וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אגף השיקום לא נוגע בנקודה הכי חשובה - להלומי הקרב אין סיבה לקום בבוקר"

עודכן לאחרונה: 10.8.2023 / 9:34

נדב וירש, שסובל מפוסט טראומה מאז שלחם בקרב שבו נחטף הדר גולדין, מותח ביקורת על משרד הביטחון בריאיון ל-103FM: "הרפורמה לא נגעה בשיקום תעסוקתי, הלומי קרב שמים קץ לחייהם מפני שאין להם שום הכוונה". עוד הוסיף: "עובדת סוציאלית אחת על 1,200 איש - זה לא הגיוני"

איציק סעידיאן הגיע להלוויתו של בר כלף, הצעיר שהצית עצמו. 04 באוגוסט 2023/צילום: ניב אהרונסון

נדב וירש, פעיל חברתי למען זכויות נכי צה"ל שסובל גם הוא מפוסט טראומה, מתח הבוקר (חמישי) ביקורת על התנהלות משרד הביטחון, על אגף השיקום ועל הרפורמה שנועדה לסייע לנפגעים. "הרפורמה לא נגעה בנקודה הכי חשובה, שזה השיקום", אמר וירש בריאיון בתוכנית "שבע תשע" עם ניסים משעל וטל שלו ב-103FM.

"כשאנחנו מדברים על שיקום, אנו מדברים על שיקום תעסוקתי, של לקום ולחזור למעגל העבודה, וכיום אנו לא נמצאים במצב הזה", הסביר וירש. "הרבה הלומי קרב שמים קץ לחייהם בגלל שאין להם מהות לקום בבוקר, אין להם שום הכוונה שתכווין אותם למקום טוב יותר. היום לפצועים פיזיים יש שיקום ומשהו מסודר, ולא נתנו את המענה ואת הדגש הכי חשוב בעיניי".

הלווייתו של בר כלף בבית העלמין במושב אביחיל. 4 ביולי, 2023. תיעוד ברשתות החברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים, ניב אהרונסון, עיבוד תמונה
הלווייתו של בר כלף. שבוע שעבר/עיבוד תמונה, תיעוד ברשתות החברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים, ניב אהרונסון

לדברי וירש, אגף השיקום "לא מבין את האירוע שהוא נמצא בו", למרות שינוי שחל בו. "האגף לא מצליח למלא את התקנים שלו כדי לתת מענה יותר טוב, אם שומעים שיש עובדת סוציאלית אחת על 1,200 איש, זה לא הגיוני וזה מספר מטורף", אמר. "עדיין לא נעשתה שם עבודה אופרטיבית טובה כדי להגיע לכל נכה ונכה. לפצועי פוסט טראומה יש מסלול שהוא מצחיק - אומרים לנו תלכו ללמוד, אנחנו מסיימים את הלימודים ואנשים בסופו של דבר נפלטים מהחברה כי אין להם תעסוקה. אף אחד לא עוזר כדי להצליח ובאמת לשקם אותנו".

וירש סובל מפוסט טראומה בעקבות אירועי מבצע "צוק איתן", שבו נחטף סגן הדר גולדין ושלושה לוחמי גבעתי נהרגו. וירש היה אז לוחם שריון, הוא ישב בטנק כמה מאות מטרים מהמנהרה, ושמע איך חבריו לנשק נהרגים. בעקבות המקרה, הוא אובחן כהלום קרב וקיבל הכרה של 26 אחוזי נכות ממשרד הביטחון. עם זאת, כעת הוא במאבק למען אחרים ובשביל עצמו.

איציק סעידיאן בהלווייתו של בר כלף. ניב אהרונסון
איציק סעידיאן בהלווייתו של בר כלף. שבוע שעבר/ניב אהרונסון

בשבוע שעבר הלך לעולמו בר כלף, שהצית את עצמו לאחר שלא קיבל הכרה כנכה צה"ל. יום אחרי הלווייתו שם קץ לחייו אור דוניו, לוחם משוחרר שגם היה במצוקה נפשית. אמו של בר ספדה לו: "אני רוצה לבקש סליחה. אולי לא צעקתי מספיק, אולי הייתי צריכה להפוך שולחנות. לא הצלחתי לשמור עליך, החברה, המדינה ומשרד הביטחון לא הצליח לשמור עליך. אבל אתה כן שמרת - שמרת על האחים שלך, שמרת עליי, שמרת על המדינה".

גם איציק סעידיאן, נכה צה"ל שהצית את עצמו במחאה על הטיפול בו באפריל 2021, הגיע לטקס ההלוויה והקריא את מזמור "שיר למעלות". בסיום הטקס הוא פרץ בבכי ואמר למשפחת כלף: "אנחנו פה איתכם, אנחנו ביחד. די די מספיק - זהו שיהיה מקרה אחרון, די".

תגובת משרד הביטחון

"רפורמת 'נפש אחת' שמוביל אגף השיקום שיפרה באופן משמעותי את השירות והטיפול בנכי צה"ל ומבקשי ההכרה, בדגש על מתמודדים עם פוסט טראומה. למעלה מ-90 מענים ושירותים חדשים כוללת הרפורמה, ומגוון רחב של טיפולים נפשיים לנכי צה"ל בכלל ומתמודדי פוסט טראומה בפרט. רפורמת 'נפש אחת' הוסיפה עשרות מטפלים המשתמשים בטכניקות ושיטות חדשניות לנכים ובני משפחתם, כלבי שירות, טיפולים אלטרנטיביים ורפואה משלימה, למעלה מ-70 קבוצות טיפול ו-6000 ש"ח בשנה, כדי שכל נכה יבחר בעצמו את הטיפול המתאים לו.

אגף השיקום מתמודד ועוסק בכל יום במניעת אובדנות והמענים ושיטות ההתערבות והטיפול שפיתח בשנתיים האחרונות הצילו חיים רבים. בין השאר נפתח מוקד תמיכה נפשית 24/7, ניתן טיפול נפשי ורפואי מרגע הגשת הבקשה להכרה, הוקמו בית בטוח ובית מאזן, ובוצעו הכשרות להתמודדות עם מצבי חירום ומשבר. בנוסף, האגף מבצע פעולות מונעות יזומות מול מתמודדים בסיכון ופועל כל העת, עם המומחים המובילים בארץ ובעולם, לפיתוח כלים ומענים נוספים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully