וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תתעסק במשרד שלך": הוויכוח הקשה בין השרים בדיון על החמרת תנאי האסירים הביטחוניים

עודכן לאחרונה: 10.9.2023 / 21:34

"אסירים זה לא אתה", אמר בן גביר לגלנט כשזה התרעם על החלטתו להגביל את ביקורי האסירים בניגוד למה שלטענתו סוכם. ראש השב"כ הזהיר כי יש צפי לפרובוקציות, ובן גביר התעקש: "כל פעם אסור לגעת באסירים כי זה יכול להתסיס". לשכת רה"מ: "החלטה תתקבל ורק ע"י רה"מ והקבינט"

ביקור השר איתמר בן גביר בכלא עופר/דוברות שב"ס

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כינס הערב (ראשון) במשרדו דיון היערכות לחגי תשרי שבו השתתפו בין היתר ראש שב"כ רונן בר, הרמטכ"ל הרצי הלוי, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר הביטחון יואב גלנט. הישיבה שנערכה עסקה בהיערכות ביטחונית לקראת תקופת החגים אך גם בהחלטה של בן גביר שהורה להגביל מיום ראשון הקרוב את ביקורי המשפחות של אסירים ביטחוניים פלסטינים לפעם בחודשיים, במקום פעם בחודש כנהוג כיום.

לאחר הודעתו של בן גביר, מסר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "מדובר בפייק ניוז". לדבריו, "עוד לא התקבלה כל החלטה ולא תתקבל כזו עד לדיון המיוחד בנושא בהשתתפות כלל גופי הביטחון שקבעתי לשבוע הבא".

בן גביר ניסה לכפות את ההחלטה בתיאום לכאורה עם נציבת שב"ס אך נתניהו וכלל הגורמים הביטחוניים התנגדו לכך בטענה כי מהלך כזה עלול להתסיס את השטח בתקופה מתוחה מאוד. בישיבה היום סוכם כי ההחלטה תדחה בינתיים זאת במקביל לבירור משפטי עם היועצת המשפטית לממשלה על החוק שבן גביר טוען כי אינו נאכף.

בלשכת השר בן גביר מסרו בסיום הישיבה כי "בניגוד לתדרוכים מלשכת ראש הממשלה, החלטת השר המבוססת על פקודת נציבות שירות בתי הסוהר לה מעמד של חוק שרירה וקיימת! סוכם בדיון כי לשכת ראש הממשלה תפנה ליועצת המשפטית לממשלה שתכריע במחלוקת בעניין ביקורי אסירים כאשר השר כאמור מתבסס על החוק, בהחלטתו לקבוע שהביקורים יהיו פעם בחודשיים".

בלשכת ראש הממשלה הדגישו: "ההחלטה בענייני אסירים ביטחוניים תתקבל אך ורק על ידי ראש הממשלה והקבינט".

איתמר בן גביר
יואב גלנט. אבשלום ששוני, יונתן זינדל- פלאש 90, עיבוד תמונה
איתמר בן גביר יואב גלנט/עיבוד תמונה, אבשלום ששוני, יונתן זינדל- פלאש 90

בן גביר נגד ראשי מערכת הביטחון | כל הציטוטים

במהלך הישיבה, גלנט זעם על התנהלותו של בן גביר: "לא יכול להיות שאחרי שהתקבלה החלטה ביום חמישי וסוכם לעשות דיון בעניין האסירים, השר בן גביר מקבל החלטה עצמאית", אמר. בן גביר השיב: "זה חוק שאנחנו אוכפים. תתעסק במשרד שלך, אני אתעסק במשרד שלי, אל תתערב לי במשרד". גלנט הקשה וטען כי יהודה ושומרון לא תחת סמכות המשרד לביטחון לאומי, ובן גביר ענה: "יש לי אחריות לביטחון חיים של יהודים ואתה לא תתערב לי במשרד. אסירים זה לא אתה".

"תמיד אתם מעלים את הר הבית ואסירים והתלכדות זירות", התרעם השר בן גביר, "כל פעם אסור לגעת באסירים כי זה יכול להתסיס, אז אסור לעולם לשנות את התנאים שלהם - הם פרות קדושות. אדוני ראש הממשלה הם בתנאים יותר טובים מהמלון שהיית". "שם היו לי לפידים וזמבורות", ענה נתניהו והתייחס למחאה נגד המהפכה המשפטית שהתקיימה מחוץ למלון שבו שהה. בן גביר הוסיף: "ובכלא יש בר מתוקים וכבש".

מתיחות בקרב אסירים בבית סוהר 'אשל'. 8 ביוני 2023. דוברות שב"ס
מתיחות בקרב אסירים בבית סוהר 'אשל'. 8 ביוני 2023/דוברות שב"ס

בשלב זה, התערב ראש השב"כ ואמר: "יש כאלה שרוצים הפרה של הסטטוס קוו ויש כאלה שיהיו חייבים להגיב במקרה כזה. יש צפי לפרובוקציות במגזר הערבי וגם יהיה יותר נוח לראש הממשלה בארה"ב בלי שינוי סטטוס קוו פה". בן גביר השיב: "בארה"ב ילמדו אותנו איך להתייחס לאסירים, בואו נלמד מהם איך הם מתנהגים לאסירים".

הרמטכ"ל הלוי הקשה: "יש הרבה בנזין על הרצפה - צריך לקחת את הגפרורים. חיי אזרחים חשובים יותר משינוי תנאים של אנשים שגם ככה בבתי הכלא. בעניין האסירים נכון לדון אחרי החגים בגלל זה". בן גביר הוסיף: "חיי אזרחים קודמים ודווקא בגלל זה צריך לשנות תנאי המחבלים. המחבלים בבתי הכלא חוזרים לפיגועים. הקונספציה נכשלה - המלך הוא עירום. כשהם שם לא גרוע להם ומשתלם לחזור לרצוח. כל פעם זה לא העיתוי ועכשיו כמובן זה בטח לא העיתוי, תנו לי פעם אחת שאמרתם שזה העיתוי. נרצחים פה אנשים ואף פעם לא אמרתם שזה העיתוי".

רונן בר| איתמר בן גביר. דוברות הכנסת- נועם מושקוביץ, ראובן קסטרו
רונן בר| איתמר בן גביר/ראובן קסטרו, דוברות הכנסת- נועם מושקוביץ

גם מזכיר הממשלה התעקש על דחיית קבלת ההחלטה בעניין האסירים, ובן גביר התעקש: "עכשיו. זה החוק ואני לא מתכוון לעבור על החוק. זו מדינת חוק". מזכיר הממשלה הציע בתגובה ללכת ליועצת המשפטית לממשלה - ובן גביר עקץ: "פעם ראשונה שאני שומע שאתה רוצה יועמ"שית. חזון אחרית הימים".

בשלב זה, ראש הממשלה נתניהו התערב בדיון ואמר לשר בן גביר: "לגבי החוק, מישהו בדק כמה חוקים מקויימים? אחוז ענק לא מקויים ולא עושים מזה עניין. אם אתה רוצה להשתחרר מהתחושה שאתה עבריין, אני מוכן לקחת את זה על עצמי". בן גביר אמר: "אדוני ראש הממשלה אתה לא יכול להפר חוק, אני לא יכול, אנחנו לא מעל החוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully