וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן הכריז על פרויקט ענק לחיבור המזה"ת במסילות רכבת - בו יקחו חלק ישראל וסעודיה

עודכן לאחרונה: 9.9.2023 / 17:36

נשיא ארה"ב הודיע במהלך ועידת ה-G20 על פרוייקט תשתיות ענק לחיבור המזרח התיכון במסילות רכבת, קווי ספנות וכבלי תקשורת. ביידן הודיע כי ישראל וסעודיה יהיו חלק מהפרויקט - עליו דווח לראשונה בוואלה!. "הפרויקט יהפוך את המזרח התיכון למקום משגשג ויציב", אמר הנשיא

הנשיא ביידן, מוחמד בן סלמן וראש ממשלת הודו בלחיצת יד קבוצתית?/מערכת וואלה!

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע היום (שבת) במהלך ועידת ה-G20 בהודו על פרוייקט תשתיות ענק לחיבור הודו, המזרח התיכון והאיחוד האירופי ברשת של מסילות רכבת, קווי ספנות, כבלי תקשורת מהירה וצינורות להעברת אנרגיה. ביידן הודיע כי ישראל וסעודיה יהיו חלק מהפרויקט עליו דווח לראשונה בוואלה!.

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לפרסם בשעות הקרובות הודעה על התפקיד שישראל עתידה למלא בפרויקט.

למה זה חשוב:

  • מדובר באחד מפרוייקטי התשתית הבינלאומיים הגדולים ביותר שהותנעו אי פעם והבית הלבן רואה בו הישג מדיניות חוץ משמעותי עבור הנשיא ביידן, במיוחד על רקע הנסיון לבלום את ההשפעה של סין בעולם.
  • הפרוייקט, בו יהיו מעורבות מדינות רבות, יאפשר שיתוף פעולה נדיר בין סעודיה לבין ישראל ששתיהן לוקחות בו חלק. ההכרזה על הפרויקט מגיעה ברקע המאמצים שעושה ממשל ביידן להשיג נורמליזציה בין ישראל לבין סעודיה.
בנימין נתניהו, מוחמד בן סלמאן, ג'ו ביידן. יונתן זינדל פלאש 90, רויטרס, עיבוד תמונה
בנימין נתניהו, מוחמד בן סלמאן, ג'ו ביידן/עיבוד תמונה, יונתן זינדל פלאש 90, רויטרס

במוקד החדשות:

  • ביידן ציין כי הפרוייקט ייצור מסדרון כלכלי בין הודו, המזרח התיכון והאיחוד האירופי.
  • "נשקיע במסילות רכבת וקווי ספנות מהודו ועד אירופה שיחוברו דרך סעודיה, איחוד האמירויות, ירדן וישראל", אמר הנשיא האמריקני.
  • ביידן ציין כי הפרויקט יקל על מסחר וייצוא, על העברת אנרגיה ירוקה ועל חיבור מדינות בכבלי תקשורת מהירה שיאפשרו שירותי אינטרנט יציבים.
  • יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, אמר בנאומו בטקס כי סעודיה תשתתף בפרוייקט ותשקיע בו 20 מיליארד דולר וקרא להתחיל בתכנון וביצוע הפרויקט באופן מיידי.
ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי לצד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במפגש הפתיחה של מנהיגי ה-G20, ב-9 בספטמבר 2023. Dan Kitwood, GettyImages
ביידן ומודי בוועידת G-20 בניו דלהי, היום/GettyImages, Dan Kitwood

מה הם אומרים:

"זה ביג דיל. זה באמת ביג דיל", אמר הנשיא ביידן בנאומו בטקס התנעת הפרויקט. "הפרויקט הזה יתרום להפיכת המזרח התיכון למקום משגשג יותר, יציב יותר ומשולב יותר".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית ג'ייק סאליבן. 19 בינואר 2023. קובי גדעון /לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית ג'ייק סאליבן. 19 בינואר 2023/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון /לע"מ

תזכורת:

  • בחודש מאי דווח בוואלה! לראשונה על תחילת המגעים סביב הפרויקט, במהלך ביקורו של היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, בסעודיה. האחרון נפגש שם עם מקביליו מסעודיה, איחוד האמירויות והודו ודן עמם ברעיון.
  • בחודשים שעברו מאז, קיימו ארבע המדינות שיחות המשך בסוגיה וגיבשו טיוטת הסכם. מי שניהל את המגעים מהצד האמריקני היה יועצו הבכיר של הנשיא ביידן לנושא תשתיות ואנרגיה עמוס הוכשטיין.

התמונה הגדולה:

  • מדובר ברעיון שעלה לראשונה לפני כשנה במהלך דיוני הפורום המשותף שהוקם לארצות הברית, ישראל, הודו ואיחוד האמירויות וזכה לשם "I2U2". ממשלת ישראל הקודמת בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד הציעה את הרעיון שהיה מבוסס על היוזמה של שר התחבורה לשעבר ישראל כ"ץ לחיבור ישראל ומדינות המפרץ ברשת רכבות.
  • בכירים אמריקנים אמרו כי הבית הלבן החליט להשתמש ברעיון הזה ולעשות בו שינוי - כאשר במקום ישראל תשולב בפרויקט סעודיה, שהינה בעלת משאבים ויכולת גדולה לקדם מהלך משמעותי כזה. המטרה היא שאם הפרויקט יתקדם ניתן יהיה לשלב בו בעתיד גם את ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully