וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מציתים מהומות, מאיימים על סוהרים: כך מצליחים אסירים לנהל ארגוני פשע מתוך הכלא

עודכן לאחרונה: 5.9.2023 / 14:18

טרם התברר כיצד עודה קוטייר מהלך אימים על הסוהרים מבידוד, אך השיטות מוכרות. בכיר לשעבר מספר איך מועברים פתקים לעובדי ניקיון, טלפונים מוברחים לתוך התאים ומסרים עוברים בסיוע של בני משפחה ועורכי דין. שב"ס: "פועלים ביד קשה נגד משפחות הפשע"

בווידאו: "אנשים ייפגעו, רכבים יישרפו": האיומים של ראש ארגון הפשע על סוהר שב"ס/ניב אהרונסון

ביולי שנה שעברה נידון ראש ארגון הפשע, עודה קוטייר, ל-18 שנות מאסר בעקבות מעורבותו בניסיון וסיוע לרצח, סחיטה ועוד עבירות חמורות נוספות. באותו יום היו מי שסברו כי תם זמנו של קוטייר כראש ארגון פשע אימתני, והפיכתו לאסיר מן המניין לתקופה ממושכת תחליש את כוחו ברחוב ובכלא. עם זאת, מאז מעצרו לפני כשש שנים מנסה קוטייר להלך אימים פעם אחר פעם על סגל שב"ס, ולעורר מהומות באמצעות אנשיו בבתי הסוהר, על מנת שיעתרו לדרישותיו.

בחודש שעבר עוררו אנשיו של קוטייר מהומות קשות ומתוזמנות באגפים של שני בתי כלא. על פי החשד, ראש ארגון הפשע, שנמצא בבידוד, הנחה להצית את המהומות, לאחר שסורבה בקשתו להרחיב את רשימת המבקרים שלו ל-21 איש. בהמשך נשלף קוטייר מתאו על ידי חוקרי המשטרה, ונעצר בחשד לאיומים וסחיטה של מספר סוהרים וקציני שב"ס שסירבו להיענות לדרישותיו להקלות בתנאי מאסרו. כבר חמישה קצינים בכירים הוגדרו כמאוימים על ידו, וממשיכים לשרת בתפקידם כבשגרה. בינתיים, בדיון הארכת מעצרו בשבוע שעבר קבע השופט כי קוטייר מסוכן - אפילו מתוך תאו שנמצא באגף הבידוד.

הארכת המעצר של עודה קוטייר, בית משפט השלום בראשון לציון, 30 באוגוסט 2023. ניב אהרונסון
עושה הכל מתוך אגף הבידוד. עודה קוטייר/ניב אהרונסון

רב הנסתר על הגלוי בכל הקשור לדרך שבה קוטייר מצליח לעורר מהומות בבתי כלא שונים, באופן מתוזמן, בעוד שהוא כלוא באגף הבידוד, ומנותק לכאורה מהעולם החיצון. עם זאת, ישנן לא מעט שיטות של אסירים לעקוף את השמירה הקפדנית ולהוציא החוצה מסרים. "כשהוא בבידוד אמנם אין לו טלפון, אבל הוא רשאי להיפגש עם עורך דין ובני משפחה", הסביר בכיר שב"ס לשעבר, תת גונדר בדימוס רמי עובדיה בשיחה עם וואלה.

"יש גם את מי שאני מכנה 'נהגי מוניות' - אסירים שעובדים בניקיון ויכולים להעביר בשבילו מסרים, תפסנו לא מעט אירועים כאלה", סיפר עובדיה. "יש גם הברחת טלפונים, אז אם שוללים לו את הטלפון הוא יכול לבקש מאסיר אחר באגף להתקשר ולהעביר מסר מסוים. אין להם בעיה להעביר מסרים בין בתי סוהר ואין כזה דבר שאין קשר עם גורמים חיצוניים".

לדברי הבכיר לשעבר, האסירים יצירתיים, ולא פעם האחריות נופלת על הסגל של שב"ס. "קל להאשים את הסוהרים, מדובר באנשים מוסריים וערכיים, אבל הבעיה היא פיקודית", מאשים עובדיה. "תראה מה קרה בכלא גלבוע, איך כל אחד זורק ומאשים את השני. שישה אסירים חפרו מנהרה במשך חודשים וברחו - איפה הפיקוח והבקרה? מערך המודיעין בשב"ס זה מאגר בלתי נדלה. לא יכול להיות שהמודיעין לא מסכל אירוע כזה".

עוד בוואלה!

העומס במתקני שב"ס לא נגמר - ועצורים מסוכנים משוחררים: "זו לא תופעה זניחה"

לכתבה המלאה
מהומות בכלא אשל, 8 ביוני 2023. דוברות שב"ס
מהומות בכלא אשל. 8 ביוני 2023/דוברות שב"ס

עובדיה הציג פתרון, שמסייע להקשות על האסירים וראשי ארגוני פשיעה לנהל קשר עם העולם החיצון, גם כשהם בבידוד או בהפרדה. "צריך לנייד אותם כל הזמן, לא לתת להם לנוח, לשגע אותם. הקטע הזה שהם עוברים ממקום למקום, מזה הם מפחדים, הם חושבים שאסירים אחרים הם מקורות מודעיניים", הסביר הבכיר לשעבר". עובדיה אף הציע להעביר את קוטייר למתקן כליאה לאסירים ביטחוניים. "תקים מעין אגף קטן, עם תנאים מגבילים, תעביר אותו לשם, תבודד אותו, וככה תנטרל אותו", אמר. "אבל מישהו בשב"ס יעשה את זה? אף אחד".

גורמים בשב"ס הבהירו כי שיטת ניוד האסירים הפליליים בין בתי הכלא נעשית כדרך קבע, ואפילו התגברה בשנים האחרונות. לדבריהם, דווקא מהלך זה הוביל להגברת הניסיונות להלך אימים על הסוהרים - מבפנים ומבחוץ. בשנה האחרונה הוצתו ארבעה רכבי שב"ס, כשבאחד מהאירועים עלה חשד כי אסירים מארגוני פשיעה לא היו מרוצים מרמת האוכל שקיבלו, והעלו את המכונית באש כנקמה.

השבוע הוצת רכב נוסף, אך הפעם החשודים נתפסו על חם. מחקירה ראשונית עלה כי הם מזוהים עם ארגון הפשיעה של טנסקי מאשדוד, שהעומד בראשו מצוי מאחורי סורג ובריח. לפני כשנה, במהלך חודש נובמבר, הגיעו לכלא שיקמה מספר "חיילים" של ארגון הפשע של האחים לביא מרחובות במטרה למחות על הכנסת אחד מחבריהם לצינוק, לאחר שהיה מעורב בהפרת סדר ויזם שביתת רעב יחד עם כמה אסירים אחרים.

הפרות סדר בבתי סוהר 'אשל' ו׳רימונים׳: המעורבים הינם אסירים פליליים, המשתייכים לארגוני פשיעה ממספר אגפים בבתי הסוהר ׳רימונים׳ ו׳אשל'.  20 באוגוסט 2023. דוברות שב"ס
מהומות בכלא אשל. החודש שעבר/דוברות שב"ס

לפי גורמים המעורים בפרטי החקירה של קוטייר, גם לו יש "חיילים" רבים שיודעים להניע מחאות והפרות סדר בבית הכלא מהרגע להרגע. המטרה היא תמיד אחת - הפעלת לחץ על סגל שב"ס לקבל את דרישותיו. "לא יכול להיות שעודה קוטייר מטרטר את המערכת מאז מעצרו לפני כשש שנים", תקף עובדיה. "אני כל כך כועס וזועם. לא שיש לי מונפול על החכמה, אני גם עשיתי טעויות, אבל למען השם אלה דברים בסיסיים - איך מגיעים למצב שבן אדם כזה משטה בכל המערכת?".

בתוך כך, במסגרת דיוני הארכת המעצר של קוטייר נחשף כי במהלך שיחה שניהל עמו בכיר בכלא על הפסקת המהומות השיב קוטייר באיום. "זה כדור שלג, אני לא אעצור, הולך פה עד הסוף, מלחמה עד הסוף", אמר ראש ארגון הפשע והוסיף, כי אם בקשתו לעבור בחזרה לבית כלא במרכז הארץ לא תתקבל "רכבים יישרפו, אנשים ייפגעו".

לפי גורם בכיר בשב"ס, אם אכן התקיימה שיחה בין בכיר בכלא לקוטייר על הפסקת המהומות - היא בוודאי לא חלק ממשא ומתן מולו. לדבריו, אותן מהומות טופלו בחומרה רבה וענישה כבדה. מנגד, קוטייר הכחיש את המיוחס לו בחקירה וטען שהתכוון לעתור לבג"ץ כשאמר "ללכת עד הסוף". כמו כן, לטענת סניגוריו, בבקשתו ברשימת המבקרים שביקש להרחיב היו 16 שמות שכולם בני משפחה.

תגובת שב"ס

"שירות בתי הסוהר הינו הריבון במתקני הכליאה וככזה הוא לא יירתע, לא יאפשר הפרות סדר וימשיך לפעול ביד קשה כלפי מחוללי פשיעה בתוך הכלא. לראיה, האסיר המוזכר בכתבה מוחזק בתנאים מגבילים, מבודד ומטופל במישור הפלילי כך שהפך עצור ימים בנוסף להיותו שפוט. כמו גם, עשרות אסירים אשר טופלו משמעתית ונענשו בגין הפרות הסדר המדוברות.

סוהרי שב"ס המאוימים הם פועל יוצא של עמידה איתנה, נחושה, מקצועית, מול ארגוני הפשיעה הנמצאים תחת אחריותם במספר זירות מקבילות בבתי הסוהר ברחבי הארץ. יחד עם זאת, אנו מחוייבים לציית לחוק ועל כן לכל אסיר עומדת הזכות לביקור עורכי דין.

סוכנות המודיעין בשב"ס עובדת ימים ולילות להפקת מודיעין איכותי לטובת היערכות מוקדת וראיה לכך יש לראות בדיכוי האירועים בצורה מהירה תוך כדי מתן עונשים כבדים לכלל המעורבים במהומות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully