וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החוץ קיים שתי שיחות נזיפה עם דיפלומטים צרפתים על רקע המתיחות בגבול עם לבנון

עודכן לאחרונה: 2.10.2023 / 19:25

המשרד זימן את סגן שגריר צרפת לנזיפה והממונה על שגרירות ישראל בפריז נזף בבכירה במשרד החוץ בפריז. בניגוד לעבר משרד החוץ לא פרסם את קיום השיחות. ישראל הדגישה כי צרפת מתעלמת ביודעין מהמצב בדרום לבנון וכי אם זה ימשיך לא יהיה טעם בהמשך השיחות איתה בנושא לבנון

בוידאו: תיעוד מיוחד: פעילי כוח רדואן של חיזבאללה על גבול ישראל/אמיר בוחבוט

משרד החוץ קיים לאחרונה שתי שיחות נזיפה עם דיפלומטים צרפתים במהלכן הביעה ישראל את מחאתה על כך שצרפת אימצה לחלוטין את עמדת ממשלת לבנון ומתעלמת מהתבססות חיזבאללה באזור הגבול עם ישראל, כך אמרו לוואלה! בכירים במשרד החוץ בירושלים

לוחמי חיזבאללה משתתפים בתרגיל צבאי במהלך סיור תקשורתי המאורגן לרגל יום ההתנגדות והשחרור, לבנון 21 במאי 2023.. עזיז טאהר, רויטרס
לוחמי חיזבאללה בתרגיל/רויטרס, עזיז טאהר

למה זה חשוב

  • צרפת היא אחת המדינות המשפיעות ביותר על ממשלת לבנון ומקיימת קשרים עם כל הגורמים הפוליטיים במדינה. הצרפתים הם גם אלה שהובילו לפני כמה שבועות את ניסוח החלטת מועצת הביטחון על הארכת מנדט כוח משקיפים האו"ם בדרום לבנון (יוניפי"ל).
  • בניגוד למקרים אחרים, משרד החוץ לא פרסם את דבר קיומן של שיחות הנזיפה.

עוד בוואלה!

המתיחות בגבול הצפון: גורמי ביטחון מזהירים מהרג פעילי חיזבאללה – ועימות צבאי חריף

לכתבה המלאה
מוצב חיזבאללה משקיף על שתולה, 100 מטר ממוצב צה"ל, 22 באוגוסט 2023. אמיר בוחבוט
מוצב חיזבאללה משקיף על שתולה/אמיר בוחבוט

במוקד החדשות:

  • המתיחות בגבול הצפון גברה מאוד בחודשים האחרונים, בין השאר על רקע הקמת מאחז של חיזבאללה בשטח שתחת ריבונות ישראל אך שנמצא מצפון לגדר הגבול. בכמה מקרים בחודשים האחרונים אף נראו אנשי חיזבאללה חמושים נעים בצורה גלויה סמוך מאוד לגדר.
  • בכירים במשרד החוץ אמרו כי במהלך המו"מ על החלטת מועצת הביטחון לחידוש מנדט יוניפי"ל בחודש אוגוסט ניסחו הצרפתים טיוטה שאימצה כמעט לחלוטין את עמדת ממשלת לבנון והטילה מגבלות על פעילות יוניפי"ל בדרום לבנון.
  • לחץ נגדי של ארה"ב, ישראל וחברות נוספות במועצת הביטחון של האו"ם הביא לכך שהטיוטה הצרפתית שונתה ולא כללה לבסוף מגבלות על יוניפי"ל.
מוצב נייד של כוח רדואן על גבול לבנון, 22 באוגוסט 2023. אמיר בוחבוט
מוצב נייד של כוח רדואן של חיזבאללה ליד הגבול/אמיר בוחבוט

מאחורי הקלעים:

  • ב-12 בספטמבר זומן סגן השגריר הצרפתי למשרד החוץ בירושלים. בכירים במשרד החוץ הגדירו את הפגישה כ"שיחת נזיפה" ואמרו כי הסיבה למהלך היתה ההתנהלות הצרפתית במו"מ על החלטת מועצת הביטחון בנושא יוניפי"ל.
  • במהלך השיחה הביעו אנשי משרד את אכזבתה של ישראל מההתנהלות הצרפתית לפני המו"מ ובמהלכו, ובמיוחד לאור העובדה שמשלחת של משרד החוץ וצה"ל ביקרה בפריז כמה שבועות קודם לכן והציגה באופן מפורט את התעצמות החיזבאללה בגבול ואת הנסיונות להצר את צעדיהם של משקיפי האו"ם.
  • בכירים במשרד החוץ אמרו כי המסר לצרפתי היה כי ההחלטה שהם ניסו לקדם התעלמה לחלוטין מבקשות ישראל, אימצה באופן מלא את הנרטיב הלבנוני ואף הפכה את נוסח ההחלטה לגרוע יותר תוך כדי המו"מ.
  • "מצב שבו חיזבאללה מתעצם תחת המטריה של יוניפי"ל ומועצת הביטחון מתעלמת מכך, מקרב אותנו לעימות נוסף (עם לבנון) ומציב בסימן שאלה את המשך הנחיצות של כוח משקיפי האו"ם", אמרו אנשי משרד החוץ לדיפלומט הצרפתי.
  • אנשי משרד החוץ אמרו לסגן השגריר הצרפתי כי לאור העובדה שצרפת מכירה היטב את המצב בשטח אך בוחרת ביודעין להתעלם ממנו, לא בטוח שיש טעם לנהל איתם דיאלוג בנושא בעתיד.
  • סגן השגריר הצרפתי השיב כי לאור העובדה שרוסיה וסין בכלל התנגדו להארכת מנדט יוניפי"ל, צרפת רק ניסתה לוודא שכוח משקיפי האו"ם לא מפסיק את פעילותו בדרום לבנון, דבר שיחזק את חיזבאללה. אנשי משרד החוץ אמרו לדיפלומט הצרפתי כי הטענה שרוסיה התכוונה להטיל וטו על הארכת מנדט יוניפי"ל לא היתה נכונה.
  • באותו יום הגיע הממונה על שגרירות ישראל בצרפת חיים וקסמן לפגישה עם בכירים במשרד החוץ בפריז כדי להביע מחאה זהה. "וקסמן נזף בהם בהרחבה", נכתב במברק שסיכם את הפגישה.
לוחמי חיזבאללה משתתפים בתרגיל צבאי במהלך סיור תקשורתי המאורגן לרגל יום ההתנגדות והשחרור, לבנון 21 במאי 2023.. עזיז טאהר, רויטרס
לוחמי חיזבאללה בתרגיל, 21 במאי 2023/רויטרס, עזיז טאהר

מה הם אומרים:

  • בשגרירות צרפת בישראל אמרו כי המפגש בין סגן השגריר הצרפתי לאנשי משרד החוץ לא היה "זימון" וגם לא הוצג להם כך ע"י משרד החוץ הישראלי. "הם רק אמרו שהם רוצים לפגוש אותנו והלכנו לפגוש אותם", ציין בכיר בשגרירות צרפת.
  • בשגרירות צרפת אמרו כי במהלך המו"מ היה תיאום בין צרפת לבין ישראל וכי המטרה העיקרית של שתי המדינות היתה להאריך את מנדט יוניפי"ל והמטרה הזו הושגה.
  • "במהלך המו"מ היינו צריכים לנסות ולאזן בין כמה כוחות בתוך מועצת הביטחון. היו כמה מחברות מועצת הביטחון שתמכו בעמדה הלבנונית. לדעתנו הצלחנו להשיג את התוצאה הטובה ביותר שאפשר היה לצפות לה", אמר בכיר בשגרירות צרפת.
  • בשגרירות צרפת ציינו כי במהלך המו"מ הצליחה צרפת להכניס להחלטה כמה מעמדות ישראל כמו אזכור מטווחי הירי בדרום לבנון ואזכור המכולות של ארגון ירוק ללא גבולות - ארגון שמשמש ככיסוי לפעילות חיזבאללה באזור הגבול עם ישראל.
  • במשרד החוץ בירושלים לא הגיבו.

מה הלאה:

  • הממשל האמריקני מנסה להרגיע את המתיחות בגבול בין ישראל ללבנון. יועצו הבכיר של הנשיא ביידן עמוס הוכשטיין שהיה אדריכל הסכם הגבול הימי בין המדינות, מנסה כעת לפתוח במו"מ על הגבול היבשתי בין שתי המדינות מתוך הנחה שהתנעת תהליך כזה תביא להפחתת המתיחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully