וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגנרלים בניז'ר דוחים את מאמצי התיווך, ארה"ב: קבוצת ואגנר מנסה לנצל את המצב

עודכן לאחרונה: 8.8.2023 / 22:02

החונטה דחתה בקשות של משלחות אזוריות להגיע למדינה, בעוד שוושינגטון הביעה תקווה שניתן יהיה לפתור את המשבר באמצעים דיפלומטיים לאור האיומים בהתערבות צבאית. "לכל מקום שואגנר הולכת, הגיעו מוות, הרס וניצול", הזהיר בלינקן. פריגוז'ין לגנרלים: מחכים לצלצול

בווידאו: המרחב האווירי של ניז'ר ריק אחרי הודעת החונטה על סגירתו/רויטרס

ארצות הברית הביעה היום (שלישי) במאמציהן של מדינות מערב אפריקה להשיב את הסדר החוקתי בניז'ר לאחר ההפיכה בחודש שעבר, אף שהחונטה השלטת בה דחתה עד כה את המגעים לפתרון את המשבר בדרכי שלום.

מנהיגיהן של מדינות החברות בקהילה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה (ECOWAS) ייפגשו ביום חמישי בבירת ניגריה כדי לדון במשבר מול החונטה בניז'ר, שהתעלמה מהאולטימטום שהוצב לה להשיב לתפקיד את הנשיא המודח מוחמד בזום עד ליום ראשון בחצות. האפשרות של התערבות צבאית תהיה על השולחן במהלך השיחות, אף שבגוש אמרו כי הפעלת כוח תהיה המוצא האחרון. ביום שישי, שרי ההגנה של חברות הגוש גיבשו תכנית פעולה צבאית אפשרית, שתישקל על ידי המנהיגים בפסגה הקרובה.

"אין ספק שדיפלומטיה היא הדרך הטובה ביותר לפתור את המצב הזה", אמר היום שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן לתחנת הרדיו הצרפתית RFI, שגיבה את המאמצים של ECOWAS. בריאיון אחר לרשת BBC, הזהיר בלינקן כי קבוצת ואגנר, הפעילה באפריקה, "מנצלת את חוסר היציבות" בניז'ר אם כי הדגיש שאין ראיות לכך שהיא הייתה מעורבת בהפיכה. הוא סירב להתייחס לעתידם של כ-1,100 חיילים אמריקנים המוצבים בניז'ר, שבה פרוסים גם חיילים צרפתים, גרמנים ואיטלקים.

תחת שלטונו של בזום, ניז'ר רשמה הצלחה יחסית בבלימת התקוממות האסלאמיסטית שזורעת הרס באזור הסאהל. היא הייתה בעלת ברית חשובה של המערב במאבק בטרור לאחר ששכנותיה מאלי ובורקינה פאסו, שעברו בעצמן הפיכות צבאיות, התרחקו מהשליטה הקולוניאלית לשעבר צרפת ופנו לרוסיה במקום זאת.

ניז'ר היא גם יצרנית האורניום - החומר הנפוץ ביותר ביצור אנרגיה גרעינית - השביעית בגודלה בעולם, כך שחשיבותה האסטרטגית גדולה עוד יותר.

תומכי ההפיכה מניפים דגל רוסיה בבירה ניאמיי, ניז'ר, 3 באוגוסט 2023. רויטרס
תומכי ההפיכה עם דגלים של רוסיה בהפגנה בבירה, בשבוע שעבר/רויטרס

האו"ם אמר כי המזכ"ל אנטוניו גוטרש תומך מאוד במאמצי התיווך של ECOWAS, אך בצרפת דווח כי החונטה בניז'ר דחתה ביקור של משלחת משותפת של הגוש ושל נציגים מהאיחוד האפריקני והאו"ם. דובר האיחוד האפריקני אישר כי נציגיו לא קיבלו אישור לבקר במדינה, בעוד שב-ECOWAS סירבו להגיב.

החונטה, שסגרה את המרחב האווירי שלה בחלוף האולטימטום, כבר ביטלה פגישות עם נציגים מארצות הברית ומשלחת נוספת מגוש מדינות מערב אפריקה שניסתה לנהל עמה משא ומתן. הגוש כבר הטיל סנקציות על ניז'ר ומדינות המערב השעו את הסיוע למדינה, אחת העניות ביותר בעולם.

סגניתו של בלינקן, ויקטוריה נולנד, הגיעה אתמול לבירה ניאמיי, אך היא לא הורשתה להיפגש עם מנהיג ההפיכה, עבדו רחמאן צ'יאני או עם בזום, המוחזק במעצר. במקום זאת, היא שוחחה במשך שעתיים עם קציני צבא אחרים, אך לא נרשמה התקדמות בין הצדדים. "השיחות האלה היו כנות מאוד ולפעמים די קשות, כי שוב, אנחנו דוחפים לפתרון דרך משא ומתן. הם די נחרצים בהשקפתם כיצד להמשיך, וזה לא עולה בקנה אחד עם החוקה של ניז'ר", אמרה נולנד לכתבים.

בשבוע שעבר, ECOWAS שלחה משלחת לניאמיי בראשות עבד אל-סלאמי אבובקאר, שליטה הצבאי לשעבר של ניגריה, אך גם אותו סירב לפגוש מנהיג ההפיכה. מנגד, צ'יאני, שהיה ראש המשמר הנשיאותי של בזום, נפגש אתמול עם משלחת משותפת ממאלי ובורקינה פאסו, ששליטיהן הצבאיים התייצבו לצד ניז'ר.

"לא נקבל התערבות צבאית בניז'ר, הישרדותנו תלויה בכך", אמר עבדולאי מאייגה, דובר החונטה של מאלי, שהופיע בטלוויזיה הממלכתית של ניז'ר. מאלי ובורקינה פאסו חברות אף הן ב-ECOWAS, אך הושעו מהגוש בעקבות ההפיכות.

עוד בוואלה!

דריכות לעימות באפריקה: החונטה בניז'ר דחתה את האולטימטום של שכנותיה

לכתבה המלאה
מפת ניז'ר. ShutterStock
דריכות ביבשת/ShutterStock

בבירה, תושבים הביעו תמיכה נחרצת בהפיכה ואמרו כי איחוד הכוחות עם מאלי ובורקינה פאסו יחזק את שלוש המדינות במאבק נגד המורדים האסלאמיסטים. "אני חושב שזה יעזור לנו להילחם בטרור בצורה יעילה יותר, ולאחד את כוחותינו", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס עבד-אל עזיז מהמאנה, תושב ניאמיי.

כמה מתומכי החונטה הניפו דגלי רוסיה אחרי ההפיכה, ובמערב חוששים שניז'ר תלך בדרכה של מאלי. מאז שגנרלים במאלי עלו לשלטון ב-2021, היא גירשה חיילים צרפתים וכוחות שמירת שלום של האו"ם שהוחלפו בידי שכירי החרב של ואגנר.

לפי עדי ראייה וארגוני זכויות אדם, צבא מאלי ולוחמי ארגון שכירי החרב הרוסי ביצעו בשנה שעברה מתקפה אכזרית והוציאו להורג מאות אזרחים בשנה שעברה. צבא מאלי וקבוצת ואגנר, שהתקוממה בחודש יוני ברוסיה עצמה, הכחישו את ההאשמות הללו אף שעדויות דומות עלו ממוקדי סכסכוך אחרים שבהם לחמו שכירי החרב, כולל באוקראינה.

בדוח חדש שגיבשו משקיפים של האו"ם והגיע אתמול לרויטרס, נכתב כי הכוחות ניהלו גם בקמפיין של אלימות מינית והפרות חמורות אחרות של זכויות אדם כדי להטיל אימה על האוכלוסייה. "לכל מקום שקבוצת ואגנר הולכת אליו, הגיעו אחריה מוות, הרס וניצול", אמר בלינקן. "חוסר הביטחון גבר, לא פחת".

לא ברור אם לוחמי ואגנר כבר נפרסו בניז'ר, אך ערוץ הטלגרם המזוהה עם הקבוצה,Grey Zone, דיווח אתמול כי כ-1,500 מלוחמיו נשלחו לאחרונה לאפריקה, אך לא פירט היכן.

מנהיג הארגון, יבגני פריגוז'ין, קרא לחונטה "להתקשר אלינו" בהודעה קולית שפרסם בחשבון הטלגרם שלנו. "אנחנו תמיד בצד של הטוב, בצד של הצדק, ובצד של אלה שנלחמים על ריבונותם ועל זכויות עמם", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully