וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכנותיה של ניז'ר מאיימות בהתערבות צבאית, תומכי ההפיכה הניפו דגלי רוסיה: "יחי פוטין"

עודכן לאחרונה: 31.7.2023 / 8:26

גוש מדינות מערב אפריקה הורה לחונטה להחזיר את הנשיא המודח לתפקיד בתוך שבוע - אחרת הוא עשוי להשתמש בכוח. צרפת, השליטה הקולוניאלית לשעבר, הזהירה אף היא מתגובה קשה, אחרי שמפגינים תקפו את השגרירות שלה וקראו קריאות בעד רוסיה

תומכי החונטה הצבאית של ניז'ר בהפגנה בבירה ניאמיי, 30 ביולי 2023. רויטרס
דגלי רוסיה בין המפגינים. עצרת תמיכה בחונטה בבירה ניאמיי, אתמול/רויטרס

שכנותיה של ניז'ר הציבו אמש (ראשון) לחונטה הצבאית אולטימטום של שבוע לוותר על השלטון או להתמודד עם שימוש אפשרי בכוח, והטילו סנקציות על מנהיגי ההפיכה שהפילו את הנשיא הנבחר מוחמד בזום בשבוע שעבר. במקומו של בזום עלה לשלטון ראש המשמר הנשיאותי שלו, הגנרל עבד רחמן תיאני, שכוחותיו שבו את הנשיא בארמונו בבירה.

זו הייתה הפיכה אחת מני רבות שפוקדת בשנים האחרונות את אזור הסאהל במערב אפריקה, שבו משתוללים ארגוני טרור, והיא עוררה דאגה ביבשת ובמערב. בזום היה אחד מקבוצה הולכת וקטנה של מנהיגים נבחרים פרו-מערביים בסאהל, ומאז 2020 עלו גנרלים לשלטון במאלי ובבורקינה פאסו בסדרת הפיכות צבאיות.

צרפת, השליטה הקולוניאלית לשעבר של ניז'ר, והאיחוד האירופי השעו את שיתוף הפעולה הביטחוני והסיוע הכספי לניז'ר בעקבות ההפיכה, בעוד שארצות הברית, שכאלף מחייליה מוצבים במדינה, הזהירה אף היא כי המשך הסיוע שלה בסכנה. האיחוד האפריקני הקציב לקושרים שבועיים להחזרתו של בזום לתפקידו וגינה בתוקף את ההפיכה, שאותה תיאר כחלק מ"הופעה מחודשת ומדאיגה" של התופעה ביבשת.

בפסגת חירום שנערכה אתמול בניגריה, דרשו חברות הקהילה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה (ECOWAS), המונה 15 מדינות, להחזיר את בזום לתפקידו תוך שבוע. אחרת, הזהיר הגוש, הוא ינקוט את "כל האמצעים" כדי להחזיר את הסדר החוקתי על כנו - כולל שימוש בכוח. בהצהרה שנמסרה בתום הפסגה נאמר כי שרי ההגנה של חברות הגוש ייפגשו במהלך היום כדי לדון במצב.

למרות ההצהרה, לא ברור בשלב זה כיצד גוש המדינות יוכל להפעיל כוח צבאי נגד החונטה בניז'ר. בשנה שעברה, הוא הסכים להקים כוח ביטחון אזורי שיילחם בארגונים הג'יהאדיסטיים וימנע הפיכות צבאיות, אך הרכבו ומימונו עדיין לא ברורים. הגוש גם הטיל סנקציות כספיות על מנהיגי החונטה ועל המדינה, והקפיא את "כל העסקאות המסחריות והפיננסיות" בין המדינות החברות לניז'ר. במקביל, שליט צ'אד מוחמד דבי - שבעצמו הנהיג הפיכה - הגיע לבירה ניאמיי לשיחות תיווך.

בהצהרה שהוקראה בטלוויזיה הממלכתית ביום שבת בערב, הזהיר בכיר החונטה אמאדו אבדרמאן שמטרת הפסגה בניגריה היא "לאשר תוכנית לתוקפנות נגד ניז'ר, בצורה של התערבות צבאית מידית בניאמיי". לדבריו, ההתערבות תהיה "בשיתוף פעולה עם מדינות אפריקניות שאינן חברות בגוף האזורי ועם מדינות מערביות מסוימות".

ניז'ר היא אחת המדינות העניות ביותר בעולם, והיא מדורגת לעתים קרובות במקום האחרון במדד הפיתוח האנושי של האו"ם אף שבשטחה יש מרבצי אורניום גדולים.

עוד בוואלה!

צבא ניז'ר הודיע על הדחת הנשיא: "החלטנו לשים קץ למשטר העלוב"

לכתבה המלאה
מנהיג החונטה הצבאית של ניז'ר, גנרל עבדו רחמן תיאני, במפגש עם שרי הממשלה בבירה, 31 ביולי 2023. רויטרס
בחונטה מזהירים מפני התערבות צבאית זרה. מנהיג ההפיכה, הגנרל תיאני/רויטרס

בבירה ניאמיי, אלפי מפגינים שהניפו את דגלי המדינה ודגלי רוסיה התאספו מחוץ לפרלמנט למפגן תמיכה בחונטה. לאחר מכן הם צעדו לעבר שגרירות צרפת, צעקו "יחי פוטין" ו"הלאה עם צרפת", לפני שפוזרו על ידי חיילים שירו לעברם גז מדמיע כשניסו להסתער על השגרירות.

חייל שעמד בטנדר נופף בקהל וצעק "רוסיה, רוסיה, רוסיה!", "יחי הצבא של ניז'ר!" ו"תיאני, תיאני, תיאני!". כמה מפגינים ניסו להתקדם לאחר מכן אל שגרירות ארצות הברית. על אף הקריאות של תומכי ההפיכה, רוסיה הרשמית קראה להחזיר את בזום לתפקידו, אף שמנהיג קבוצת שכירי החרב ואגנר שיבח אותה והציע את שירותיו של לוחמיו.

צרפת, המחזיקה בכ-1,500 חיילים במדינה, גינתה את המתקפה על שגרירותה, והזהירה שהיא תגיב אם אזרחיה או האינטרסים שלה יותקפו. היא הדגישה שהיא תתמוך בכל היוזמות האזוריות להשבת הסדר בניז'ר. "אם מישהו יתקוף אזרחים, אנשי צבא, דיפלומטים ואינטרסים צרפתיים, הוא יהיה עד לתגובה צרפתית מידית ועיקשת", אמר גורם בארמון באליזה בצרפת.

החונטות במאלי ובבורקינה פאסו, שכנותיה של ניז'ר שבעצמן היו בעבר מושבות צרפתיות, התרחקו מפריז וגירשו את הכוחות הצרפתיים תוך שהן מתקרבות לרוסיה, שדגליה הונפו גם אחרי ההפיכות הצבאיות בשתיהן. חלק מהתושבים במדינות אלו תמך בהדחת הנשיאים האזרחיים על ידי הגנרלים בשל הזעם על כישלון הרשויות לעצור את הטרור שמחוללים ארגונים הקשורים לדאעש ולאל-קאעדה.

אף שהמצב בניז'ר טוב יותר בהשוואה לזה שבשכנותיה, מנהיג ההפיכה אמר שהיא הגיעה בתגובה ל"התדרדרות המצב הביטחוני" כמו גם לשחיתות ולמצוקות כלכליות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully