וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע הכרעה: שופטי העליון יחליטו אם לקבל את העתירות נגד ביטול עילת הסבירות

עודכן לאחרונה: 10.9.2023 / 6:11

ביום שלישי חמישה עשר שופטי בית המשפט העליון ובראשם הנשיאה חיות יכריעו האם לבטל את החוק הראשון של המהפכה המשפטית. מהו סדר הדברים? מתי נקבל החלטה? ומהן ההשלכות? | וואלה! עושה סדר בכל מה שצפוי השבוע

בווידאו: נשיאת העליון אומרת שהשיח הציבורי מידרדר למקומות מסוכנים והבשיל עד כדי קריאות פגיעה בשופטים/צילום: תקשורת לשכת עורכי הדין

ביום שלישי הקרוב, בשעה 9:00 בבוקר יישבו באולם ג' בבית המשפט העליון שבירושלים, חמישה עשר השופטים כדי להכריע האם לפסול את התיקון לחוק יסוד השפיטה שמבטל את עילת הסבירות - שאושר בחודש יולי האחרון כחלק מהמהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ושופטי העליון בדיון הסדר חוק נבצרות ראש הממשלה. 3 באוגוסט 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ושופטי העליון בדיון הסדר חוק נבצרות ראש הממשלה. 3 באוגוסט 2023/פלאש 90, יונתן זינדל

מה צפוי לקרות:

  • הדיון צפוי להתקיים לאורך כל היום - כאמור מ-09:00 הבוקר ועד לשעות הלילה.
  • מחוץ לבית המשפט תומכי ומתנגדי המהפכה המשפטית יפגינו והדרכים למבנה בית המשפט העליון יחסמו כבר משעות הבוקר המוקדמות בירושלים.

מה יקרה באולם בית המשפט:

  • באולם בית המשפט העותרים יפתחו בטיעוניהם נגד ביטול עילת הסבירות.
  • בין העותרים: התנועה לאיכות השלטון, טל אורון, לשכת עורכי הדין, תנועת אומ"ץ ועוד 32 עותרים נוספים.
  • אחריהם ישיבו לעתירות - עו"ד אילן בומבך שמייצג את שר המשפטים ואת הממשלה והייעוץ המשפטי לכנסת שמתנגדים לקבלת העתירה.
  • גם היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, שמיוצגת על ידי פרקליטות המדינה תשיב בשלב זה לעתירות אך היא בניגוד לקודמים סבורה שיש לקבל את העתירות.
שר המשפטים יריב לוין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, היועצת המשפטית גלי ברהב-מיארה. ראובן קסטרו, אביר סולטן, שלומי גבאי, עיבוד תמונה
שר המשפטים יריב לוין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, היועצת המשפטית גלי ברהב-מיארה/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו, אביר סולטן, שלומי גבאי

מתי נקבל החלטה:

  • פסק הדין לא ייכתב במקום ולא נקבל הכרעה באותו הערב אך יהיה מעניין לשמוע את עמדות השופטים השונות בסוגיה, וממנה אולי ניתן יהיה להסיק לאיזה כיוון הרוח נושבת.
  • פסק הדין צפוי להינתן בתוך שלושת החודשים הקרובים שכן נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, והשופטת ענת ברון צפויות לפרוש בחודש אוקטובר ומנקודת הזמן הזאת יהיה להן שלושה חודשים לכתוב את פסק הדין.

השלכות ציבוריות:

  • יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, יו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן, ושר המשפטים יריב לוין לא הסכימו לענות לפי שעה באופן מפורש על השאלה האם הם יכבדו פסק דין שיבטל את התיקון לחוק היסוד שמבטל את עילת הסבירות - כך עלה מהבמות השונות בהן השלושה דיברו.
  • במידה ובג"ץ יפסול את ביטול עילת הסבירות והאופוזיציה והממשלה לא יכבדו את פסק הדין אנו נכנס לתוך משבר חוקתי חמור שכמוהו לא ראינו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully