וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עומד בפני עונש מוות: החונטה בניז'ר מאשימה את הנשיא המודח בבגידה

עודכן לאחרונה: 15.8.2023 / 8:26

מנהיגי ההפיכה יעמידו לדין את המנהיג המודח המוחזק במעצר, בטענה שהוא קיים מגעים אסורים עם מנהיגים זרים. שכנותיה של ניז'ר, שמגבשות כוח התערבות אזורי, עדיין מקוות לפתרון דיפלומטי למשבר, בעוד שארגוני הטרור כבר מנצלים את הכאוס ומגבירים את התקפותיהם

בווידאו: מנהיגי ההפיכה בניז'ר: הנשיא המודח יעמוד לדין על בגידה חמורה/רויטרס

מנהיגי החונטה בניז'ר אמרו כי הם יעמידו לדין את הנשיא המודח מוחמד בזום על בגידה בשל שיחותיו עם מנהיגים זרים ועם ארגונים בינלאומיים מאז ההפיכה בחודש שעבר. לפי החוק בניז'ר, העונש המירבי על בגידה חמורה הוא עונש מוות.

בזום מוחזק יחד עם בני משפחתו בארמונו מאז ההפיכה ב-26 ביולי, והקושרים נגדו פירקו את הממשלה הנבחרת. הקהילה הבינלאומית גינו את ההשתלטות הצבאית על ניז'ר, אחת משורת הפיכות שאירעו באזור בשנים האחרונות, וגוש מדינות מערב אפריקה החל לגבש כוח צבאי אזורי להתערבות אפשרית במשבר.

ההפיכה בניז'ר, שבשטחה נמצאים בין מאגרי האורניום הגדולים ביותר בעולם, חרגה במהרה מאירוע מקומי או אזורי, לאור חשיבותה בפני המעצמות הזרות. ממשלו של הנשיא המודח היה שותף משמעותי במאבק של מדינות המערב בטרור האסלאמיסטי המשתולל באזור הסאהל, והכאוס בניז'ר עשוי להגביר את חוסר היציבות במערב אפריקה.

דובר החונטה, קולונל אמאדו אבדרמנה, מסר בהצהרה שהוקראה בטלוויזיה הממלכתית אתמול בערב כי שלטונות הצבא "אספו את הראיות הדרושות כדי להעמיד לדין את הנשיא המודח על בגידה חמורה וערעור הביטחון הפנימי והחיצוני של ניז'ר". הוא הוסיף כי מתנהל קמפיין נגד החונטה במטרה "לשבש כל פתרון מוסכם למשבר כדי להצדיק התערבות צבאית" מטעם גוש מדינות מערב אפריקה (ECOWAS).

הנשיא המודח של ניז'ר מוחמד בזום נואם בעצרת הכללית של האו"ם במטה האו"ם בניו יורק, ארה"ב. 14 באוגוסט 2023. רויטרס
מוחזק יחד עם בני משפחתו בארמונו. בזום/רויטרס

האיחוד האפריקני, האיחוד האירופי, ארה"ב והאו"ם אמרו כולם כי הם מודאגים מהתנאים שבהם מוחזק בזום. מפלגתו של בזום אמרה כי למשפחתו אין גישה למים זורמים, למזון טרי או לרופאים, ובזום אמר לארגון משמר זכויות האדם כי בנו זקוק לטיפול רפואי בשל מחלת לב חמורה שממנה הוא סובל.

ואולם, החונטה אמרה אתמול כי בזום רואה רופא בקביעות, שביקר אותו בפעם האחרונה ביום שבת. "לאחר ביקור זה, הרופא לא העלה חששות לגבי מצב בריאותו של הנשיא המודח ובני משפחתו", אמר דובר החונטה.

גוש מדינות מערב אפריקה צפוי לקדם היום שיחות נוספות עם מנהיגיה של ניז'ר, שאותתו על נכונותם להגיע לפתרון דיפלומטי לעימות. הפרלמנט של הגוש אמר אתמול כי הוא רוצה לשלוח משלחת שתיפגש עם החונטה בניז'ר, אך המועד שלה לא ברור.

באותו הזמן, גם ההכנות לפעולה צבאית נמשכות. במזכר של כוחות הביטחון של סנגל מיום שישי, שהגיע לידי סוכנות הידיעות אי-פי, הם הורו על העברת כוחות מבסיסים במדינה לכוח המשימה המשותף של גוש המדינות האזוריות. לא ברור בכמה כוחות מדובר או היכן הם יתפרסו.

במקביל, מועצת השלום והביטחון של האיחוד האפריקני בן 55 המדינות צפויה להתכנס גם היא היום כדי לדון במצב בניז'ר, בסימן לדאגה הרבה מההשלכות האפשריות של ההפיכה, השביעית במספר במערב ומרכז אפריקה בתוך שלוש שנים.

עוד בוואלה!

הקמת הכוח האזורי להתערבות בניז'ר מתעכבת, החונטה מאיימת להרוג את הנשיא המודח

לכתבה המלאה
מפת ניז'ר. ShutterStock
"מודאגים מהתנאים בהם מוחזק". עיבוד תמונה/ShutterStock

חיילים אמריקנים, צרפתים, גרמנים ואיטלקים מוצבים בניז'ר, באזור שבו שלוחות מקומיות של אל-קאעידה והמדינה האסלאמית (דאעש) הרגו אלפים ועקרו מיליונים מבתיהם. אך מאז ההפיכה, מדינות המערב השעו את פעילותן הצבאית במדינה, שבה הן השקיעו מאות מיליוני דולרים, ומעשי הטרור גברו.

לפי דיווח של ארגוני סיוע שהגיע לידי סוכנות הידיעות אי-פי, אתמול נקלעו כוחות הביטחון של ניז'ר למארב של חמושים, ככל הנראה אנשי דאעש, שהיו רכובים על אופנועים. בנוסף לכך, בשבוע שעבר ארגון המזוהה עם אל-קאעדה קיבל אחריות על מתקפה אחרת בניז'ר.

וואסים נאסר, עיתונאי ועמית מחקר בכיר במרכז סופאן, אמר לאי-פי כי ההתקפות הללו מסמנות שלב חדש בסכסוך, שבו קבוצות שונות מנסות לאחד כוחות. לדבריו, זו במידה רבה תוצאה של השעיית הפעילות הצבאית המערבית במדינה, בעוד שהצבא המקומי עסוק בביסוס שלטונו.

תומכי ההפיכה מניפים דגל רוסיה בבירה ניאמיי, ניז'ר, 3 באוגוסט 2023. רויטרס
חשש מהרחבת ההשפעה הרוסית במדינה. תומכי ההפיכה עם דגל רוסיה/רויטרס

כמו כן, ההפיכה הובילה לניתוק המאמצים לקיים דיאלוג עם ארגוני הטרור, שהחלו תחת שלטונו של בזום. בובקאר מוסא, שהיה בעבר פעיל טרור, אמר לאי-פי כי מאז ההפיכה הוא קיבל שיחות טלפון רבות מלוחמי טרור פעילים, שסיפרו כי הם מנצלים את הכאוס ואת חופש התנועה הגדול יותר מאז ההפיכה.

מוסא הוא חלק מתוכנית ארצית המעודדת לוחמי ג'יהאד להניח את נשקם ולהשתלב מחדש בחברה, אולם לא ברור אם תוכנית זו תימשך תחת המשטר הצבאי. הוא סבור שככל שהמצב יימשך, הג'יהאדיסטים ינצלו את הוואקום הביטחוני ויפתחו במתקפות חדשות.

בינתיים, ההשפעה הרוסית באזור גדלה ככל שחוסר הביטחון גובר, הדמוקרטיה נשחקת, והמנהיגים הצבאיים מחפשים שותפים חדשים כדי להשיב את הסדר על כנו. במערב חוששים שהחונטה בניז'ר תלך בעקבות מאלי ובורקינה פאסו, שגירשו את כוחותיה של המעצמה הקולוניאלית לשעבר צרפת לאחר הפיכות במדינות אלה.

בשבועות שחלפו מאז ההפיכה, החונטה ניצלה את התחושות האנטי-צרפתיות כדי לחזק את התמיכה בקרב האוכלוסייה, מה שיצר סביבה מתוחה עבור המקומיים המתנגדים לה, כמו גם לאזרחים זרים ועיתונאים רבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully