וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתרון זמני למצוקת הכליאה: שב"ס יקפיא עבודות שיפוץ כדי להקצות תאים נוספים

עודכן לאחרונה: 16.8.2023 / 14:42

לפי הערכת מצב, בישראל כלואים כ-16,000 אסירים נכון להיום, בתפוסה שלא מאפשרת קליטת עצורים נוספים למערכת. בשל כך, הנחתה נציבת שב"ס על הקפאת תוכניות השיפוץ, המצריכות פינוי תאים, בהן בכלא שטה בצפון - על מנת להקצות כ-200 מקומות כליאה נוספים לעצורי כוחות הביטחון

בשירות בתי הסוהר הוחלט היום (רביעי) להקפיא תוכניות עבודה במתקנים על מנת להקצות לכוחות הביטחון מקומות כליאה נוספים. זאת, בעקבות מצוקת הכליאה בשב"ס, שמונעת קליטת עצורים נוספים למערכת. בדיון שנערך הבוקר, הוצגה בפני נציבת שב"ס קטי פרי תמונת מצב לפיה כלואים בישראל כ-16,000 אסירים נכון להיום. בשל המצב, הנחתה פרי על הקפאת תוכניות השיפוץ, המצריכות פינוי תאים, בהן בכלא שטה בצפון - על מנת להקצות כ-200 מקומות כליאה נוספים.

"משימתנו היא לייצר מקומות כליאה על מנת לאפשר ולתמוך בפעילות המבצעית החשובה של גופי הביטחון הנוספים: צה"ל, שב"כ והמשטרה, במאמץ משותף במלחמה בפשיעה ובטרור", אמרה פרי בפגישה.

בעקבות המצב הנוכחי, לפני כשלושה שבועות הגיש תושב ירושלים תביעה לפיצוי כספי בסך 75 אלף שקלים בגין פגיעה בזכויות היסוד שלו, לאחר שנעצר לפני כשנה והוחזק בתנאי כליאה לא תקינים בתא שהייה בתחנת משטרה. בכתב התביעה נכתב: "בתא בו הוחזק לא הייתה מיטה וכלי מיטה, כך שהתובע נאלץ לישון על רצפת בטון כאשר הוא 'קופא' מקור. בתא בו הוחזק לא היו שירותים, כיור או מקלחת, כך שהתובע נאלץ להתאפק שעות רבות ולעיתים להתפנות בפינת התא המצחין. התובע לא קיבל מקלחת ולא קיבל זמן הליכה באוויר הפתוח כפי שמורה החוק, לא הוגשו לתובע ארוחות חמות ולא סופק לו טיפול רפואי נדרש".

כלא שטה. ויקיפדיה, Ori~, עיבוד תמונה
עבודות הבנייה בכלא שטה ובמתקנים נוספים ייעצרו על מנת להקצות תאים/עיבוד תמונה, ויקיפדיה, Ori~

במקרה אחר, החליט בית המשפט לשחרר פלסטיני שמואשם בגניבת רכב, מפני שגם הוא הוחזק במשך עשרה ימים בתא ההמתנה בתחנת לב תל אביב ללא מיטה ומזרן, בהיעדר מקלחת ואף ללא אפשרות לצחצח את שיניו. בדיון בעניינו טען נציג המשטרה כי כבר תקופה הם מתמודדים עם היעדר מקומות כליאה בשב"ס.

בית המשפט הסתפק תחילה בהוראה להעבירו למקום מעצר מסודר, אך המשטרה הבהירה כי לא צפוי להתפנות מקום. לכן, בדיון נוסף שהתקיים בנושא, בית המשפט מצא שאין מנוס מלהורות על שחרורו של הנאשם "נוכח הפגיעה הקשה והמתמשכת בזכויותיו כאדם". השופט איתן קורנהאוזר ציין בהחלטתו שהצטברות נתונים אלה מעלה פגיעה קשה בזכויות יסוד של העצורים. לאחר מכן, הוגש ערר על ההחלטה, אבל לאחר דיון ארוך, בית המשפט לא שינה את דעתו ודחה את הערר.

בהחלטות על שחרור עצורים בשל תנאי החזקתם בתחנות משטרה, השופטים בעצמם ציינו שמדובר במשבר במקומות כליאה בשב"ס שמביא לפגיעה בזכויותיהם של העצורים ואז מוביל לשחרורם. באחד המקרים נימקה השופטת שרית קריספין בבית משפט השלום בתל אביב: "אי אפשר להתעלם ממשבר הכליאה החמור שמביא לכך שמרבית העצורים המובאים לבית המשפט מובאים מתחנות משטרה שבהן הם לנים כיוון שאין מקומות כליאה פנויים במתקני שב"ס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully