וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש לחיי נשיא ניז'ר המודח: "מוחזק בתנאים אכזריים ולא אנושיים"

עודכן לאחרונה: 10.8.2023 / 14:17

החונטה נועדה עם נציגים מניגריה לקראת פסגה מכרעת של שכנותיה, והאשימה את צרפת בתקיפה בשטחה. במפלגתו של הנשיא בזום מזהירים כי הוא ומשפחתו המוחזקים בארמון לא מקבלים מזון טרי, מים, חשמל וטיפול רפואי. מנהיג מורדים לשעבר הקים תנועת התנגדות: נשתמש בכל האמצעים

בווידאו: המרחב האווירי של ניז'ר ריק אחרי הודעת החונטה על סגירתו/רויטרס

מפלגתו של נשיא ניז'ר המודח מוחמד בזום אמרה כי הוא ומשפחתו מוחזקים בתנאי מעצר "אכזריים" ו"לא אנושיים", בעוד שהחונטה השלטת נועדה אמש נציגים מניגריה, בפגישה המותירה תקווה לפתרון דיפלומטי למשבר לאור החשש מהתערבות צבאית אזורית שתידון היום (חמישי) במפגש של מנהיגים אזוריים באבוג'ה, בירת ניגריה.

השיחות בין מנהיגי ההפיכה לבין השליחים מניגריה התקיימו בעוד שהחונטה האשימה את צרפת בחדירה למרחב האווירי שלה, בתקיפת מחנה צבאי ושחרור "טרוריסטים" במטרה לערער על יציבות המדינה המערב אפריקנית. צרפת, השליטה הקולוניאלית לשעבר, הכחישה את ההאשמות הללו.

הקצין אמאדו אבדרמן, שדיבר בשם מנהיגי ההפיכה, העלה את הטענות בהודעה מצולמת מבלי לספק ראיות, לקראת מפגש הפסגה של מנהיגי מדינות מערב אפריקה בניגריה, שבה הם צפויים לדון באפשרויות השונות - כולל פעולה צבאית נגד החונטה. "מה שאנחנו רואים זו תוכנית לערעור היציבות במדינה שלנו", אמר אבדרמן.

משרד החוץ של צרפת דחה את ההאשמות של החונטה, ואמר כי מטוסיו פועלים תחת הסכם קיים עם צבא ניז'ר ונוכחותם במדינה המערב אפריקנית היא לבקשת "הרשויות הלגיטימיות". צרפת, כמו מרבית הקהילה הבינלאומית, לא מכירה בשלטון הצבאי.

נשיא ניג'ר מוחמד בזום, 27 ביולי 2023. רויטרס
מסרב להתפטר. נשיא ניז'ר המודח בזום/רויטרס

מאז ההפיכה ב-26 ביולי, דחתה החונטה יוזמות דיפלומטיות שהגישו שליחים מהיבשת, מארצות הברית ומהאו"ם, אך אתמול הם חרגו ממנהגם כשקיבלו בבירה ניאמיי את פניהם של שני שליחים של נשיא ניגריה בולה טינובו, המשמש גם כיו"ר הקהילה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה (ECOWAS).

מקור בממשלת ניגריה אמר כי השליחים - המנהיגים המסורתיים למידו מוחמד סאנוסי ועבד א-סלמי אבובארכר - הורשו להיכנס למדינה למרות הגבולות הסגורים. רק סאנוסי נפגש עם מנהיג החונטה, הגנרל עבדורחמאן צ'יאני, בעוד שאבובארכר נפגש עם נציגים אחרים בנמל התעופה.

"נמשיך לעשות כמיטב יכולתנו להפגיש בין שני הצדדים עבור שיפור ההבנה. זה הזמן לדיפלומטיה פומבית", אמר סאנוסי לכתבים עם שובו לאבוג'ה, בירת ניגריה.

במקביל, מפלגתו של הנשיא המודח האשימה את החונטה בכך שהיא מחזיקה אותו ואת משפחתו במעצר "אכזרי" ו"לא אנושי" בארמון הנשיא הנשיא. היא פרסמה הצהרה הקוראת להתגייסות עממית להצלתם. לדבריה, אין להם מים זורמים, חשמל וגישה למזון טרי או לרופאים.

בזום לא נראה בפומבי מאז ההפיכה, אך הוא צולם בארמון בפגישה עם מנהיג צ'אד מוחמד דבי שניסה לתווך בין הצדדים. מקורביו אמרו כי הוא מסרב להתפטר, ולפי אחד מיועציו, מצבו הבריאותי נותר טוב אף שהמשפחה ניזונה כעת רק מאורז וממזון משומר.

ארצות הברית והאו"ם אמרו שהן מודאגות מאוד ממצבו של בזום. "אנחנו ממשיכים לשתף פעולה עם שותפינו באזור. אנחנו ממשיכים בשיתוף פעולה עם ממשלות אחרות", אמר דובר משרד החוץ בוושינגטון, מתיו מילר, בתדרוך לכתבים. הוא ציין כי שר החוץ אנתוני בלינקן שוחח בטלפון עם בזון על המאמצים הדיפלומטיים, והדגיש כי "שלומם וביטחונם של הנשיא בזום ומשפחתו הם בעלי חשיבות עליונה".

כוחות אמריקניים מוצבים בניז'ר יחד עם כוחות צרפתיים, איטלקיים וגרמניים כחלק מהמאמצים הבינלאומיים להילחם במורדים האסלאמיסטים שמחוללים כאוס והרס באזור הסאהל. הם נפרסו במדינה כחלק מהסכמים עם הממשלה האזרחית המודחת.

עוד בוואלה!

הגנרלים בניז'ר דוחים את מאמצי התיווך, ארה"ב: קבוצת ואגנר מנסה לנצל את המצב

לכתבה המלאה
מפת ניז'ר. ShutterStock
מפת מערב אפריקה/ShutterStock

החונטה ביטלה הסכמים צבאיים עם צרפת, אך פריז דחתה החלטה זו בטענה שהיא לא התקבלה על ידי הרשויות הלגיטימיות של ניז'ר. הרטוריקה נגד המעצמה הקולוניאלית לשעבר צרפת אפיינה גם הפיכות נוספות באזור שאירעו בשנתיים האחרונות במאלי ובבורקינה פאסו, ששליטיהן הצבאיים התייצבו לצד הגנרלים בניז'ר.

ההפיכה התחוללה בעקבות מאבקי כוח פנימיים, אך במהרה הפכה לסוגייה בינלאומית. גוש מדינות מערב אפריקה, האו"ם ומדינות המערב לוחצים על החונטה לוותר על השלטון, בעוד מאלי ובורקינה פאסו נשבעו להגן עליה.

באתגר פנימי נוסף עבור מנהיגי ההפיכה בניז'ר, מנהיג המורדים לשעבר ריסה אג בולה הודיע על הקמת מועצת התנגדות חדשה שמטרתה להחזיר את בזום לתפקיד. "ניז'ר היא קורבן של טרגדיה שבוצעה בידי אנשים שתפקידם היה להגן עליה", מסר בהצהרה אג בולה, שהוסיף כי תנועתו תשתמש "בכל האמצעים הדרושים" כדי לעצור את ההשתלטות הצבאית ותתמוך בדיפלומטיה הבינלאומית לפתרון המשבר.

קריאת התיגר של אג בולה מעלה חשש מפני התחדשות הסכסוך הפנימי בניז'ר, שעד ההפיכה הייתה בעלת ברית חשובה של המערב באזור שבו מדינות אחרות פנו לכיוון רוסיה. ניז'ר היא גם יצרנית האורניום - החומר הנפוץ ביותר ביצור אנרגיה גרעינית - השביעית בגודלה בעולם, כך שחשיבותה האסטרטגית גדולה עוד יותר.

בינתיים, החונטה מנסה לבסס את מעמדה וביום שני היא מינתה ראש ממשלה חדש, הכלכלן ושר האוצר לשעבר עלי מהמן לאמין. הוא עזב את תפקידו לאחר הפיכה קודמת ב-2010 ועבד בהמשך בבנק לפיתוח אפריקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully