וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלנט נגד בן גביר: מתנגד נחרצות להקמת המשמר הלאומי תחתיו

עודכן לאחרונה: 10.8.2023 / 22:05

גלנט מתנגד ליוזמת השר לביטחון לאומי וסבור כי יש להכפיף את המשמר הלאומי שיוקם למשטרת ישראל. כמו כן, תומך שר הביטחון בחיזוק ועיבוי כוחות המשטרה. באפריל אישרה הממשלה את הקמת המשמר, אולם טרם הוחלט אם יוכפף למפכ"ל או לגוף אחר

בווידאו: שבתאי נגד בן גביר: "משמר לאומי יפרק את המשטרה ויפגע בביטחון האזרחים"/שלומי גבאי

שר הביטחון, יואב גלנט, מתנגד נחרצות ליוזמת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להקמת גוף ביטחוני חדש ומקביל למשטרת ישראל שיקרא "המשמר הלאומי" ויוכפף למשרדו של בן גביר. השר גלנט תומך בחיזוק ועיבוי כוחות משטרת ישראל וסבור כי מיקומו של המשמר הלאומי הוא תחת המשטרה עצמה.

בתגובה לדברי גלנט, שפורסמו לראשונה בחדשות 12, בן גביר תקף את שר הביטחון ומסר דרך לשכתו כי "השר פיתח הרגל מגונה, להוציא מכתב לתקשורת ורק אחר כך לשלוח למשרדנו. טרם קיבלנו את מכתבו של השר גלנט שפורסם הערב בתקשורת. לגופם של דברים, הועדה טרם גיבשה המלצותיה, אולם אנו מציעים לשר גלנט לא להתערב בעניין שהוא אינו קשור אליו. ראש הממשלה והשר בן גביר סיכמו על הקמת משמר לאומי בישראל והם ולא השר גלנט יכריעו כיצד יפעל המשמר. מבקשים מגלנט שניסה לתקוע את הרפורמה המשפטית ועסוק ברדיפת מתיישבים, שלא יתעסק עם ענייני המשמר הלאומי. הועדה מסיימת את עבודתה ותגיש המלצותיה בחודש וחצי הקרוב".

"גלנט, תתכבד ותחליט אם אתה בממשלת ימין או בחוץ. אי אפשר לנהל ממשלה עם מדיניות שמאל כמו שאתה מנסה להוביל. ואגב, זה קצת מגוחך ששר הביטחון שהצבא כפוף לו אומר שזה סכנה שגוף בטחוני יהיה כפוף לשר", המשיך לתקוף בן גביר.

בחודש אפריל האחרון, הממשלה אישרה אמנם את הקמת המשמר הלאומי תחת המשרד לביטחון לאומי. אולם לפי ההודעה שנמסרה מלשכת ראש הממשלה עלה כי ועדה מקצועית תקבע אם המשמר הלאומי יוכפף למפכ"ל או לגוף אחר, ותדון בסמכויותיו של הגוף. עוד נמסר כי "המשמר הלאומי יטפל במצבי חירום לאומיים, לדוגמת הפרעות במהלך מבצע 'שומר החומות'".

איתמר בן גביר
יואב גלנט. אבשלום ששוני, יונתן זינדל- פלאש 90, עיבוד תמונה
איתמר בן גביר יואב גלנט/עיבוד תמונה, אבשלום ששוני, יונתן זינדל- פלאש 90

לצורך הקמת הגוף, אישרה הממשלה קיצוץ רוחבי של 1.5% בתקציבי כל משרדיה כדי לממן תוספת של כמיליארד שקלים. בין היתר, הקיצוץ כולל כ-285 מיליון שקלים בשנה מתקציב משרד הביטחון, יותר ממאה מיליון שקלים מתקציב משרד החינוך וההשכלה הגבוהה וכ-40 מיליון שקלים במשרדי הרווחה והבריאות.

במהלך הדיון רבים משרי הממשלה הביעו תרעומת על הקיצוץ במשרדים החברתיים שמעורר ביקורת ציבורית. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הבטיחו לעשות מאמץ כדי שלא יהיה קיצוץ והתוספת תמומן ממקורות תקציביים אחרים. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר לשרים שהתוספת תממן תוספת משכורות לשוטרים ותקנים למשטרה.

גם במערכת הביטחון כאמור מתחו ביקורת על הקיצוץ הצפוי - במיוחד לאור האיומים המתגברים סביב מדינת ישראל והמוכנות לתקיפה עתידית באיראן. "יש התנגדות נחרצת לכל קיצוץ", מסר גורם ביטחוני. "אין כל כוונה להתיישר להחלטה ומקיימים דיונים בנושא. זה ממש לא סופי".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בביקור במוצב ליד ג'נין. 5 ביולי 2023. שיר טורם, פלאש 90
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בביקור במוצב ליד ג'נין. 5 ביולי 2023/פלאש 90, שיר טורם

המפכ"ל קובי שבתאי הביע גם כן התנגדות להקמת המשמר הלאומי. "כלל לא ברור מהי תכליתה - לא ברור כלל מהי הסיבה שבגינה יש צורך בהקמת גוף ביטחוני נוסף במדינת ישראל שתחומי אחריותו וסמכותו חופפים לאלה של המשטרה", אמר. "דברי ההסבר להצעה אינם כוללים נימוק ממשי כלשהו למהלך מיותר זה. לניתוק המערך המוצע מהמשטרה יהיו מחירים כבדים ביותר שעלולים להגיע עד כדי פגיעה בביטחון האישי של האזרחים. מאידך - למהלך זה לא הוצגו יתרונות כלשהם".

במסגרת ההבנות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר על השהיית חקיקת המהפכה המשפטית, נתניהו התחייב לקדם לאלתר את הקמת "המשמר הלאומי" - אותו מקדם בן גביר - ולכך כאמור סוכם על תוספת תקציבית מיידית של מיליארד שקלים.

בן גביר שואף להקים את "המשמר הלאומי" תוך הוצאת מג"ב מהמשטרה, הסדרתו כזרוע אכיפה נפרד והכפפת מפקד מג"ב למדיניות השר. זה יאפשר לשר לביטחון לאומי לקבוע את סדרי העדיפויות של מג"ב ובמידת הצורך לנייד כוחות באזורים שונים ברחבי מדינת ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully