וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם איראן משתמשת בארמניה במסגרת מלחמת הצללים מול ישראל?

עודכן לאחרונה: 14.9.2023 / 21:04

בצל העלייה בכמות התקיפות המיוחסות לישראל בסוריה, דוח של מכון המחקר "עלמא" שמתפרסם לראשונה בוואלה! מצביע על ציר הברחות נשק חדש, מאיראן לסוריה דרך ארמניה, והציר הזה - הוא שעשוי להצביע על הסיבה לעלייה בכמות התקיפות המיוחסות לישראל בסוריה בתקופה האחרונה

בשבועות האחרונים, כך על פי פרסומים זרים, חיל האוויר הישראלי הגביר את תכיפות התקיפות שלו על אדמת סוריה. דו"ח של מכון המחקר "עלמא" שמתפרסם היום (חמישי) לראשונה בוואלה! מצביע על ציר הברחות נשק חדש, מאיראן לסוריה דרך ארמניה, והציר הזה - הוא שעשוי להצביע על הסיבה לעלייה בכמות התקיפות המיוחסות לישראל בסוריה בתקופה האחרונה.

ב-28 באוגוסט, נמל התעופה הבינלאומי בעיר חלב הותקף בפעם השלישית לשנת 2023. לפי פרסומים בסוריה, שדה התעופה בעיר, שמהווה עוד ציר הברחת נשק לסוריה - הושבת, והמסלולים שבו יצאו מכלל שימוש. בנוסף, נתקפו אתרי אחסון נשק, שלפי הערכות בישראל, הועברו מאיראן לסוריה במסגרת תהליך ההתבססות האיראני במרחב.

עשן מיתמר מאזור נמל התעופה של חאלב, סוריה, 2016. רויטרס
עשן מיתמר מאזור נמל התעופה של חאלב, סוריה, 2016/רויטרס

טל בארי ואלכס גרינברג ממרכז "עלמא" לחקר האתגרים הביטחוניים בצפון, טוענים כי בחלב חיות קהילות ארמניות, ומציינים כי איראן וארמניה משתפות פעולה ביניהן, גם לגבי סוריה, וגם בנושאים אחרים בעלי עניין עבור איראן.

כך למשל, בשנת 2007, העבירה ארמניה לאיראן רקטות, שמאוחר יותר נמצאו בשימוש של מיליציות שיעיות פרו-איראניות בעיראק, שבאמצעותן - המיליציות תקפו כוחות אמריקניים במדינה. לטענת בארי וגרינברג, איראן תמכה ועודנה תומכת בארמניה בעימות שלה עם אזרבייג'ן בחבל הארץ נגורנו קרבאך, בין היתר, באמצעות כוח קודס של משמרות המהפכה.

פעילות כוח קודס בדרום הקווקז נגד אזרבייג'ן אינה חדשה, והיא באה לידי ביטוי בכמה מישורים: העברת אמצעי לחימה, אימון, הכשרה, העברת מידע ועוד. חלק מהאמל"ח שמגיע לארמניה מהווה תחנת ביניים בדרך לסוריה, ומשם מגיע גם ללבנון.

מבנה שהופגז בעקבות הקרבות העזים בין אזרבייג'ן לארמניה בגבול נגורנו קרבאך 6 באוקטובר 2020. רויטרס
מבנה שהופגז בעקבות הקרבות העזים בין אזרבייג'ן לארמניה בגבול נגורנו קרבאך 6 באוקטובר 2020/רויטרס

אחד מהאחראים על צירי ההברחות הוא מהדי סבחאני, בעבר שגריר איראן בסוריה, וכיום - שגריר איראן בארמניה. סבחאני הוא קצין לשעבר במשמרות המהפכה, שהיה אחראי בין היתר, לתיאום פעולות ומדיניות עם המשטר הסורי וחיזבאללה.

במחקר של המכון, שמו את הדגש על נמל התעופה בירוואן, בירת ארמניה, שככל הנראה משמש מעין תחנת מעבר בציר ההברחות המדובר. לאורך ההיסטוריה של ארמניה, היא שיתפה פעולה עם איראן, ולכל הפחות, העלימה עין ממדיניותה בסוריה. משרד האוצר האמריקני אף הטיל סנקציות על חברת התעופה הארמנית "llc flight travel", שהוקמה במיוחד ככיסוי לפעילות.

מהמחקר שביצעו במכון "עלמא" עולה כי מטוסי החברה לא העבירו רק פעילים ללחימה בסוריה, אלא גם אמצעי לחימה. לפעילות הטיסות הענפה בציר זה שותפות חברות תעופה איראניות וסוריות שגם עליהן הטיל משרד האוצר האמריקני סנקציות חמורות בגין מעורבות בטרור. בסיום הדו"ח שלהם, בארי וגרינברג הדגישו כי מדובר בנתיב הברחה פוטנציאלי נוסף על אלו "הרגילים" - מאיראן לסוריה ולבנון, ומטרתו בעיקר "לטשטש עקבות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully