וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזרחים אירופים מפונים מניז'ר אחרי ההפיכה, ארה"ב מחזירה דיפלומטים

עודכן לאחרונה: 3.8.2023 / 9:30

צרפת, איטליה וספרד החלו להוציא טיסות צבאיות מבירת המדינה המערב אפריקנית אחרי ההפיכה הצבאית, בעוד שוושינגטון פינתה חלק מעובדי השגרירות. זאת בצל איומי שכנותיה של ניז'ר להפעיל להפעיל כוח אם הנשיא המודח לא ישוב לשלטון

חייל צרפתי מקבל את פניהם של אזרחים אירופים המתפנים בטיסות צבאיות מנמל התעופה בניאמיי, ניז'ר, 2 באוגוסט 2023. רויטרס
החונטה מאשימה את מדינות המערב בכוונה לתקוף אותה. חייל צרפתי בפינוי מניאמיי, היום/רויטרס

מדינות המערב החלו לפנות אזרחים מניז'ר בעקבות ההפיכה שאירעה במדינה המערב-אפריקנית בשבוע שעבר, ובצל החשש מהסלמה במשבר. במקביל, ארצות הברית החלה היום (רביעי) לפנות חלק מאנשי הצוות והמשפחות שלהם משגרירותה.

נשיא ניז'ר מוחמד בזום וממשלתו הופלו על ידי קבוצת גנרלים בראש ראש המשמר הנשיאותי גנרל עבדו רחמן תיאני, בהפיכה הצבאית השביעית בתוך פחות משלוש שנים במערב ובמרכז אפריקה. לאור איומיהן של שכנותיה של ניז'ר להפעיל כוח נגד השלטון הצבאי, צרפת, איטליה וספרד הודיעו כי הן יפנו אזרחים בטיסות.

ניז'ר היא בעלת ברית חשובה של המערב במלחמה נגד ארגוני הטרור במערב אפריקה, והחשש הוא שההפיכה ואי-היציבות שבעקבותיה יקלו עליהם לבסס את אחיזתם בשטחי המדבר הנרחבים. גורמים אמריקניים הדגישו כי השגרירות תישאר פתוחה וכי הדיפלומטים הבכירים שלה בניאמיי ימשיכו לעבוד משם, בעוד שוושינגטון קוראת לאזרחיה שלא להגיע למדינה.

הטיסה הצרפתית הראשונה יצאה מניז'ר אתמול בערב ונחתה בפריז הבוקר, עם 262 נוסעים, ובהמשך היום צפויות טיסות פינוי צרפתיות נוספות. "הדברים היו יכולים להיות מכוערים, אבל זה עדיין נחמד לחזור לכאן", אמר מפונה צרפתי, שהזדהה בשם שארל, לסוכנות הידיעות רויטרס. "נראה איך הדברים יתפתחו שם בימים ובשבועות הקרובים. אנחנו, שאכפת לנו די הרבה מזה, נעקוב מקרוב", אמר.

ברומא, מטוס צבאי איטלקי ועליו 87 מפונים מניז'ר נחת הבוקר בבירה. על המטוס היו 36 איטלקים, 21 אזרחים אמריקנים, ארבעה בולגרים, שני אוסטרים ואזרחים בודדים מבריטניה, ניז'ר, הונגריה, סנגל וניגריה, וכן אנשי צבא.

תומכי החונטה הצבאית של ניז'ר בהפגנה בבירה ניאמיי, 30 ביולי 2023. רויטרס
הפגנה של תומכי ההפיכה בבירה/רויטרס

ההפיכות האחרונות באזור באו על רקע של מחאות גוברות נגד המעצמה הקולוניאלית לשעבר צרפת, שנאלצה להסיג את כוחותיה ממאלי ובורקינה פאסו - הנשלטות אף הן בידי חונטות צבאיות - בשנה והאחרונה. רבים מאותם חיילים התמקמו בניז'ר, אך בשלב זה לא ידוע אם יש בכוונת צרפת או מדינות מערביות אחרות - בהן ארצות הברית, גרמניה ואיטליה - לסגת מהמדינה שאת כוחותיה אימנו כחלק מהמאבק המשותף בארגוני הטרור הזורעים כאוס באזור הסהאל.

ארצות הברית ספגה ביקורת על ניהול הפינוי של אזרחיה מסודאן עם פרוץ הקרבות בין הצבא למורדים באפריל, שהפכו אזורי מגורים לשדה קרב וגרמו למאות אלפי אנשים להימלט מבתיהם. וושינגטון פינתה את כל אנשי הממשל משגרירותה בחרטום והשעתה את הפעילות בשל הסיכונים הביטחוניים, אך לאזרחי המדינה היו קשיים בעת שניסו לצאת מהמדינה הצפון אפריקנית והם נקלעו למעשי שוד וביזה.

בתחילת השבוע הציב גוש מדינות מערב אפריקה (ECOWAS) לחונטה בניז'ר אולטימטום של שבוע לשחרר את בזום ולהחזיר את הלשטון לידיים אזרחיות - אחרת, הוא לא יהסס להפעיל גם כוח. עם זאת, בתוך הגוש עצמו התגלעו חילוקי דעות בנושא, ושלוש מחברותיו - מאלי, בורקינה פאסו וגינאה, שגם בהן שולט הצבא - הביעו התנגדות נחרצת לפעולה צבאית נגד ניז'ר.

בניסיון לפתור את המשבר בדרכים דיפלומטיות, הגוש שלח משלחת לניז'ר כדי לשאת ולתת עם החונטה. בראש המשלחת עומד מנהיגה הצבאי לשעבר של ניגריה עבד סלאמי אבובאקר. במקביל, שרי ההגנה של מדינות הגוש מתכנסים באבוג'ה, בירת ניגריה, כדי לדון בהפיכה ובתגובה אליה.

  • עוד באותו נושא:
  • ניז'ר
  • צרפת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully