וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקמת הכוח האזורי להתערבות בניז'ר מתעכבת, החונטה מאיימת להרוג את הנשיא המודח

עודכן לאחרונה: 12.8.2023 / 10:35

הרמטכ"לים של המדינות השכנות דחו למועד לא יודע פגישה שהייתה אמורה לעסוק בהקמת הכוח, בעוד שמצבו הרפואי של הנשיא המודח בזום ממשיך להתדרדר. תומכי ההפיכה הפגינו מחוץ לבסיס צרפתי, והניפו דגלי רוסיה, גורמים מערביים: הגנרלים הזהירו כי יהרגו את בזום במקרה של פלישה

בווידאו: המרחב האווירי של ניז'ר ריק אחרי הודעת החונטה על סגירתו/רויטרס

מדינות מערב אפריקה דחו למועד לא יודע דיון צבאי קריטי על המשבר בניז'ר, יום לאחר שהודיעו על גיוס כוח "כוננות" בניסיונן להחזיר את המנהיג המודח של המדינה, מוחמד בזום. זאת בזמן שגובר החשש לשלומו של הנשיא, שהודח על ידי המשמר הנשיאותי שלו ב-26 ביולי. לפי גורמים מערביים, הגנרלים אף איימו להרוג אותו במקרה של פלישה לשטחם.

מפקדי הצבא של החברות בגוש הכלכלי של מערב אפריקה (ECOWAS) היו אמורים להתכנס היום בבירת גאנה, אך בהמשך הוכרז כי הפגישה הושעתה עד להודעה חדשה בשל "סיבות טכניות". מקורות צבאיים באזור אמרו לסוכנות הידיעות הצרפתית כי הפגישה נקבעה במקור כדי ליידע את מנהיגי הגוש, שבראשו עומדת ניגריה, על "האפשרויות הטובות ביותר" להפעלה ולפריסה של כוח ההתערבות בניז'ר.

אך גוש מדינות מערב אפריקה טרם סיפק פרטים על הכוח או לוח זמנים לפעולה, והמנהיגים הדגישו כי הם עדיין רוצים פתרון של המשבר בדרכי שלום. מומחים אמרו כי הקמת הכוח עשויה להימשך שבועות, מה שעשוי להשאיר מקום למשא ומתן.

חוף השנהב היא המדינה היחידה עד כה שציינה כמה חיילים היא תשלח לטובת התערבות אפשרית בניז'ר, והבטיחה גדוד המונה 850 חיילים. בנין וסיירה לאון אמרו אף הן כי הן ישלחו כוחות, אך לא פירטו את היקפם. סנגל אמרה בשבוע שעבר כי היא תשתתף גם כן בכל התערבות צבאית כזו.

רוב המדינות האחרות ב-ECOWAS, המונה 15 חברות, סירבו עד כה להגיב או טרם קיבלו החלטה, בעוד ששתיים מהן - בורקינה פאסו ומאלי, שהושעו בשל ההפיכות שעברו בשטחן - הצהירו כי הן יתייצבו לצד ניז'ר.

תומכי ההפיכה בניז'ר מפגינים מחוץ לבסיס צרפתי בפאתי הבירה ניאמיי, 11 באוגוסט 2023. רויטרס
"לעזאזל עם צרפת". תומכי ההפיכה מפגינים מחוץ לבסיס צרפתי, אתמול/רויטרס

במקביל לביטול המפגש של מפקדי הצבא האזוריים, אלפי תומכים של הפיכה התאספו אתמול ליד בסיס צבאי צרפתי בפאתי הבירה ניאמיי, וקראו קריאות נגד צרפת ונגד גוש המדינות השכנות.

מנהיגיה החדשים של ניז'ר האשימו את המעצמה הקולוניאלית לשעבר צרפת, בעלת ברית קרובה של בזום, בכך שהיא עומדת מאחורי העמדה הנוקשה של גוש המדינות השכנות נגד ההפיכה. רבים מהמפגינים הניפו דגלים של רוסיה, והביעו תמיכה במנהיג ההפיכה, הגנרל עבדורחמאן צ'יאני.

"אנחנו הולכים לגרום לצרפתים לעזוב! ECOWAS אינו עצמאי, הוא נתון להכתבות של צרפת", אמר אחד המפגינים, עזיז ראבח עלי, חבר באגודת הסטודנטים. לצרפת יש כ-1,500 חיילים בניז'ר כחלק מכוח שנלחם בהתקוממות ג'יהאדיסטית, הנמשכת כבר כשמונה שנים, בנוסף לכוחות אמריקניים ומערביים אחרים.

צרפת מתמודדת עם עוינות גוברת ברחבי הסאהל, והסיגה את כוחותיה ממאלי ובורקינה פאסו השכנות בשנה שעברה, שעברו אף הן הפיכות צבאיות והתרחקו מהמערב לטובת רוסיה. מנהיגיה החדשים של ניז'ר ביטלו את הסכמי ההגנה עם צרפת בשבוע שעבר, ואילו הפגנה עוינת מחוץ לשגרירות צרפת בניאמיי בסוף יולי גרמה לפריז לפנות את אזרחיה.

רוסיה, שלא הביעה תמיכה רשמית בהפיכה, הזהירה כי התערבות צבאית בניז'ר תוביל ל"עימות ממושך" באזור ותערער עוד יותר את היציבות בו. ארצות הברית הזהירה כי קבוצת שכירי החרב הרוסית ואגנר, הפועלת במדינות באזור, תנסה לנצל את חוסר היציבות בניז'ר כדי להתבסס גם בה.

נשיא ניז'ר מוחמד בזום בכנס כלכלי בפריז, צרפת, 22 ביוני 2023. רויטרס
בזום/רויטרס

בתו של נשיא ניז'ר המודח, זאזיה בזום, המתגוררת בצרפת, סיפרה לגרדיאן כי אביה, אשתו ובנו מוחזקים ללא חשמל או מים נקיים, מאבדים במהירות ממשקלם וניזונים מאורז ופסטה, כשגז הבישול שלהם הולך ואוזל.

האיחוד האירופי והאיחוד האפריקני הצטרפו להבעת הדאגה לבריאותם של בזום ובני משפחתו. "בזום ומשפחתו, על פי המידע העדכני ביותר, לא מקבלים מזון, חשמל וטיפול רפואי כבר כמה ימים", אמר שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל.

נציב זכויות האדם של האו"ם, וולקר טורק, אמר כי תיאורי תנאי המעצר שלו "עלולים לעלות לכדי יחס בלתי אנושי ומשפיל, תוך הפרה של משפט זכויות האדם הבינלאומי", והאיחוד האפריקני אמר כי "יחס כזה לנשיא שנבחר באופן דמוקרטי בלתי מתקבל על הדעת".

מפת ניז'ר. ShutterStock
עיבוד תמונה/ShutterStock

בוושינגטון, משרד החוץ אמר כי שר החוץ אנתוני בלינקן "הביע גם הוא את דאגתו העמוקה מהמשך המעצר הבלתי חוקי של הנשיא בזום ומשפחתו בתנאים מתדרדרים", בשיחת טלפון עם נשיא ניז'ר לשעבר מהמאדו איסופו, שאותו החליף בזום. וושינגטון לא הביעה באופן מוצהר תמיכה בהתערבות צבאית, אך מפצירה בחונטה להחזיר את בזום לתפקידו.

ארגון משמר זכויות האדם אמר כי שוחח עם בזום מוקדם יותר השבוע. לדברי הארגון, הנשיא המודח בן ה-63 תיאר את היחס אליו, לאשתו ולבנם בן ה-20 כ"בלתי אנושי ואכזרי". "אסור לי לראות את בני משפחתי או את חבריי שהביאו לנו מזון ואספקה אחרת", אמר בזום, לפי הארגון. "הבן שלי חולה, סובל ממחלת לב קשה וצריך לראות רופא. הם סירבו לתת לו לקבל טיפול רפואי".

חברות גוש מדינות מערב אפריקה, שנתונות ללחץ לבלום את רצף ההפיכות הצבאיות באזור, הציבו אחרי ההפיכה אולטימטום לחונטה בניז'ר להחזיר את בזום לשלטון בתוך שבוע - ולא הן עשויות להפעיל גם כוח צבאי. עם זאת, האולטימטום חלף כבר ביום ראשון, ושכנותיה לא נקטו צעדים קונקרטיים פרט להטלת סנקציות על מנהיגי החונטה ועל כלכלת ניז'ר, אחת המדינות העניות ביותר בעולם. מנהיגי ההפיכה מינו מאז ממשלה חדשה, שהתכנסה לראשונה אתמול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully