וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצור עם 100% נכות הוחזק בתחנת משטרה בניגוד לנהלים וללא אישור רופא

עודכן לאחרונה: 24.8.2023 / 22:23

החשוד, בן 39 מכפר סבא, הוחזק במקום שאינו מיועד כתא מעצר ובניגוד לנהלים. בעקבות משבר מקומות הכליאה החמור בשב"ס חשודים רבים מוחזקים בתנאים מחפירים, או משוחררים לביתם חרף הסכנה הנשקפת מהם. "תנאי המעצר במרבית תחנות המשטרה מזעזעים ולא מתאימים לצרכי האסירים"

בווידאו: עבודות מיגון בכלא גלבוע למניעת בריחת אסירים נוספת/צילום: שב"ס

חשוד בן 39 מכפר סבא, בעל נכות בשיעור של 100%, הוחזק שלשום (שלישי) במעצר בתחנת משטרה בניגוד לנהלים, ללא אישור רופא ובאזור שאינו מיועד כתא כליאה ואושר כזה עקב המחסור במקום.

לפני כיומיים, נעצר החשוד על ידי המשטרה בחשד לאיומים ותקיפת אשתו. החשוד נעצר והוחזק בתחנת המשטרה ללא אישור כתוב מרופא. כמו כן, המקום בו הוחזק החשוד אושר לשמש כמקום מעצר רק בעקבות משבר מקומות הכליאה החמור בשב"ס. בבדיקה שביצעה עו"ד ענת קירשנברג שמייצגת את העצור מטעם הסניגוריה הציבורית, נמצא כי החשוד הולן בתחנת המשטרה בניגוד לנהלים.

"בשולי הדברים אך לא בשוליהם, אפנה את תשומת לב של היחידה החוקרת ומשטרת ישראל בדבר חובתם לקיים את הוראות החוק". אמר השופט ארז מלמד בעת החלטתו לשחרור העצור בתנאים מגבילים. "הדבר ייעשה בכפוף לקבלת אישור מרופא בכתב, דבר שלא נעשה במקרה זה חרף עובדת היותו של העצור סובל מנכות של 100 אחוז."

מעצר בתחנת משטרה ברמלה. 24 באוגוסט 2023. ארז הראל
תחנת משטרה ברמלה שהוסבה לתא מעצר בעקבות המחסור במקום/ארז הראל

לפני כשבועיים פורסם בוואלה שמצוקת הכליאה בשב"ס הולכת ומחריפה. בלית ברירה, העצורים מוחזקים בתחנות משטרה בתנאים מחפירים, ובלא מעט מקרים משוחררים לביתם בהוראת שופטים, לא אחת, בעיצומה של חקירה וחרף המסוכנות הנשקפת מהם.

בעקבות המצוקה במקומות הכליאה, המשטרה נקלעת לקונפליקט: מצד אחד היא אינה יכולה לשחרר את החשודים בגלל החשדות נגדם, ומהצד השני היא אינה יכולה להעביר אותם למתקני כליאה של שב"ס. בסופו של דבר נאלצת המשטרה להחזיק עצורים בתאים בתחנות המשטרה, אך מהלך כזה מהווה הפרה של תנאי המעצר המינימליים שחובה לספק.

בתיעוד שהגיע לידי וואלה, ניתן לראות כיצד עצורים מוחזקים בתחנת המשטרה ברמלה בתנאים מחפירים. תחנת המשטרה ברמלה זו תחנה שקיבלה אישור להלנת עצורים, אך עצורים רבים נוספים הוחזקו בחודשים האחרונים בתחנות שלא קיבלו אישור לכך חרף משבר מקומות הכליאה.

עוד בוואלה!

שב"ס יפסיק להחתים אסירים שאוכלים כשרות מהדרין על הצהרה שאינם צורכים סמים

לכתבה המלאה
מעצר בתחנת משטרה ברמלה. 24 באוגוסט 2023. ארז הראל
"עצורים מולנים בתחנות המשטרה בתנאים קשים ובלתי אנושיים"/ארז הראל

"בחודשים האחרונים אנו עדים שוב לתופעה קשה ומדאיגה של פגיעה קשה בזכויות עצורים בכל הארץ", מסבירה עורכת הדין טל לויטס, מנהלת מחלקת מעצרים בסניגוריה הציבורית במחוז תל אביב. "תופעה זו נובעת מהחלטת שב"ס לסגור את שעריו בשל מצוקת מקום ותפוסה מלאה של בתי המעצר. נוצר מצב לפיו, בניגוד לחוק, עצורים מולנים בתחנות המשטרה בתנאים קשים ובלתי אנושיים".

עוד הוסיפה עורכת הדין: "מדיווחים שאנו מקבלים מהשטח ומביקורים שערכנו בתחנות המשטרה עולה כי תנאי המעצר במרבית תחנות המשטרה מזעזעים, אינם מותאמים לצרכי העצורים. יודגש, לא מדובר בתופעה זניחה אלא במאות רבות של עצורים מדי חודש בכל רחבי הארץ. הסניגוריה הציבורית סבורה כי יש למצוא פתרון מידי לתופעה קשה ובלתי חוקית זו, והציעה כמה פתרונות ישימים בדמות חלופות כליאה, שימוש מוגבר בסמכות קצין לשחרר בתחנה ושינוי מדיניות המעצרים הגואים במדינת ישראל".

בכלא גלבוע. אבשלום ששוני, פלאש 90
שב"ס: "לעיתים לא נותרים מקומות כליאה פנויים"/פלאש 90, אבשלום ששוני

משב"ס נמסר כי "בשנה האחרונה עלתה מצבת האסירים המוחזקים בשב"ס בכ-2,200. עלייה זו יצרה צפיפות בבתי הסוהר. בשבוע האחרון הנחתה נציבת בתי הסוהר להקפיא תכניות בינוי לטובת אכלוס אגפים בשיפוץ ופינוי כ-200 מקומות כליאה לעצורים. לצד זה ומעבר לעבודות הבינוי הנרחבות שתוכננו והחלו זה מכבר במתחמים רבים ובהם פרויקט אשכול מגידו, אנחנו פועלים מדי יום על מנת להסב מקומות לעצורים ולפנות אסירים שפוטים לאגפים קבועים לשם קליטה מיטבית של כל עצור ועצור. לצערנו, לעיתים על אף נסיונותינו הרבים, לא נותרים מקומות כליאה פנויים ואנו נאלצים לעצור קליטת עצורים".

ממשטרת ישראל נמסר כי "ככלל, האחריות הלאומית לכליאת עצורים בישראל חלה על שב"ס, אולם מצוקת הכליאה הקיימת בשב"ס, מחייבת את החזקת העצורים בתאי שהיה במשטרה, זאת עפי חוק ותוך הקפדה יתרה על זכויותיהם. ככל שישנה חריגה בשל הנסיבות, הנושא נבדק ומטופל בהתאם ובאיזון המתבקש לשמירה על בטחון הציבור כולו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully