וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב, סעודיה, איחוד האמירויות והודו יודיעו על פרויקט לחיבור המזרח התיכון במסילות רכבת

עודכן לאחרונה: 8.9.2023 / 1:43

הפרויקט הוא אחד ההישגים המרכזיים שביידן רוצה להציג בפסגת ה-G20 בהודו במהלך סוף השבוע ונועד לבלום את השפעתה של סין באזור. התנעת הפרוייקט מגיעה ברקע מאמצי ארה"ב ביידן לקדם הסכם נורמליזציה בין סעודיה עם ישראל. אם יושג הסכם כזה ישראל תהיה חלק מהפרויקט

ביידן נוחת בג'דה, סעודיה, ונפגש עם יורש העצר בן סלמאן/רויטרס

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ומנהיגי סעודיה, הודו ואיחוד האמירויות צפויים להודיע בשבת במהלך פסגת מדינות ה-G20 על התנעת פרוייקט תשתיות משותף שיחבר את מדינות המפרץ ומדינות ערביות נוספות במסילות רכבת, כך לפי שני מקורות שמעורים בנושא. הודו תתחבר לפרוייקט באמצעות קווי ספנות לנמלים במפרץ.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, 15 ביולי 2022. רויטרס
ביידן מעוניין להציג את הפרויקט כהישג בפסגה. נשיא ארצות הברית בביקור בערב הסעודית, יולי 2022/רויטרס

למה זה חשוב:

  • הפרויקט הוא אחת מהיוזמות המרכזיות שהבית הלבן מנסה לקדם במזרח התיכון בנסיון לבלום את השפעתה הגוברת של סין באזור. המזרח התיכון הוא אזור מפתח לכלכלה הסינית בחזונו של נשיא סין שי ג'ינפינג.
  • פרויקט מסילות הרכבת צפוי להיות אחד ההישגים המרכזיים שביידן מעוניין להציג במהלך פסגת מדינות ה-G20 בהודו במהלך סוף השבוע.
  • התנעת הפרוייקט מגיעה ברקע המאמצים של ממשל ביידן לקדם עסקת חבילה על סעודיה שעשויה לכלול גם הסכם נורמליזציה עם ישראל.

עוד בוואלה!

ארה"ב הבהירה לישראל: נצטרך ויתורים משמעותיים לפלסטינים כדי לאפשר הסכם עם סעודיה

לכתבה המלאה

מה הם אומרים:

  • הבית הלבן סירב להתייחס לדברים, אולם בהודעה שפרסם אמש (חמישי) לקראת נסיעתו של ביידן להודו נכתב כי בשבת ישתתף הנשיא באירוע שנוגע ליוזמת התשתיות הבינלאומית שלו.
  • בכיר אמריקני אמר כי המגעים בעניין ההודעה על הפרויקט עדיין נמשכים וכי לא הושג סיכום סופי. אם המו"מ יושלם ביממה הקרובה מנהיגי ארבעה המדינות יחתמו על מזכר הבנות שיגדיר את מטרות הפרויקט.
לקראת ועידת ה-G-20 בהודו, ספטמבר 2023. רויטרס
הערכות לוועידת ה-G-20 בהודו/רויטרס

איך זה יעבוד:

  • הפרויקט צפוי לחבר שורה של מדינות במזרח התיכון ובהן סעודיה, איחוד האמירויות וירדן ברשת של מסילות רכבת. הפרויקט יתחבר להודו דרך נמלי ים במפרץ.
  • אם סעודיה וישראל יחתמו על הסכם נורמליזציה בעתיד, גם ישראל תוכל להיות חלק מהפרויקט וניתן יהיה להשתמש בנמלי הים שלה כדי לחבר את הפרויקט לאירופה.
היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן 7 בדצמבר 2021. רויטרס
נפגש עם מקביליו בסעודיה במאי. היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן/רויטרס

תזכורת:

  • בחודש מאי דווח בוואלה לראשונה על תחילת המגעים סביב הפרויקט, במהלך ביקורו של היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן בסעודיה. האחרון נפגש שם עם מקביליו מסעודיה, איחוד האמירויות והודו ודן עם ברעיון.
  • בחודשים שעברו מאז קיימו ארבע המדינות שיחות המשך בסוגיה וגיבשו טיוטת הסכם. מי שניהל את המגעים מהצד האמריקני היה יועצו הבכיר של הנשיא ביידן לנושא תשתיות ואנרגיה עמוס הוכשטיין.

התמונה הגדולה:

  • מדובר ברעיון שעלה לראשונה לפני כשנה במהלך דיוני הפורום המשותף שהוקם לארצות הברית, ישראל, הודו ואיחוד האמירויות וזכה לשם I2U2. ממשלת ישראל הקודמת בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד הציעה את הרעיון שהיה מבוסס על היוזמה של שר התחבורה לשעבר ישראל כ"ץ לחיבור ישראל ומדינות המפרץ ברשת רכבות.
  • בכירים אמריקנים אמרו כי הבית הלבן החליט להשתמש ברעיון הזה ולעשות בו שינוי - כאשר במקום ישראל תשולב בפרויקט סעודיה, שהינה בעלת משאבים ויכולת גדולה לקדם מהלך משמעותי כזה. המטרה היא שאם הפרויקט יתקדם ניתן יהיה לשלב בו בעתיד גם את ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully