וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דריכות לעימות באפריקה: החונטה בניז'ר דחתה את האולטימטום של שכנותיה

עודכן לאחרונה: 7.8.2023 / 14:25

הגנרלים לא שעו לדרישת המדינות השכנות להשיב לתפקיד את הנשיא המודח, סגרו את המרחב האווירי והחלו בפריסת כוחות. החונטות במאלי ובורקינה פאסו מתייצבות לצד ניז'ר, ובמערב מקווים לפתרון דיפלומטי מחשש להסלמה נוספת באזור מוכה הטרור והעוני ולהרחבת השפעת רוסיה בו

בווידאו: המרחב האווירי של ניז'ר ריק אחרי הודעת החונטה על סגירתו/רויטרס

ניז'ר ממתינה היום (שני) בדריכות לתגובת שכנותיה, לאחר שמנהיגי ההפיכה התעלמו מהמועד האחרון שהן הקציבו לה להשבת הנשיא המודח מוחמד בזום לתפקידו. הקהילה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה (ECOWAS), שאיימה לנקוט אמצעים צבאיים אם הנשיא לא ישוב לשלטון, הודיעה כי תפרסם הצהרה על צעדיה הבאים בתגובה, בעוד שהמעצמות הזרות אמרו כי הן מקוות לפתרון המשבר בדרכי שלום תוך שהן קוראות לאזרחיהן לעזוב את המדינה.

גוש מדינות מערב אפריקה נקט עמדה נוקשה נגד ההשתלטות הצבאית על ניז'ר ב-26 ביולי, שהייתה ההפיכה השביעית באזור בתוך שלוש שנים. בשל מרבצי האורניום והנפט הגדולים שלה ותפקידה המרכזי במלחמה בארגוני טרור אסלאמיסטיים, לניז'ר יש חשיבות כלכלית ואסטרטגית עבור ארצות הברית, אירופה, סין ורוסיה, שלהן אינטרסים חופפים ומנוגדים.

אמש, עם פקיעת הדד-ליין, סגרה החונטה את המרחב האווירי של ניז'ר עד להודעה חדשה והודיעה כי החלה בפריסה מוקדמת של כוחותיה לקראת התערבות צבאית אפשרית של שכנותיה. "הכוחות המזוינים של ניז'ר וכל כוחות ההגנה והביטחון שלנו, המגובים בתמיכה הבלתי-פוסקת של עמנו, מוכנים להגן על שלמותנו הטריטוריאלית", אמר נציג של המועצה הצבאית השלטת בהצהרה בטלוויזיה הממלכתית, שהזהיר כי יש בידיה מידע על כך ש"מעצמה זרה" מתכננת לתקוף את המדינה.

הגנרלים השולטים בניז'ר קראו לאוכלוסייה להתגייס אל מול האיומים, ואתמול הם זכו למפגן תמיכה של אלפי אנשים באצטדיון בבירה ניאמיי. מאז ההפיכה, תומכי החונטה הפגינו נגד מדינות המערב, בראשן השליטה הקולוניאלית לשעבר צרפת, ובעד רוסיה.

נציגי החונטה הצבאית של ניז'ר בעצרת תמיכה בהפיכה באצטדיון בבירה ניאמיי, 8 ביולי 2023. רויטרס
מגייסים את האזרחים. נציגי החונטה במפגן תמיכה באצטדיון בבירה, אתמול/רויטרס

הסלמה בעימות בין ניז'ר לבין גוש מדינות מערב אפריקה תערער עוד יותר את היציבות באחד האזורים העניים ביותר עולם, החווה רעב כבד ונלחם בהתקוממות אסלאמיסטית שהרגה אלפי אנשים ואילצה מיליונים תושבים לברוח מבתיהם.

שרי ההגנה של הגוש אמרו בסוף השבוע שהם גיבשו תוכנית פעולה צבאית אפשרית אם הנשיא שנעצר, מוחמד בזום, לא ישוחרר ויוחזר לתפקידו. עם זאת, הם הדגישו כי ההחלטות המבצעיות מתי והיכן לתקוף יוכרעו על ידי המנהיגים. מי שצפויה להוביל התערבות צבאית כלשהי היא ניגריה, המדינה החזקה ביותר במערב אפריקה ושכנתה של ניז'ר.

האחדות האזורית מול ההפיכה בניז'ר נסדקה בעקבות הבטחותיהן של החונטות הצבאיות השולטות במאלי ובבורקינה פאסו השכנות לצאת להגנתה של ניז'ר במידת הצורך. שתי המדינות, שהושעו מהגוש בעקבות ההפיכות שעברו בשנים האחרונות, שלחו משלחות לניאמיי כדי להפגין סולידריות עם החונטה המקומית.

במאמר דעה שפרסם בסוף השבוע בעיתון וושינגטון פוסט, כתב בזום כי הוא בן ערובה וקרא לארצות הברית ולקהילה הבינלאומית להשיב את הסדר החוקתי. הוא הזהיר כי רוסיה עשויה להרוויח מהמצב, לאור הנוכחות של קבוצת שכירי החרב ואגנר במדינות באזור. לפי דיווחים, שליטיה הצבאיים של ניז'ר ביקשו מוואגר סיוע, אף שעמדתה הרשמית של רוסיה קוראת להשבת הסדר החוקתי על כנו.

עוד בוואלה!

נשיא ניז'ר המודח: "אני בן ערובה, על ארה"ב להתערב אחרת האזור יפול להשפעה רוסית"

לכתבה המלאה
בעצרת תמיכה בהפיכה באצטדיון בבירה ניאמיי, ניז'ר, 8 ביולי 2023. רויטרס
מפגן התמיכה בחונטה בניז'ר, אתמול/רויטרס

חלק משכנותיה של ניז'ר ומדינות מערביות הטילו עליה סנקציות וקיצצו את הסיוע בניסיון ללחוץ על החונטה להחזיר את השלטון האזרחי לידיו של בזום.

שר החוץ של איטליה, אנטוניו טג'אני, אמר קרא היום לגוש מדינות מערב אפריקה להאריך את האולטימטום שפקע הלילה. "הדרך היחידה היא הדרך המדינית. אני מקווה שהאולטימטום של ECOWAS, שתוקפו פג בחצות, יוארך היום", אמר בריאיון לעיתון האיטלקי לה סטמפה. "זה נכון שהוא (בזום) צריך להיות משוחרר, אבל אנחנו לא יכולים לעשות את זה. ארצות הברית מאוד זהירה בעניין הזה, לא יעלה על הדעת שהם יתחילו התערבות צבאית בניז'ר", הוסיף טג'אני.

אתמול, רומא הודיעה על צמצום כוחותיה בניז'ר כדי לפנות מקום בבסיסה הצבאי לאזרחים איטלקים שעשויים להזדקק להגנה אם המצב הביטחוני יתדרדר.

צרפת, שמחזיקה גם כן בכוחות צבא במדינה, לא הביעה את תמיכתה בפעולה צבאית בניז'ר אך גם לא את התנגדותה. "יש אחדות שורות יוצאת דופן למדי של המערב ושל אפריקה לגנות את מה שקורה", אמר היום השר לעניינים אירופיים בצרפת, לורנס בון. "אני מקווה שנוכל להחזיר את הדמוקרטיה והחוקה ללא שפיכות דמים ובדרכי שלום".

ארצות הברית, שלה כאלף חיילים בניז'ר, הודיעה על השעיית חלק מהסיוע שהיא מעניקה לניז'ר בעקבות ההפיכה. שר החוץ שלה, אנתוני בלינקן, קרא ביום שישי ל"חזרתה המידית" של הממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully