וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד כוח ואגנר המת נראה בסרטון חדש אומר ש"הכל בסדר" ותיאוריות הקונספירציה גדלות

2.9.2023 / 10:06

יבגני פריגוז'ין נהרג בהתרסקות מטוס לפני כשבועים, אבל על רקע השמועות שהוא בחיים ובמטוס היה כפיל - צץ סרטון חדש שבו הוא נראה בחיים ופונה "לכל מי שדנים אם אני חי או מת ותוהים מה שלומי". הסרטון תידלק את תיאוריות הקונספירציה לפיהן הוא עדיין בחיים

מפקד כוח ואגנר, יבגני פריגוז'ין, בסרטון חדש מדבר על מצבו ושלומו/רויטרס

סרטון חדש בו נראה מפקד קבוצת ואגנר המנוח יבגני פריגוז'ין בחיים - עורר שלל תיאוריות קונספירציה לפי התרסקות המטוס בה נהרג בויימה, שעל סיפונה היה כפיל ושהכל היה מתוכנן מראש עם ולדימיר פוטין..

המנהיג לשעבר של קבוצת שכירי החרב הרוסית נהרג יחד עם תשעה אנשים נוספים לאחר שהמטוס הפרטי שלו עלה באש ונפל מגובה 8 ק"מ ב-23 באוגוסט. מאז החלו להסתובב ברחבי הרשת שמועות ותיאוריות קונספירציה לפיהן פריגוז'ין עצמו לא היה על סיפון המטוס אלא כפיל שלו - ועכשיו צץ סרטון חדש, שמראה לכאורה את פריגוז'ין בחיים.

בסוכנות הידיעות רויטרס דווח שהסרטון פורסם בסוף השבוע האחרון בערוץ הטלגרם Gray Zone המקושר לקבוצת ואגנר ופריגוז'ין, נראה בו נוסע ברכב במדי צבא, ככל הנראה באפריקה, תוך שהוא מתייחס לספקולציות לגבי שלומו והאיומים האפשריים על חייו.

"למי שדנים אם אני חי או מת ותוהים מה שלומי - כרגע זה סוף השבוע, המחצית השנייה של אוגוסט 2023 ואני באפריקה", אומר פריגוז'ין בסרטון הקצר, "אז לאנשים שאוהבים לדון במחיקה שלי, או בחיים הפרטיים שלי, כמה אני מרוויח או כל דבר אחר - הכל בסדר", הוא מוסיף בהינף יד.

מפקד כוח ואגנר, יבגני פריגוז'ין, בסרטון חדש מדבר על מצבו ושלומו. רויטרס
מפקד כוח ואגנר, יבגני פריגוז'ין, בסרטון חדש מדבר על מצבו ושלומו/רויטרס

רויטרס לא הצליחה לאמת את המיקום בו צולם הסרטון או התאריך בו צולם, אך בגדי ההסוואה והכובע שלו, כמו גם השעון על ידו הימנית, תאמו את הופעתו בסרטון שפורסם ב-21 באוגוסט, שלטענתו גם צולם באפריקה. ההתייחסות שלו ל"סוף השבוע" מרמזת שהוא צלם ב-10 או 20 באוגוסט, שלושה או ארבעה ימים בלבד לפני שנהרג בהתרסקות המטוס.

בדיווח על הסרטון, ערוץ הטלגרם הרוסי AST-54 ציין: "יש אומרים שהסרטון הזה ישן, בעוד שאחרים אומרים שהוא חדש ופריגוז'ין באמת שרד את ההתרסקות ונמצא באפריקה". הערוץ הוסיף: "אמנם הגיוני שאין לו גישה לאינטרנט מסביב לשעון והוא לא יכול היה להגיב מיד למצב עם התרסקות מטוסו האישי, אך העובדה שהוא לא התייחס ישירות להתרסקות המטוס, מציעה שהסרטון צולם לפניה.

התיעוד מגיע לאחר שד"ר ולרי סולובי, מרצה לשעבר במכון היוקרתי ליחסים בינלאומיים במוסקבה, טען בפני הדיילי אקספרס שפריגוז'ין לא מת בהתרסקות המטוס אלא חי במדינה עלומת שם, אותה יחשוף בתחילת החודש הבא, אך הכחיש שזה באפריקה. הוא גם טען שפריגוז'ין עצמו מתכוון לחשוף את עצמו ואת העובדה שהוא בחיים עד סוף השנה הנוכחית.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה

עוד "הוכחות" שהוא בחיים

ב"דיילי אקספרס" ערכו רשימה של כל הרמזים לפיהם פריגוז'ין עדיין בחיים וציינו מלבד הסרטון גם שאחת מהנשים שהגיעו להלוויה בסנט פטרסבורג הייתה אשתו של אדם ששימש ככפיל של מפקד קבוצת ואגנר. ביום שלאחר הקבורה, אחת משתי בנותיו של פריגוז'ין, פולינה, הייתה בקבר במקביל לאירינה קרסווינה, אשת הכפיל ליאוניד קרסווין. שורת ספקולציות לא מאושרות גורסת שייתכן שקרסאווין היה על המטוס ולא פריגוז'ין - בין היתר כי קודם לכן נמצא דרכון רוסי המציג את תמונתו של קרסאווין אך את שמו של פריגוז'ין.

בעיתון מציינים שהאמינה ביותר מבין התיאוריות שרצות ברשת היא שפריגוז'ין עשה עסקה כלשהי עם פוטין וביים את מותו כדי שיוכל לחמוק בשקט לגלות. על פי מספר דיווחים, לאחר שהפסיק את המרד שלו ממש לפני שהגיע למוסקבה מוקדם יותר השנה, פוטין סיכם עם פריגוז'ין שיחיה בגלות בבלארוס, המנוהלת ע"י בן בריתו הקרוב אלכסנדר לוקשנקו.

קייר ג'יילס, מומחה לרוסיה בצוות החשיבה הבינלאומי Chatham House, אמר שפריגוז'ין כבר זייף את מותו בעבר כשמטוס התרסק כשעליו מישהו שמשתמש בשמו. "מספר אנשים שינו את שמם ליבגני פריגוז'ין, כחלק מהמאמצים שלו לטשטש את מסעותיו", אמר.

הוא כבר זייף בעבר את מותו

תמונה שפורסמה בערוצי טלגרם רוסיים של הדרכון המזויף של אחד מכפיליו של פריגוז'ין. Fontanka.ru, צילום מסך
תמונה שפורסמה בערוצי טלגרם רוסיים של הדרכון המזויף של אחד מכפיליו של פריגוז'ין/צילום מסך, Fontanka.ru

המומחה הצבאי של סקיי ניוז, שון בל, דן גם הוא באפשרות זו לאחר ההתרסקות. "זה יכול להיות סיפור מבויים שיאפשר לפריגוז'ין לחמוק בשקט ולחיות בגלות איפשהו, מתחת לפאה ועם מידה מסויימת של פרטיות", אמר.

בהתחשב בעובדה שהוא אכן כבר זייף בעבר את מותו והוכרז כמת באפריקה ב-2019, לפני שהופיע מחדש שלושה ימים לאחר מכן ושעל פי הדיווחים נמצאו פאות ותחפושות בביתו, הטיעון הזה לא מופרך לגמרי - ב-11 באוקטובר 2019 התרסק מטוס אנטונוב-72 ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, וכל שמונת האנשים שהיו על הסיפון נהרגו. בימים שלאחר ההתרסקות דיווחו מקורות רוסים כי פריגוז'ין היה על המטוס, בו ככל הנראה השתמש כדי לנסוע לפגישה עם נשיא קונגו.

פריגוז'ין לא הופיע במשך ימים לאחר מכן, מה שעורר ספקולציות שהוא נבהל מסיבה זו או אחרת. שבסופו של דבר הוא הופיע בחיים והמשיך להוביל את פעולות ואגנר באפריקה, במזרח התיכון ובאוקראינה.

חובבי תיאוריות קונספירציה ברשתות החברתיות העלו השערות שתרחיש דומה עשוי להתרחש בעקבות התרסקות המטוס הנוכחית. נחיה ונראה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully