וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העומס במתקני שב"ס לא נגמר - ועצורים מסוכנים משוחררים: "זו לא תופעה זניחה"

בעקבות המחסור במתקני כליאה ומספר העצורים הגדול, הם מוחזקים בתחנות משטרה בתאים שלא נועדו לשהייה ממושכת. פעם אחר פעם חשודים ונאשמים מובאים לדיונים בהארכת מעצרם, אך בית המשפט מורה לשחרר אותם בשל תנאי המעצר במתקנים. "לא אנושי"

בווידאו: עבודות מיגון בכלא גלבוע למניעת בריחת אסירים נוספת/צילום: שב"ס

מצוקת הכליאה בשב"ס הולכת ומחריפה גם בקיץ 2023 - העומס במספר העצורים במתקני הכליאה ברחבי הארץ מונע קליטת עצורים נוספים. בלית ברירה הם נשארים מוחזקים בתחנות משטרה בתנאים מחפירים, ובלא מעט מקרים משוחררים לביתם בהוראת שופטים, לא אחת, בעיצומה של חקירה וחרף המסוכנות הנשקפת מהם.

בעקבות המצוקה במקומות הכליאה, המשטרה נקלעת לקונפליקט: מצד אחד היא אינה יכולה לשחרר את החשודים בגלל החשדות נגדם, ומהצד השני היא אינה יכולה להעביר אותם למתקני כליאה של שב"ס. בסופו של דבר נאלצת המשטרה להחזיק עצורים בתאים בתחנות המשטרה, אך מהלך כזה מהווה הפרה של תנאי המעצר המינימליים שחובה לספק.

לפני כשבוע הגיש תושב ירושלים תביעה לפיצוי כספי בסך 75 אלף שקלים בגין פגיעה בזכויות היסוד שלו, לאחר שנעצר לפני כשנה והוחזק בתנאי כליאה לא תקינים בתא שהייה בתחנת משטרה. בכתב התביעה נכתב: "בתא בו הוחזק לא הייתה מיטה וכלי מיטה, כך שהתובע נאלץ לישון על רצפת בטון כאשר הוא 'קופא' מקור. בתא בו הוחזק לא היו שירותים, כיור או מקלחת, כך שהתובע נאלץ להתאפק שעות רבות ולעיתים להתפנות בפינת התא המצחין. התובע לא קיבל מקלחת ולא קיבל זמן הליכה באוויר הפתוח כפי שמורה החוק, לא הוגשו לתובע ארוחות חמות ולא סופק לו טיפול רפואי נדרש".

כלא שטה. ויקיפדיה, Ori~, עיבוד תמונה
כלא שטה/עיבוד תמונה, ויקיפדיה, Ori~

במקרה אחר החליט בית המשפט לשחרר פלסטיני שמואשם בגניבת רכב, מפני שגם הוא הוחזק במשך עשרה ימים בתא ההמתנה בתחנת לב תל אביב ללא מיטה ומזרן, בהיעדר מקלחת ואף ללא אפשרות לצחצח את שיניו. בדיון בעניינו טען נציג המשטרה כי כבר תקופה הם מתמודדים עם היעדר מקומות כליאה בשב"ס.

בית המשפט הסתפק תחילה בהוראה להעבירו למקום מעצר מסודר, אך המשטרה הבהירה כי לא צפוי להתפנות מקום. לכן, בדיון נוסף שהתקיים בנושא, בית המשפט מצא שאין מנוס מלהורות על שחרורו של הנאשם "נוכח הפגיעה הקשה והמתמשכת בזכויותיו כאדם". השופט איתן קורנהאוזר ציין בהחלטתו שהצטברות נתונים אלה מעלה פגיעה קשה בזכויות יסוד של העצורים. לאחר מכן, הוגש ערר על ההחלטה, אבל לאחר דיון ארוך, בית המשפט לא שינה את דעתו ודחה את הערר.

בהחלטות על שחרור עצורים בשל תנאי החזקתם בתחנות משטרה, השופטים בעצמם ציינו שמדובר במשבר במקומות כליאה בשב"ס שמביא לפגיעה בזכויותיהם של העצורים ואז מוביל לשחרורם. באחד המקרים נימקה השופטת שרית קריספין בבית משפט השלום בתל אביב: "אי אפשר להתעלם ממשבר הכליאה החמור שמביא לכך שמרבית העצורים המובאים לבית המשפט מובאים מתחנות משטרה שבהן הם לנים כיוון שאין מקומות כליאה פנויים במתקני שב"ס".

עוד בוואלה!

"ענישה מכיוון השר": מתנדב המשטרה שהושעה בעקבות פוסט נגד בן גביר במכתב למפכ"ל

לכתבה המלאה
כלא ניצן. ניב אהרונסון
כלא ניצן/ניב אהרונסון

שחרורם של עצורים בשל מחסור מקומות הכליאה מגביר את הסיכוי לשיבוש חקירות, ומחזיר עבריינים שעלולים להיות מסוכנים, לציבור. כך לדוגמא, לפני כמה שבועות שוחרר אדם החשוד בהתחזות באינטרנט לרופאת נשים המתמחה בענייני פוריות, שהונה נשים שביקשו להיכנס להיריון לשלוח לו תמונות וסרטונים אינטימיים שלהן. על פי החשד, הוא אף איים על הנשים שיפיץ את אותם סרטונים ותמונות. לאחר שלא נמצא מקום כליאה להחזקתו, המשטרה נאלצה לקיים את החלטת בית המשפט ולשחרר את החשוד למעצר בית בתנאים מגבילים בזמן שהחקירה עוד נמשכת.

"בחודשים האחרונים אנו עדים שוב לתופעה קשה ומדאיגה של פגיעה קשה בזכויות עצורים בכל הארץ", מסבירה עורכת הדין טל לויטס, מנהלת מחלקת מעצרים בסניגוריה הציבורית במחוז תל אביב. "תופעה זו נובעת מהחלטת שב"ס לסגור את שעריו בשל מצוקת מקום ותפוסה מלאה של בתי המעצר. נוצר מצב לפיו, בניגוד לחוק, עצורים מולנים בתחנות המשטרה בתנאים קשים ובלתי אנושיים".

עוד הוסיפה עורכת הדין: "מדיווחים שאנו מקבלים מהשטח ומביקורים שערכנו בתחנות המשטרה עולה כי תנאי המעצר במרבית תחנות המשטרה מזעזעים, אינם מותאמים לצרכי העצורים. יודגש, לא מדובר בתופעה זניחה אלא במאות רבות של עצורים מדי חודש בכל רחבי הארץ. הסניגוריה הציבורית סבורה כי יש למצוא פתרון מידי לתופעה קשה ובלתי חוקית זו, והציעה כמה פתרונות ישימים בדמות חלופות כליאה, שימוש מוגבר בסמכות קצין לשחרר בתחנה ושינוי מדיניות המעצרים הגואים במדינת ישראל".

אגף פלילי חדש בכלא גלבוע. דוברות שב"ס
אגף פלילי חדש בכלא גלבוע/דוברות שב"ס

מלשכת השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, נמסר: "מצוקת הכליאה היא תופעה שהשר בן גביר מטפל בה מהרגע שהגיע למשרד. לכל ידוע שהשר עובד במרץ על פרויקט מכלול מגידו - שיכלול אלפי מקומות חסרים. כמו כן, בתקופתו נפתחים עוד ועוד אגפים חדשים, יחד עם זאת לפני כשבועיים הודיעה הנציבה שהיא סוגרת בתי מעצר כתוצאה מבעיית הכליאה, ובאופן מיידי הציע לה השר להכשיר את כלא 10 לשימוש, וכן הציעה לה השר לשלוח עצורים נוספים לכלא סהרונים שיש בו מאות מקומות כליאה פנויים ואפשר לשכן שם שב"חים, ובמקומם בבתי הכלא האחרים להכניס עצורים. השר קיבל היום עדכון מהנציבה כי היא פועלת במתווה הזה, הפתרון הזה יפתור זמנית את המצוקה בבתי הכלא. כמובן שבמקביל נמשך פינוי של מכלול מגידו שהשר גאה להוביל את הפרויקט הזה".

משב"ס נמסר: בשנה האחרונה עלתה מצבת האסירים המוחזקים בשב"ס בכ-2,200. עלייה זו יצרה צפיפות בבתי הסוהר בעקבותיה החל שב"ס במבצע להוספת מקומות כליאה. בטווח הזמן המיידי נבנות הרחבות משמעותיות בבתי סוהר שונים בהם: עופר, מעשיהו, אלה, נפחא וצלמון. כמו כן, בימים אלו ממש עובדים בשירות בתי הסוהר על פרויקט אשכול מגידו שאמור להוסיף אלפי מקומות כליאה חדשים. שירות בתי הסוהר מתמודד ופועל ברמה יומית ושוטפת למציאת מתן פתרונות כליאה לעצורים על מנת לשמור על זכויותיהם באופן הראוי והמתאים".

מהמשטרה נמסר בתגובה לכתבה כי "משטרת ישראל מעבירה מדי יום בקשה לשב"ס לקלוט עצורים אשר נמצאים בחזקתה. בכל בוקר, מועבר מסמך ובו נתונים על מספר העצורים שנשארו בתחנות בשל חוסר מקום בשב"ס ובבקשה לקבלם על מנת להעבירם לכליאה כנדרש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully