וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר במל"ל לשעבר מודאג מהשלכות הנורמליזציה: "הסעודים רוצים להשתוות גרעינית עם איראן"

עודכן לאחרונה: 22.9.2023 / 5:54

"זו מדינה שעסקה בעבר בכל מיני היבטים קשורים עם פקיסטן, סין, ואולי גם עם צפון קוריאה" אמר לווא ד"ר יואל גוז'נסקי, החוקר את סעודיה למעלה משני עשורים. לטענתו, יש סיבה לדאוג מהאפשרות שסעודיה תפתח גרעין צבאי: "בשלב מסוים הם יוכלו להגיד לאמריקנים: 'עד כאן'"

3599122/מערכת וואלה!

ד"ר יואל גוז'נסקי, ראש הזירה האזורית במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS ולשעבר בכיר במטה לביטחון לאומי, החוקר את סעודיה למעלה משני עשורים, התייחס היום (חמישי) בשיחה עם וואלה! לגבי הדרישה הסעודית לפתח גרעין בתמורה להסכם נורמליזציה עם ישראל. "אני מוטרד מהנושא. זו לא שווייץ, זו מדינה שעסקה בעבר בכל מיני היבטים קשורים עם פקיסטן, סין, ואולי גם עם צפון קוריאה. סעודיה לא באה לשולחן בידיים נקיות. היא מאוד חוששת מאיראן, והיא לא מסתירה את זה. רק אתמול, יורש העצר הסעודי בן סלמאן חוזר על מה שאמר לפני שנים: 'אם לאיראן יהיה גרעין - גם לנו יהיה גרעין למחרת'. סעודיה היא מדינה עם שאיפות ורצון להגיע לאיזון גרעיני עם איראן ועם היכולת הכלכלית לעשות את זה".

"במשך כעשור ניהלה סעודיה משא ומתן עם שלושה ממשלים אמריקניים, מול הנשיאים ברק אובמה, דונלד טראמפ וג'ו ביידן. הם רוצים הרבה שנים העשרת אורניום בשטחם", מספר גוז'נסקי. "אז מה חדש? הנכונות האמריקנית לאשר פיתוח גרעין. האמריקנים רצו לחתום על הסכם עם הסעודים כבר לפני 13 שנים, מבלי לאפשר העשרת אורניום, והסעודים לא רצו לוותר. השינוי בא מוושינגטון
- ששינו את עמדתם".

בנימין נתניהו, ג'ו ביידן, מוחמד בן סלמאן. מרים אלסטר פלאש 90 רויטרס שאטרסטוק, עיבוד תמונה
נורמליזציה עם סעודיה? גוז'נסקי מודאג: "הסעודים יכולים להשתוות לאיראן"/עיבוד תמונה, מרים אלסטר פלאש 90 רויטרס שאטרסטוק

לפי הערכתו, המפנה בגישה האמריקאית מגיע בשל דאגות כלכליות שקשורות בייבוא נפט, ניסיון להשפיע על המזרח התיכון ורצון ליצור חיץ מדיני בין סין לסעודיה. בנוסף, משער ד"ר גוז'נסקי כי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן חושב שזה יעזור לו בקמפיין הבחירות ומורשת שישאיר בתום כהונתו. "בטווח הארוך זו יכולה להיות רמייה מצד הסעודים, כי מעבר לערוצים אחרים בנושא הגרעין, הם ישלטו בטכנולוגיה, בידע, מכשירים וחומרים. אמנם יש להם יכולת מדעית מצומצמת, אך יש להם יכולת כלכלית בלתי נגמרת לייבא מדענים ממדינות שונות. הם יוכלו לבנות יכולות גרעין צבאי ובשלב מסוים יגידו לארה"ב: 'עד כאן'".

"אני יותר מוטרד מאיך ההסכים ישפיע על המזרח התיכון. מצרים, טורקיה, או איחוד אמירויות שיכולה להגיד חתמתם איתי על הסכם ואני רוצה לפתוח אותו . אני לא מרוצה מהתנאים. ויתרתי על העשרת אורניום ואני רוצה עכשיו גם. יבוא ארדואן או אחרים ואז הטאבו על העשרה אתה מפרק אותו. יכול להיות שזה ישפיע על פרויקט הגרעין האיראני. יכול להיות שירוצו קדימה. תהיה לזה השפעה שלילית ולא חיובית על האזור שגם ככה הוא לא יציב. וגם ככה הן בוחנות את הגרעין ואתה נותן להן סיבות לעשות את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully