וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא ניז'ר המודח: "אני בן ערובה, על ארה"ב להתערב אחרת האזור יפול להשפעה רוסית"

עודכן לאחרונה: 5.8.2023 / 9:02

מוחמד בזום, שהופל על ידי כוחות צבא, הזהיר במאמר שפרסם בוושינגטון פוסט מהשלכות ההפיכה בארצו. שכנותיה של ניז'ר, שהציבו לחונטה אולטימטום עד ראשון, סיימו לגבש תכנית להתערבות צבאית - אך מבהירות כי הן מעדיפות פתרון דיפלוטמי

נשיא ניז'ר המודח מוחמד בזום (מימין) לצד מנהיג צ'אד מוחמד דבי בארמון בניאמיי, ניז'ר, 31 ביולי 2023. רויטרס
מוחזק בארמונו על ידי מאבטחיו. השליט המודח בזום עם מנהיג צ'אד, בשבוע שעבר/רויטרס

נשיאה המודח של ניז'ר, מוחמד בזום, הפציר בארצות הברית ובקהילה הבינלאומית כולה לסייע "בהשבת הסדר החוקתי" בארצו לאחר ההפיכה הצבאית נגדו בשבוע שעבר. במאמר דעה שפורסם היום (שישי) בעיתון האמריקני "וושינגטון פוסט", אמר בזום כי הוא כותב את המאמר הזה "כבן ערובה". הוא גם הזהיר כי האזור עלול ליפול עוד יותר תחת השפעה רוסית, באמצעות קבוצת שכירי החרב ואגנר שכבר פועלת במדינות שכנות.

במקביל, שכנותיה של ניז'ר במערב אפריקה, שכבר הטילו עליה סנקציות כלכליות, מאיימות בהתערבות צבאית אם החונטה שתפסה את השלטון לא תשחרר את הנשיא עד ליום ראשון. שרי ההגנה של גוש המדינות האזוריות Ecowas סיימו היום כינוס בן שלושה ימים בבירת ניגריה, אבוג'ה, ואמרו כי גיבשו תוכנית מפורטת לשימוש בכוח שאותה ישקלו המנהיגים.

"כל הגורמים שיכללו בכל התערבות כלשהי גובשו, כולל המשאבים הדרושים, ואיך ומתי אנחנו הולכים לפרוס את הכוח", אמר עבד אל-פאטאו מוסא, נציב הגוש לעניינים פוליטיים, שלום וביטחון. בנוסף לכך, נשיא ניגריה, בולה טינובו, העביר היום מכתב למחוקקים בארצו ובו ביקש את תמיכתם בסנקציות על ניז'ר ובפעולה הצבאית המתגבשת. מכתבו כלל התייחסות ל"ריכוז כוחות צבא ופריסתם".

הגוש האזורי אמר כי הוא מנסה להשיג פתרון דיפלומטי למשבר, אך משלחת מטעמו שהגיעה אתמול לניז'ר עזבה אחרי שעות ספורות ללא כל סימן להתקדמות בשיחות. אתמול הודיעו מנהיגי ההפיכה בניז'ר כי הם מחזירים את שגרירי המדינה מצרפת, ארצות הברית, ניגריה וטוגו. בהצהרה שהוקראה בטלוויזיה הממלכתית, הם אמרו כי תפקידיהם של ארבעת השגרירים "הסתיימו".

החונטה אף הודיעה כי היא מנתקת את הקשרים הצבאיים עם השליטה הקולוניאלית לשעבר צרפת, שמחזיקה כ-1,500 חיילים בניז'ר כחלק מכוח שנלחם בארגוני הטרור באזור. ואולם, בפריז דחו את המהלך ואמרו כי רק ממשלות "לגיטימיות" יכולות לשנות הסכמים.

תומכי החונטה הצבאית מפגינים מחוץ לשגרירות צרפת בניאמיי, ניז'ר, 30 ביולי 2023. רויטרס
תומכי ההפיכה מפגינים נגד צרפת מחוץ לשגרירות שלה בבירה, בשבוע שעבר/רויטרס

ניז'ר היא יצרנית אורניום משמעותית - דלק חיוני לאנרגיה גרעינית - אף שהיא אחת המדינות העניות ביותר בעולם. תחת הנהגתו של בזום, הנשיא הראשון של ניז'ר שנבחר בבחירות דמוקרטיות, היא הייתה בעלת ברית מרכזית של המערב במאבק בטרור באזור הסאהל שבמערב אפריקה ובשטחה נמצאים בסיסים של כוחות צרפתיים ואמריקניים.

בזום, במאמר בוושינגטון פוסט, הזהיר כי להפיכה, אם תצליח, יהיו "השלכות הרסניות על ארצנו, אזורנו והעולם כולו". לדבריו, "מאבק למען הערכים המשותפים שלנו, כולל דמוקרטיה פלורליסטית וכיבוד שלטון החוק, הוא הדרך היחידה להשיג התקדמות ברת-קיימא נגד עוני וטרור", כתב בזום. "העם הניז'רי לעולם לא ישכח את תמיכתכם ברגע מכריע זה בהיסטוריה שלנו".

הוא גם הזהיר מפני קשריהם של מנהיגי ההפיכה לקבות ואגנר, הפועלת במקומות אחרים באזור ונתפסת בעיני רבים כמי שמלבה את התחושות האנטי-מערביות בניז'ר. "כל אזור הסאהל המרכזי עלול ליפול להשפעה רוסית באמצעות קבוצת ואגנר, שהטרור האכזרי שלה נראה במלואו באוקראינה", כתב בזום.

רבים מתומכי ההפיכה בניז'ר קראו סיסמאות פרו-רוסיות, לבשו חולצות בצבעי הדגל הרוסי והניפו אותו. אלפים מהם הפגינו אתמול ברחובות הבירה ניאמיי, וקראו נגד מדינות אחרות במערב אפריקה שהטילו סנקציות על ניז'ר.

לפי ארצות הברית, אין אינדיקציה לכך שלוחמי ואגנר היו מעורבים בהפלתו של בזום, אך מנהיגם, יבג'ני פריגוז'ין, הריע להפיכה והביע נכונות לסייע לשלטון הצבאי. עם זאת, ממשלת רוסיה קוראת באופן רשמי להחזיר את הנשיא המודח לשלטון, בעודה מדגישה כי יש לעשות זאת בדרכי שלום.

בזום, ששרד לפחות ניסיון הפיכה אחד מאז שניצח בבחירות ב-2021, נעצר על ידי המשמר הנשיאותי בשבוע שעבר. מנהיג ההפיכה והמשמר הנשיאותי, הגנרל עבדו רחמאנה צ'יאני, מונה לראש המדינה.

עוד בוואלה!

אזרחים אירופים מפונים מניז'ר אחרי ההפיכה, ארה"ב מחזירה דיפלומטים

לכתבה המלאה

ההשתלטות הצבאית זכתה לגינויים בינלאומיים, כולל מצד האיחוד האירופי, האו"ם וארצות הברית, ומדינות מערביות החלו לפנות את אזרחיהן מהמדינה מחשש להסלמה במשבר. מוקדם יותר השבוע, שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן שוחח עם בזום בטלפון, ומשרדו מסר בהצהרה לאחר מכן כי וושינגטון מחויבת לחזרתה לשלטון של הממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי.

ניז'ר היא חלק מרכזי באזור המכונה הסאהל, חבל ארץ הסובל מכאוס שמחוללים ארגונים ג'יהאדיסטים ומהפיכות צבאיות. בשנים האחרונות ניז'ר הייתה דוגמה ליציבות יחסית וראתה הצלחה מסוימת במלחמה בטרור, בעוד שכנותיה מאלי ובורקינה פאסו נפלו לשליטתם של גנרלים שהתקרבו לרוסיה והתרחקו מהשליטה הקולונאלית לשעבר צרפת והמערב.

שתי המדינות, החברות בגוש מדינות מערב אפריקה, הבהירו כי הן מתנגדות להתערבות צבאית בניז'ר ויעמדו לצדה.

ממשלתו של הנשיא בזום אף שיתפה פעולה עם מדינות אירופה במאמצים לעצור את זרם המהגרים דרך הים התיכון, והסכימה להחזיר מאות מהגרים ממתקני מעצר בלוב. הנשיא מודח גם נקט יד קשה נגד סוחרים בבני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully