וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמוטריץ' נסוג: הכספים שהקפיא לרשויות הערביות - יועברו תחת בקרה

עודכן לאחרונה: 28.8.2023 / 10:39

בתום פגישה שנערכה עם ראש שב"כ רונן בר וראשי הרשויות הערביות, שר האוצר החליט לשחרר את הכספים שיועברו דרך "מנגנוני הפעלה, פיקוח ובקרה". במהלך הישיבה, ראש שב"כ בר "עקץ" את השר בן גביר, שנעדר: "לפחות מי שכאן לא מוכן להשלים עם התגברות הפשיעה בחברה הערבית"

סמוטריץ' הודיע שלא יבטל את הקפאת הכספים לרשויות הערביות; נתניהו: "הכספים יועברו לאחר בדיקה"/לעמ

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע הלילה (שני) על החלטתו לשחרר את הכספים (200 מיליון שקלים, י"א) שהקפיא לרשויות הערביות. זאת, בתום פגישה שנערכה במטה השב"כ עם ראש השב"כ רונן בר וכן רבים מראשי הרשויות הערביות. הדיון נמשך יותר מחמש שעות והסתיים לאחר חצות.

בהודעה המשותפת שפרסמו שר האוצר סמוטריץ' ושר הפנים משה ארבל נמסר כי ראשי הרשויות הסכימו לעיקרון ולפיו כלל התקציבים יועברו דרך "מנגנוני הפעלה, פיקוח ובקרה", שיבטיחו את העברת התקציבים "לטובת אזרחי ישראל הערבים ולא לידי ארגוני הפשיעה".

במשרד האוצר לא הסתפקו בהבהרה הזו, וציינו כי הכספים יועברו בכפוף ל"גיבוש המנגנונים" ואישורם בממשלה בתוך כשבועיים, ו"כנגד התחייבות של שר הפנים כי התקציבים יועברו לרשויות רק לאחר גיבוש המנגנונים האמורים". שר האוצר סמוטריץ' אמר כי "עד שלא נוודא שמנגנון הפיקוח עובד בשטח - לא נעביר שקל אחד".

בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת - הצבעות על התקציב. 23 במאי 2023. נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
סמוטריץ׳ נסוג: הכספים שהקפיא לרשויות הערביות - יועברו תחת בקרה/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ'

המנגנון ייקבע בהחלטת ממשלה כך שהכסף לא יוכל לעבור בלי פיקוח ובקרה. במהלך הדיון, שב"כ והמשטרה התחייבו לשתף פעולה באופן מלא עם המהלך, כשבמקביל, באוצר התחייבו להעביר סכומי כסף גדולים לטובת חיזוק הביטחון האישי ומיגור הפשיעה בחברה הערביות.

כמו כן, בהודעה המשותפת שפרסמו השרים נמסר כי "תקודם חבילת חוקים שיעניקו סמכויות לאכיפה פלילית וכלכלית כנגד ארגוני הפשיעה בחברה הערבית", וכי "משרד האוצר יתקצב באופן מיידי עשרות מיליוני שקלים לאמצעים טכנולוגיים הנדרשים למשטרת ישראל להגברת האכיפה והביטחון האישי בחברה הערבית".

עוד בוואלה!

שר החינוך לסמוטריץ' בישיבת הממשלה: "ההתנהלות שלך מרסקת את החברה הערבית"

לכתבה המלאה
רונן בר| איתמר בן גביר. דוברות הכנסת- נועם מושקוביץ, ראובן קסטרו
רונן בר| איתמר בן גביר/ראובן קסטרו, דוברות הכנסת- נועם מושקוביץ

במהלך הישיבה, ראש שב"כ רונן בר "עקץ" את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מבלי להזכיר את שמו. לפי שני מקורות שנכחו בחדר, בר אמר במהלך המפגש "כל מי שנמצא בחדר, לפחות אלה שנמצאים כאן, לא מוכנים להשלים עם המציאות של התגברות הפשיעה בחברה הערבית". בן גביר נעדר מהמפגש ולפי גורמים בסביבתו, הסיבה נעוצה בכך שהוא עסק סביב העברת התקציבים, מהלך שהוא התנגד לו.

עוד במהלך הדיון, ראש העיר טייבה שועאע מנצור מסארוה הטיח בשר האוצר סמוטריץ' ואמר לו: "אני לא מאמין לך". סמוטריץ' השיב בתגובה: "אתה לא מאמין לי כי אתה בא עם דעות קדומות. נמשיך להיות חלוקים אידיאולוגית ונטפל בפשיעה ביחד".

קודם לכן, הפתח הישיבה, ראש שב"כ התלוצץ עם הנוכחים ואמר: "אני מבטיח שכולם יצליחו לצאת מכאן בסוף הערב, בקומת המרתף יש רק חדר כושר".

ראש הממשלה בנימין נתניהו,  שר האוצר בצלאל סמוטריץ' , השקת הרכבת הקלה, 17 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
סמוטריץ' ונתניהו/ראובן קסטרו

יצוין כי במהלך ישיבת הממשלה שהתקיימה אתמול, עימות חריף פרץ סביב החלטת השר סמוטריץ' להקפיא תקציבים של הרשויות המקומיות בחברה הערבית. העימות החל כששר החינוך יואב קיש מחה על החלטת סמוטריץ', והתריע כי היא פוגעת בפתיחת שנת הלימודים במגזר הערבי. קיש האשים את סמוטריץ' כי "ההתנהלות שלך מרסקת את החברה הערבית". שר האוצר השיב לו: "אתה לא מבין כלום. אתה מדבר שטויות".

קיש הזהיר בישיבה משביתה של ראשי הרשויות הערביות במערכת החינוך, במחאה על הקפאת התקציבים. שר האוצר האשים אותו בתגובה כי "אתה וכל השרים מנהלים קמפיין על הראש שלי, שרים שלא מבינים את האירוע". סמוטריץ חזר על תוכניותיו להקמת מנגנון להעברת כספים תחת פיקוח, וקיש טען: "זה ייקח שבועות. תעביר את ה-200 מיליון ואת השאר אחרי. צריך לגמור את זה בתוך ימים. אם הכסף לא יעבור, ראשי הרשויות לא יפתחו את שנת הלימודים".

בהמשך ראש הממשלה נתניהו התערב ואמר לסמוטריץ' כי "אי-אפשר לנהל ככה ישיבות עם צעקות. תפתרו את זה במהירות. תקימו את המנגנון". סמוטריץ' הגיב: "אז אתם רוצים שנעשה את מה שעשו עם מנסור עבאס?".

בצלאל סמוטריץ' בהפגנת תמיכה במהפכה המשפטית, תל אביב. 23 ביולי 2023. תקומה, אתר רשמי
סמוטריץ'/אתר רשמי, תקומה

לדברי גורם המעורה בפרטים שר האוצר נכח בדיון מתחילתו ועד סופו, ובין המשתתפים נמנו ראש השב"כ, המפכ"ל, מנכ"ל הפנים ומנכ"ל האוצר. "כשסמוטריץ' דיבר היה מאוד סוער, ואז היתה השתקה ומעין מהפך ברוח הדברים כששר האוצר הכריז 'רק חמור לא משנה את דעתו'", סיפר. "הנושא של הפשיעה עלה על הפרק והייתה הסכמה שזה נושא שחשוב לכל המשתתפים מכל צדי השולחן. סמוטריץ' אמר שיש לו אחריות לכל מה שקורה בחברה הערבית ושזה כואב לו והוא והמפכ"ל גם הבטיחו שתוך בין שישה חדשים לשנה ראשי הרשויות והתושבים שלהן כבר ירגישו בשינוי. שר האוצר הבטיח עשרות מיליונים גם למשטרה וגם לישובים הערבים בכל מה שקשור לטכנולוגיה, למצלמות".

"אני מאד אופטימי", אמר לוואלה! ראש העיר אום אל פחם, ד"ר סמיר מחאמיד שהשתתף בישיבה, "נטל ההוכחה עכשיו על שר האוצר ועל שר הפנים שמההתחלה נרתם לטובת הרשויות שלנו. אני מקווה מאד שאכן ישימו דגש על מיגור הפשיעה כפי שהבטיחו לנו, שתוך שישה חדשים עד שנה נראה תוצאות. לא פחות חשוב לנו הוא נושא התשתיות עם כל המנגנונים הנדרשים כדי שישוו בינינו לבין כל הרשויות האחרות במדינה. בסיכומו של יום יש מדינה, יש ממשלה, יש שרים ויש עליהם אחריות. שר האוצר שידר אמש שהוא יודע להתנהל כבוגר האחראי ואני מקווה שזה ימשיך ושהוא ינהג כפי שהבטיח".

"בימין חושבים שהמילים הם מעשים. מסתבר שמילים אפשר למחוק במילים. זה ברור לגמרי. לחצו את שר האוצר לקיר אז פתאום יש כביכול שינוי. ביימו את זה כאילו נעתר לראשי הרשויות הערביות, אבל הלחץ בא מארצות הברית, מאירופה ומכל העולם", טען רפיק חלבי, ראש המועצה המקומית דלית אל כרמל, שלא חלק בישיבה הלילה. אתמול, בהצעת מחליטים של הממשלה, זכו גם היישובים הדרוזים להבטחה להזרמת כספים נדרשים. "מנת הדחף הזו היא כמו אספירין לחולה במצב קשה. חיכינו לזה הרבה מאד זמן והם נותנים לנו 68 מיליון שקלים", אמר לוואלה!. "אנחנו מחוץ לתוכנית החומש זה יותר משנה. כל הרשויות הדרוזיות מתנהלות בקושי רב עם גירעונות ובקושי מצליחות לעמוד על הרגליים ולשלם שכר לעובדים שזה משהו שמשפיע כלכלית על כל היישוב. כל הקשר שעושה בממשלה בין התקציבים לארגוני הפשיעה הוא לכסות ולטייח את כשלון הממשלה בטיפול בפשיעה. מאשימים את הש"ג. את ראשי הרשויות הם משאירים חשופים מול כל הכוח. יש מערך שיטור גדול סביבנו ועדיין כל הזמן אנחנו חשים במחסור משווע בכוח אדם. אין חוקרים ויחידות המשטרה שמופקדות על הישובים הערבים והדרוזים משוועות לכוח אדם ומשבקשת תוספת שיטור משמעותי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully