וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כן להסכם עם סעודיה, לא בכל מחיר

אביגדור ליברמן

עודכן לאחרונה: 24.9.2023 / 8:21

בנאומו באו"ם "שכח" נתניהו מה המחיר של שלום עם סעודיה - שאינה זקוקה באמת לגרעין למטרות שלום, בשל עתודות הנפט שנמצאות בה. הסכמה ישראלית לתוכנית הסעודית להשגת נשק גרעיני תוביל למרוץ חימוש במזרח התיכון. כל הסצנות בסרטים יהיו כלום מול המציאות שתיווצר כאן

בוידאו: נתניהו באו"ם: אנחנו על סף שלום בין ישראל לסעודיה, אסור שלפלסטינים יהיה וטו/אתר האו"ם

בשנת 2012, עמד נתניהו מעל בימת האו"ם ועשה מופע יוצא דופן, הוא שלף שרטוט של פצצה עם פתיל וטוש אדום והציג את הקו שמבחינתו ישראל אינה מוכנה שאיראן תחצה בדרך לפצצת אטום. אך נאומים לחוד ומעשים לחוד. בחודש פברואר האחרון, פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מצאו באיראן אורניום שהועשר עד לרמה של 84%. כלומר, 6% בלבד מהרמה הדרושה לפיתוח נשק גרעיני.

השורה התחתונה ברורה, נתניהו נכשל. רק השבוע, במסגרת ציון יום השנה למלחמתה של איראן עם עיראק, איראן הציגה את המל"ט עם הטווח הגדול בעולם. לפי הפרסומים, המל"ט שהוצג יכול להגיע לטווח של 2,000 ק"מ ולטוס במשך 24 שעות רצופות, והוא יכול לשאת עד 300 ק"ג, זאת לצד טילים בליסטיים היפרסוניים.

נאום רה"מ בנימין נתניהו בעצרת האו"ם, 22 בספטמבר 2023. רויטרס
"שכח" להזכיר את הדבר החשוב. נתניהו/רויטרס

במופע שהציג נתניהו ביום שישי האחרון מעל בימת האו"ם, הוא דיבר עם הרבה פאתוס על נורמליזציה עם ערב הסעודית, ואי אפשר להתעלם מהעובדה כי כולנו מסכימים שלכינון היחסים עם סעודיה יש חשיבות רבה מאוד ויתרונות רבים. אך נתניהו כמו נתניהו "שכח" להזכיר מה המחיר של מהלך זה, ועם כל הכבוד לנורמליזציה עם סעודיה והיתרונות של הדבר, אנו חייבים לשאול את עצמנו, האם המחיר שנשלם עבור כך שווה את זה?

לפי הדיווחים, כחלק מההסכם עם סעודיה, מדינת ישראל תיתן את הסכמתה להעשרת אורניום על אדמת סעודיה, שמשמעותה אישור ישראלי לתוכנית סעודית להשגת נשק גרעיני. הרי ברור שסעודיה שקיימות בה עתודות הנפט מן הגדולות בעולם, איננה זקוקה לגרעין למטרות שלום. כל בר דעת מבין שהיא אינה זקוקה לשום גרעין לצורך הקמת תחנת כוח גרעינית להפקת חשמל. אז מדוע הסעודים כל כך רוצים הסכמה ישראלית לתוכנית הגרעין שלהם? הם צריכים את ההסכמה שלנו כי הם יודעים היטב מה עשינו במקרה של עיראק וסוריה.

עוד בוואלה!

כשישראל הפכה ל"לא פרטנר": חלום השלום עם סעודיה אפשרי, אבל לא עם קואליציית הקיצוניים

לכתבה המלאה
יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן בטקס חלוקת פרסים בגביע הסעודי בריאד, 25 בפברואר 2023. רויטרס
הוא רוצה נשק גרעיני. בן סלמאן/רויטרס

להסכמה ישראלית לתוכנית הסעודית להשגת נשק גרעיני יש השלכות גלובליות ואזוריות מרחיקות לכת. כפי שנתניהו אמר, אכן הסכם כזה יוביל למזרח תיכון חדש - מזרח תיכון שייכנס כולו למרוץ חימוש גרעיני מטורף ובלתי נשלט. במקרה כזה למדינת ישראל יהיה קשה מאוד להסביר מדוע היא נתנה הסכמה לסעודים לפיתוח גרעין, בעוד היא לא מעוניינת לתת את ידה בסיטואציה הזו גם למצרים, עמה יש לה הסכם שלום כבר עשרות שנים או בידי טורקיה, וברור שמיד אחרי מצרים וטורקיה גם המפרציות וגם אלג'יר ומרוקו ייכנסו אל אותו מרוץ חימוש ומכאן נקבל מזרח תיכון גרעיני על סטרואידים.

כל הסצנות שראינו בסרטי הוליווד יהיו כאין וכאפס אל מול המציאות שתיווצר כאן באזורנו ולא ניתן לדעת לאיזה ידיים יתגלגל בסופו של דבר נשק גרעיני כזה או אחר, גם אם מדובר בנשק גרעיני טקטי או פצצה "מלוכלכת". מציאות כזו תחייב את מדינת ישראל להיערכות אחרת לחלוטין, בעלות של עשרות אם לא מאות מיליארדי שקלים. סכומי עתק שלא קיימים בקופה הציבורית ובמידה ונצטרך להשיג אותם, נהיה צריכים לבצע קיצוצים דרמטיים בנושאים חיוניים ביותר כמו בנושא החינוך, הרווחה, הבריאות ותחומים נוספים.

חשוב לציין כי עד כה לא ברור עד כמה גורמי הביטחון הרלוונטיים היו מעורבים בהליך ועד כמה הם חשופים לפרטים הקטנים והגדולים בהסכם המדובר. כמו כן, לא ברור אם במשרד ראש הממשלה והמשרדים הרלוונטיים האחרים בוצעה עבודת מטה מקיפה שתבחן את כלל ההשלכות של מהלך זה על מדינת ישראל והאזור כולו. בעקבות דברים אלו, פניתי בתחילת השבוע למבקר המדינה בדרישה לבחון את תהליך קבלת ההחלטות עצמו ולוודא כי האינטרס הביטחוני של מדינת ישראל נשמר. המסקנה העיקרית שלי היא כן לנורמליזציה עם סעודיה - אך בשום פנים ואופן לא במחיר של תכנית סעודית להשגת נשק גרעיני. מרוץ החימוש הגרעיני באזורנו יסכן קודם כל את מדינת ישראל ואחר כך את האזור כולו.

אביגדור ליברמן הוא יו"ר מפלגת ישראל ביתנו וחבר כנסת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully