וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי מחאת המילואים: "מי שהעביר את הזירה לחו"ל זה נתניהו. אז גם המחאה חוצה גבולות"

עודכן לאחרונה: 21.9.2023 / 18:31

רון שרף ואיתן הרצל, מייסדי אחים לנשק, לא מתנצלים על המחאה נגד רה"מ בארה"ב: "להשוות אותנו לאש"ף? כמו להגיד עמלק". בראיון באולפן וואלה! הם מגנים על הדרך שלהם: "נועזת, לא אלימה", מחכים למעשים כדי לחזור להתנדב ומבטיחים: "האנרגיה של המחאה תושקע באיחוי הקרעים"

מיסדיי תנועת "אחים לנשק" רון רשף ואיתן הרצל בריאיון בתוכנית סופ"ש שלו עם טל שלו 21.9.23/סטילס: ראובן קסטרו

"ראש הממשלה הוא זה שהעביר את הזירה לחו"ל", כך מתבטא רון שרף, מארגון מחאת המילואימניקים "אחים לנשק", כשנשאל האם ההפגנות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בארצות הברית הן לא בגדר שחיטת פרה קדושה. "הוא מטנף על כולם ומסית. ברגע שהמדיניות שלו לא עובדת - הוא קורא למפגינים אש"ף ואיראן".

שרף ייסד את הארגון יחד עם איתן הרצל. שניהם, כמו נתניהו, בוגרי סיירת מטכ"ל. בריאיון באולפן וואלה! לתוכנית "סופ"ש שלו" המשודרת בוואלה פלוס. הם טוענים כי המחאה נגד ראש הממשלה בחו"ל היא יותר מלגיטימית. "תנסי להביא לפה את נתניהו, אי אפשר", ממשיך שרף. "הוא העביר את זה לזירה האמריקנית".

"בדיוק ראיתי כתבה מימי הסכמי אוסלו עם ביבי, בה הוא מסביר למה זה לגיטימי לעשות הסברה בחו"ל", ממשיך הרצל. "אנחנו במצב חירום ורוצים לעשות כל מה שאפשר כדי להציל".

"אני אדיש, זה כל כך מופרך שהוא אומר אש"ף", מבהיר שרף כי לא לקח את העלבון של ראש הממשלה באופן אישי. "זה כמו להגיד עמלק, הוא כבר לא יודע למי הוא משקר ובאיזו שפה". שרף והרצל בחרו שלא לטוס לארצות הברית. "יש הרבה עבודה גם פה, אבל החבר'ה עושים עבודה מצוינת בניו יורק. זה גם מאורגן וגם ספונטני, שילוב של הכל. המחאה חוצה גבולות, גם יהודי ארה"ב וישראלים בארה"ב מבינים שהחלום הציוני בסכנה", אומר שרף.

הרצל מוסיף: "היהודים שם די מתבלבלים, הם רגילים להיות בעד ישראל באופן אוטומטי. עכשיו משהו מתערער".

שרף: "יש פה משהו שקשור לעם היהודי ולמדינת ישראל כמדינת העם היהודי, כמדינה יהודית ודמוקרטית. יש שם הרבה ישראלים שיכולים להצביע ויבואו להצביע כחלק מהגוש שהתעורר. מדינת ישראל בסכנה קיומית, הם רואים את זה ומתעוררים".

הרצל: "חצי מהעם בישראל וחצי בארה"ב, ומדינת ישראל קריטית לנו ולהם. הם מבינים את זה ואומרים את זה. הם רוצים להיות גאים בישראל, להרגיש שהמדינה מייצגת את הערכים שלהם. הם מרגישים שזה נסדק וחשוב להם לתקן את זה".

לפני פגישת ביידן-נתניהו: מאות מפגינים נגד הממשלה, ניו יורק.20 בספטמבר 2023. עומר קפלן, אתר רשמי
"גם ישראלים בארה"ב מבינים שהחלום הציוני בסכנה". הפגנה מחוץ לפגישת ביידן-נתניהו בניו יורק/אתר רשמי, עומר קפלן

לדבריהם, הפעילות של "אחים לנשק" נועדה להגן על המדינה, ולהציל אותה מהידרדרות. "כל מחאה היא לבנה בחומה של ההגנה", אומר שרף. "זה משפיע על הציבור פה, על הציבור הליברלי לקראת הבחירות, על ביידן, על הליכודניקים פה. יש פיצול אמיתי בליכוד. אין רוב בתוך הליכוד להמשיך ברפורמה ונתניהו יודע את זה".

אם אין רוב להמשיך ברפורמה, למה לא חוזרים לשרת? למה מחכים?

שרף: מחכים לגנוז את הסבירות ולהבטיח בחוק שהוא לא מתקדם ללא הסכמה רחבה.

הרצל: אנחנו מתים לחזור לשרת ולהתנדב, זה בד.נ.א שלנו. אנחנו מסתכלים על מעשים ולא דיבורים. אצל נתניהו הבנו שדיבורים ומעשים זה משהו אחר. כשיהיו מעשים אמיתיים, נהיה הראשונים להתנדב מיד.

אם יהיה שלום עם סעודיה? זה משנה משהו.

הרצל: אנחנו מברכים על זה, תומכים בהסכם עם סעודיה, אבל אין לזה שם קשר להפיכה המשטרית שמתבצעת פה.

שרף: על מה רוכבת ההפיכה? על החרדים שרוצים את חוק ההשתמטות, הדתיים המשיחיים שרוצים מדינת הלכה ועל השחיתות של נתניהו. אנחנו מפגינים על שינוי שיטת המשטר. הם משנים את שיטת המשטר כדי לקדם את האינטרסים הסקטוריאליים האלה.

בפועל נתניהו ימסמס את זה. נעבור לדבר על סעודיה וההפיכה תישכח. חוקי ההפיכה יידחקו הצידה, זה יכול לקחת חודשים. תמשיכו לא לשרת ולמחות?

שרף: יש כמה נקודות קריטיות בזמן הקרוב. אחת היא החלטת ביהמ"ש, נראה איך תגיב הממשלה להחלטה. שנייה זה חוק הגיוס, הם דורשים פסקת התגברות כדי להעביר את חוק ההשתמטות. השלישית - כינוס הוועדה למינוי שופטים. בוא נחכה ונראה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
איתן הרצל, רון שרף. ראובן קסטרו
"לשרת ולהתנדב - ב-DNA שלנו". שרף (מימין) והרצל באולפן וואלה!/ראובן קסטרו

הריאיון ב"60 דקות"? "היו אמירות שהיה ניתן לדייק יותר"

את הכתבה בארה"ב ששודרה בתכנית הטלוויזיה הפופולרית "60 דקות", הם מכנים הצלחה, למרות "אמירות שהיה ניתן לדייק יותר", כמו האמירה מעוררת המחלוקת של שירה אטינג, טייסת בעברה, שרמזה שחיל האוויר יורה פצצות "בידיעה שהן הולכות להרוג ילדים".

שרף: זו דמגוגיה. היא לא אמרה שיש פקודות כאלה, היא התכוונה ואמרה שיש הרבה כוח בידי טייסים והם חייבים להבין את הדרייב המוסרי מאחורי הפקודות האלה ויש הרבה פעמים נזק אגבי. היא לא גילתה פה את אמריקה לאף אחד. תמיד כשאומרים ילדם הרוגים זה קשה וכואב לכולם. זה לא משחק שמערבבים מילים. אני מגבה אותה ב-100%.

הרצל: אנחנו מכירים את שירה, אנחנו נפגשים עם טייסים. בואו נתייחס למסר הגדול - הם אומרים 'אנחנו חייבים לסמוך ב-100% על מי ששולח אותנו - שהמבצע מדויק, נכון ומוסרי וממשלת ישראל והמדינה עומדים מאחוריו. אנחנו יכולים לסמוך על מי ששולח אותנו'.

שירה אטינג, הפגנה נגד המהפכה המשפטית,תל אביב, 29 באפריל 2023. ראובן קסטרו
"מגבה אותה במאה אחוז". שירה אטינג/ראובן קסטרו

כשטובי בנינו אומרים באנגלית שהם מקבלים פקודות לא בהכרח מוסריות, שיש בהן הרג ילדים, זה שומט את הקרקע. זה גורם נזק.

הרצל: מכירים את הטייסים ומכירים גיחות שבוטלו ברגע האחרון בגלל בלתי מעורבים שזיהו, זה האופי של חיל האוויר. מאוד זהיר ומדויק.

שרף: הטייסים סומכים על מערכת המשפט שיכולה לבקר את שולחיהם ואותם, והם עוד רגע לא יכולים לצאת לחו"ל.

מימין יגידו - מה ההבדל ביניכם לבין שוברים שתיקה?

שרף: זה לא סוד שאני לא מצביע ימין. שירתתי בשטחים, הגנתי על יותר התנחלויות לא פחות מכל ימני אחר. תמיד ביצענו את מדיניות הממשלה, ימין או שמאל זה לא משנה. אנחנו מדברים פה על שינוי שיטת המשטר. עוד לא היה כזה דבר, ואנחנו נגד זה.

הרצל: ערב יום כיפור אנחנו מתעסקים בשאלות של מוסר וצדק. כשאנחנו שומעים חברת כנסת כמו סון הר מלך שאמרה על טרוריסט יהודי שהוא צדיק. אפילו לא 'בואו נבחן את מעשיו, אולי הוא חף מפשע'. כשיש חברת כנסת כזאת ושר שקורא למחוק את חווארה זה לא מתיישב עם ערכי המוסר עליהם גדלנו.

אתם משרתים משטר לא דמוקרטי לפחות בחצי מדינת ישראל, עם זה לא הייתה לכם בעיה. פתאום פגעו לכם בסבירות ובדמוקרטיה היהודית, זו סיבה לצאת למחאה ולסרב לשרת?

שרף: אנחנו מאמינים ששכבת הבסיס היא מדינה יהודית ודמוקרטית, מעליה יש הרבה בעיות. אני מניח לכיבוש, לנוכחות יהודית בשטחים, תקראו לזה איך שרוצים. יש עוד הרבה בעיות, אנחנו לא מקטינים, כולם יצטרכו להתמודד עם זה, גם ימין וגם שמאל ובשביל זה צריך דמוקרטיה.

הרצל: אנלוגיה מתאימה - כשאדם חולה מגיע לבית חולים אחרי תאונה קודם כל צריך לייצב אותו, אחר כך נטפל במחלות האחרות.

רון שרף. ראובן קסטרו
"הגנתי על התנחלויות לא פחות מכל ימני". רון שרף/ראובן קסטרו

חלק מהחברים בצוות המילואים של שרף והרצל מאשימים את הפעילות שלהם, שלתחושתם תורמת לקרע בעם. "הצבא קרוע, המדינה קרועה, 80% מהישראלים בחרדה", אומר שרף. "מאשימים אותנו, אבל מי אחראי במדינה על החוסן? על הצבא? על הכלכלה? מה עשתה הממשלה הזאת? הכל מתפרק". הרצל מוסיף: "נוח להאשים אותנו, ההגה לא בידיים שלנו".

אולי אתם אלימים בגלל הרקע שלכם, אגרסיביים מדי? אולי מרחיקים אנשים?

הרצל: אנחנו לא אלימים, ולא היינו גם בשירות הצבאי. גם המחאה לא אלימה. היא אולי חוצפנית, מאתגרת, נועזת, אבל היא לא בשום פנים אלימה. ככה אנחנו מתדרכים את כל המשתתפים לפני כל פעילות: להקשיב לכוחות הביטחון. בכל חיכוך אנחנו מרימים ידיים באוויר בכוונה, אין שוטרים שנפצעו כתוצאה מעימות איתנו. אנחנו לא אלימים.

מה צריך לקרות כדי שתחזרו לשרת?

שרף: בראייתנו אנחנו מדינה במעבר מדמוקרטיה לדיקטטורה, זה כבר לא ממש דמוקרטיה. יש השפעת עומק ואנחנו יודעים את זה בעיקר בליכוד, וגם בקואליציה במקומות אחרים, הפעולות שלנו כן עושות משהו. אנשים רוצים לאחות את הקרע, להחזיר את הצבא לכשירות. אני משוכנע שזה עוזר. מה שצריך לקרות זה ביטול עילת הסבירות והחלטה חד משמעית שמתקדמים רק בהסכמות רחבות. זה כל כך קל, כולם רוצים את זה. יש כבר הסכמות, אבל יריב לוין ששנוא בליכוד מטרפד את זה. חטפו את הליכוד, אני קורא פה לליכודניקים: הקיצוניים חטפו לכם את הליכוד.

הרצל: הוצגו מתווים שאנחנו יכולים להתחבר לחלק גדול מהם ויש עליהם הסכמה רחבה. אם יצליחו לאמץ את המתווים אנחנו נהיה הראשונים לחזור. אנחנו כל הזמן מקבלים בקשות לחזור ממפקדי היחידה.

הפגנת אחים לנשק מול ביתו של שר המשפטים יריב לוין, מודיעין, 11 בספטמבר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"המחאה אולי חוצפנית - אבל לא אלימה". אחים לנשק מחוץ לביתו של יריב לוין/פלאש 90, יונתן זינדל
איתן הרצל. ראובן קסטרו
"אם יאמצו את המתווים - נהיה הראשונים לחזור". איתן הרצל/ראובן קסטרו

לשאלה האם נוצר קשר בינם לבין ראש הממשלה נתניהו הם עונים בשלילה.

הרצל: נתניהו יודע בדיוק מה אנחנו רוצים, אמרנו את זה על כל במה. אנחנו לא רוצים דיבורים, הבטחות ולחיצות ידיים לא יעזרו. רוצים לראות מעשים. שיעמוד פה ויתחייב מול עם ישראל בעברית, זה יראה אחרת.

שרף: לפחות שיגיד שיציית לפסיקת בג"ץ, זה המינימום. אנשים בארה"ב, ששם הדמוקרטיה כל כך יצוקה, לא מבינים שיש פה ממשלה שאומרת שהיא לא תציית לחוק. לנו יש מעגל הגנה אחד שזה בג"ץ, ואותו רוצים רוטמן ולוין לחטוף ולהשתלט עליו, ונתניהו נגרר אחריה.

הרצל: בארה"ב מסתכלים עלינו, רואים איך שהמחאה מתנהגת ואני חושב שזה מעסיק אותם מאוד. איך הם יעשו את זה בתורם.

שרף: אנחנו מבטיחים שאת אותה אנרגיה שאנחנו משקיעים במחאה - נשקיע באיחוי הקרעים. אני מאמין שעם ישראל רוצה לאחות. יש לו דבק להתחבר. מי שאחראי יודע מה צריך לעשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully