וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטענים על הגדר והפגנות אלימות: למה חמאס מתגרה בישראל?

עודכן לאחרונה: 19.9.2023 / 9:08

המצב הכלכלי ברצועת עזה שהולך ומחריף, מכסת הפועלים הפלסטינית לוחצת וגם הפוליטיקה הפנים-פלסטינית שתמיד ברקע הובילו את הארגון לחימום גבול רצועת עזה. סינוואר חושב שהוא יכול למתוח את החבל, אבל תגובה ממוקדת של צה"ל היא עניין של זמן | פרשנות

פיצוץ המטען שהשליכו מפרי הסדר הפלסטינים סמוך לגבול רצועת עזה/דובר צה"ל

אחרי תקופה של שקט יחסי, שוב מורגשת מתיחות בגבול רצועת עזה. ההפגנות סמוך לגדר חזרו, ואתמול, שוב, השליכו מחבלים מטעני חבלה על גדר הגבול. נשאלת השאלה: מדוע חמאס מתגרה בישראל ולמה יחיא סינוואר חושב שהוא יכול למתוח את החבל?

צה"ל נהג להגיב לכל שיגור של חמאס כדי לכפות עליו משוואה חדשה, ומאז 2021 הארגון הפלסטיני נמנע מלשגר רקטות לעבר ישראל. בתמורה לשקט היחסי בוצעה הסדרה בתיווך מצרי וקטארי, שכללה כניסת 18,600 פועלים פלסטינים מעזה לעבודה ישראל והעברת כסף קטארי לרצועה - חרף העבודה שחלקו מגיע בעקיפין לארגון הטרור.

הפגנות פלסטיניות בגבול רצועת עזה נגד פעילות צה"ל בג'נין, 3 ביולי 2023. Mohammed Salem, רויטרס
הפגנות בגבול רצועת עזה נגד פעילות צה"ל בג'נין, 3 ביולי 2023/רויטרס, Mohammed Salem

אם כך, מה המניע למהומות ולטרור בגבול רצועת עזה? ראשית, בעיות כלכליות מחריפות ברצועת עזה, כמו גם עלייה ביוקר המחייה. בעקבות המצב הכלכלי, החלו הפגנות נגד הנהגת חמאס בקריאה להוזלת מחירים ולהפחית מיסוי כדי להקל על הציבור. חמאס בתחילה ניסה לצמצם את ההפגנות, אך כשהרגיש שהן מתגברות לאורך כל הרצועה - יזם הפגנות על הגדר כדי להסיט את סדר היום הציבורי בעזה מבעיות הפנים לעבר ישראל.

הסיבה השנייה קשורה למכסת הפועלים הפלסטינים. בשלב זה יש המלצות בתוך מערכת הביטחון להגדיל ב-2,000 פועלים את המכסה בעזה, אך מנגד ישנם קולות שטוענים כי לא נכון להגדיל את ההיקף עד שלא תיפתר סוגית השבויים והנעדרים, ובכירים נוספים טוענים כי הגדלה עשויה להתפרש כסטירת לחי לרשות הפלסטינית במסגרת מדיניות הבידול (להיטיב עם הרש"פ ולצמצם פעילות מול חמאס בעזה). בשלב זה החליט הרמטכ"ל לדחות את ההמלצה הסופית לדרג המדיני.

עוד בוואלה!

נזק נגרם לגבול בצפון הרצועה - מידע על תורפות הגדר עלול להגיע לחיזבאללה

לכתבה המלאה

סיבה אחרת להגברת המתיחות נעוצה בבחירות הקרבות שיתקיימו בשנת 2025 לתפקיד המזכיר המדיני של חמאס במקומו של איסמעיל הנייה, והעימות יהיה בין סלאח אל-ערורי ממקום מסתורו בביירות ליחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה. אל-ערורי מצטייר כקיצוני ויוזם נגד ישראל, במיוחד כשהוא מהדק את הקשר עם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה והאיראנים בעוד סינוואר מעדיף בשל הדאגה לציבור הפלסטיני לנהל ולקדם את תהליך ההסדרה מול ישראל. הפרות הסדר והטרור על הגבול והתמונות שמציגות אווירה של לחימה משרתות את סינוואר בציבור הפלסטיני. חשוב לציין כי סינוואר מייחס לעצמו בכל הזדמנות את מבצע "שומר חומות". למרות הנזק שנגרם לתשתיות בעזה, הוא טוען כי יצר משוואה חדשה סביב הר הבית וירושלים, והצליח להוציא את ערביי ישראל להפגין באלימות ברחובות.

יחיא סינוואר ביום אל קודס בעזה, 14 באפריל 2023. רויטרס
התמונות מהגבול משרתות אותו. סינוואר/רויטרס

ברקע הדברים נמצאת כתמיד סוגיית הכסף הקטארי. חמאס מן הסתם רוצה לשמר את העברת הכספים, למרות החשש של הקטארים שיגיע הרגע בו יטענו גורמים מערביים שהכסף שהם מעבירים לעזה משרתת בין היתר ארגון טרור. גורמי ביטחון אמרו בשבוע שעבר כי חמאס היה רוצה להגדיל את התקציב שהוא מקבל מקטאר, בעוד אלו הביעו מורת רוח מההתנהלות של חמאס בכלל, ובפרט ההפגנות והחיכוך מול ישראל.

במערכת הביטחון הוחלט לאחר שורה של דיונים, בסיכום עם שר הביטחון יואב גלנט, כי הענישה כלפי חמאס בתגובה לטרור ואלימות תהיה מידתית, מתוך שאיפה שלא לגלוש להסלמה שתוביל לעימות רחב. גורמי ביטחון אומרים כי חמאס מודע לכך שישראל הייתה רוצה להעביר את תקופת חגי תשרי בשקט ולא תימהר להיכנס לעימות.

בשבוע האחרון צה"ל תקף עמדה צבאית בתגובה להפעלת מטעני חבלה על החומה והגדר בגבול, ולמרות זאת המשיך חמאס בהפגנות ושימוש בנשק חם כלפי החיילים - ללא תגובה. המצב נפיץ מאוד ותגובה צבאית של צה"ל, גם אם תהיה ממוקדת, היא עניין של זמן. בשלב זה, הוחלט לסגור את מעבר ארז לכניסת פועלים פלסטינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully