם בניגוד להחלטה השיפוטית לשחררם, וכלה בהודעת המשטרה, ששחרורם בהרחקה מעיר מגוריהם הייתה שגויה ומנוגדת לדין. אנו מצפים מהמשטרה ללמוד את החלטות בית המשפט ולהפיק לקחים כדי למנוע רמיסת זכויות בוטה של חשודים בעתיד".

כמו כן, בבית משפט השלום בפתח תקווה התקבל ערר שהגישו השלושה על כך שבמשטרה הורו להרחיק את החשודים מהאירוע בנתניה מהעיר למשך 15 ימים - וזאת על אף שבית המשפט כבר הורה על שחרורם ללא תנאים מגבילים מבעוד מועד. המשטרה הגישה תגובה על הערר, בה נמסרה הודאה בטעות: "החלטת הקצין ניתנה בשוגג ונבעה מעומס של 14 עצורים בתיק זה. יש לראותה כמבוטלת".

ממשטרת ישראל נמסר: "במהלך ההתפרעויות והאלימות הקשה שהופנתה כלפי השוטרים באמצעות סלעים, מוטות ברזל, סכינים וגרזנים מצד הנתינים הזרים מאריתריאה, עשרות שוטרים נפצעו ונזקקו לטיפול רפואי. בפעילות ממוקדת של המשטרה נגד נתינים שהיו מעורבים לפי החשד במהומות, נעצרו עשרות חשודים, בהם חשודים שהועברו לרשות ההגירה והאוכלוסין לטיפול בציר המנהלי כפי שסוכם בין משרדי הממשלה. ככל שמושמעת ביקורת שיפוטית הרי שהיא נלמדת ומופקים לקחים בהתאם".

עוד בוואלה!

10 פצועים בעימותים בין מתנגדי המשטר באריתריאה לתומכיו; בקהילה התריעו: "האיומים מתגברים"

לכתבה המלאה
קטטה קשה בין אריתראים בנתניה. מד"א, אתר רשמי
קטטה קשה בין אריתראים בנתניה/אתר רשמי, מד"א

מתוך 52 החשודים שנעצרו במהומות הקשות לפני כחודש, בהם נפצעו יותר מ-160 בני אדם ברחבי דרום תל אביב, כ-40 עצורים עוד מוחזקים במעצר מנהלי בכלא גבעון ברמלה - ובמשטרה טוענים שיוגשו כתבי אישום נגד לפחות 20 חשודים.

הצעד על החלת המעצרים המנהליים הגיע לאחר החלטת צוות השרים שכינס ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהחליט על קידומם. "במקום למצות את הדין הפלילי ולהעמיד לדין את המתפרעים האלימים - המשטרה מודה בכישלון ומבקשת להעביר עצורים שאין כנגדם ראיות מספקות למעצר מנהלי, שם לא תידרש שום הוכחה לכך שעברו על החוק". מסרו מטעם המוקד לפליטים ולמהגרים בתגובה למהלך. "זהו המשך ישיר של מדיניות ההתעלמות וההזנחה שישראל מקיימת כבר למעלה מעשור כלפי מבקשי המקלט מאריתריאה: המשטרה זלזלה באזהרות הקהילה לקראת האירוע, וכעת היא מרימה ידיים ומעבירה עצורים שאין כנגדם ראיות מספקות למעצר מנהלי ללא משפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully