וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ימים לפני הבחירות: מועמד לנשיאות אקוודור נרצח בתום כנס פוליטי

עודכן לאחרונה: 10.8.2023 / 12:43

פרננדו וילאוויסנסיו, עיתונאי לשעבר שטען לקשרים בין ארגוני הפשע לפוליטיקאים, נורה למוות כשנכס למכוניתו בתום אירוע בבירה. החשוד בירי נהרג, והנשיא היוצא הכריז מצב חירום: "זה לא יעבור ללא עונש". הבחירות יתקיימוו בצל השתוללות הפשע המאורגן. "הרגו את הדמוקרטיה"

תיעוד: מועמד לנשיאות אקוודור נורה בתום כנס פוליטי/טוויטר

מועמד לנשיאות אקוודור נורה למוות הלילה (חמישי) בתום אירוע בחירות בבירה קיטו, ימים לפני הבחירות ב-20 באוגוסט שבהן הנושא המרכזי הוא התדרדרות האלימות והפשיעה במדינה הדרום אמריקנית.

פרננדו וילאוויסנסיו, עיתונאי לשעבר שיצא בגלוי נגד הקשרים בין הפשע המאורגן לפוליטיקה, תועד כשהוא מוקף בתומכים ומלווה על ידי מאבטחים לרכב שהמתין לו, כשלפתע נשמעו צרור יריות וצעקות של אנשים מבוהלים שניסו לתפוס מחסה. לפי דיווחים מקומיים, כ-30 יריות נורו במהלך ההתנקשות.

נשיא המדינה, גיירמו לאסו, אמר כי הוא "זועם ומזועזע מההתנקשות". "לזכרו ולמען מאבקו, אני מבטיח לכם שהפשע הזה לא יעבור ללא עונש", אמר. בעקבות ההתנקשות, הכריז הנשיא על מצב חירום למשך חודשיים שבמהלכו כוחות צבא ישמרו על הקלפיות. בנוסף לכך, הוכרזו שלושה ימי אבל לאומיים.

לשכת התובע הכללי מסרה מאוחר יותר כי החשוד ברצח מת מפציעות שנגרמו לו במהלך קרב היריות שהתפתח במקום, ושישה חשודים נוספים נעצרו. תשעה אנשים נוספים נפצעו באירוע, בהם מועמד לפרלמנט ושני שוטרים. הנשיא אישר כי המשטרה פוצצה רימון שהותר מאחור על ידי המתנקשים.

המועמד לנשיאות פרננדו וילאוויסנסיו באירוע בחירות בקיטו, אקוודור, 9 באוגוסט 2023. רויטרס
ספג איומים על חייו ממנהיג כנופה כלואה. וילאוויסנסיו לפני הרצח, הלילה/רויטרס

דודו של וילאוויסנסיו, גאלו ולנסיה, האשים את הרשויות בכך שלא העניקה לאחיינו מספיק אבטחה. הוא תיאר כיצד הוא חשב שהיריות היו זיקוקים שירו תומכיו עד ש"ראינו שיש פצועים שנופלים ודם".

"היינו עדים למשהו בסגנון של סרט אימה. מותו של קרוב משפחתי. אין לי מילים למה שקורה במדינה. הם פשוט הרגו את הדמוקרטיה", אמר. "באיזה חוסר ביטחון אנחנו חיים אם אדם שנלחם יותר מ-20 שנה, בעל הסיכויים הגבוהים ביותר לנצח בבחירות, מושתק. האם זו הדרך לנצח בבחירות?".

ההתנקשות התרחשה במקביל לזינוק מטריד בפשיעה האלימה במדינה כשכנופיות יריבות של סוחרי בסמים מבצעות מעשי טבח בבתי כלא, ושיעורי הרצח קפצו ביותר מפי שניים בין 2020 ל-2022. "הפשע המאורגן הלך רחוק מדי, אבל הם ירגישו את מלוא כובד משקלו של החוק", אמר הנשיא לאסו.

וילאוויסנסיו היה אחד משמונת המועמדים לנשיאות שהתמודדו בבחירות המוקדמות שהיו אמורות להיערך ב-20 באוגוסט, ולפי הסקרים הוא הגיע למקום החמישי עם כ-7.5% תמיכה. יותר ממחצית מאזרחי אקוודור אמרו בסקרים כי המאבק בפשיעה האלימה נמצא בראש סדר העדיפויות שלהם.

עד ראייה לרצח, שביקש להישאר בעילום שם, אמר כי הוא חשב בתחילה שמדובר בזיקוקים. "לא תיארנו לעצמנו את הטרגדיה שאנחנו עוברים עכשיו במדינה. זה טרור", אמר. "אם זה יכול לקרות למועמד שכביכול היה לו ביטחון וקשרים, אז כל אחד יכול להיהרג. זה משאיר מסר ברור שכאן החיים לא שווים כלום".

עוד בוואלה!

סוהרים חטופים וחלקי גופות בתאים: האלימות בבתי הכלא באקוודור יוצאת משליטה

לכתבה המלאה
שוטר בזירת ההתנקשות במועמד לנשיאות פרננדו וילאוויסנסיו בקיטו, אקוודור, 10 באוגוסט 2023. רויטרס
האלימות במדינה שוברת שיאים. חבלן מנטרל רימון שנותר בזירה, הלילה/רויטרס

יריביו למרוץ ספדו לו. אוטו זוננהולצנר כתב בטוויטר: "תנחומינו העמוקים ביותר והסולידריות העמוקה שלנו עם יקיריו של פרננדו וילאוויסנסיו. שאלוהים ישמור עליו. המדינה שלנו יצאה משליטה". "היום יותר מתמיד ברור הצורך לפעול ביד חזקה נגד הפשיעה. שאלוהים ישמור עליו", אמר יאן טופיק, מועמד נוסף.

ימים ספורים לפני הרצח, וילאוויסנסיו, בן 59, טען בטלוויזיה הממלכתית כי קיבל כמה איומים על חייו ממנהיגה הכלוא של כנופיית צ'ונרוס, המכונה "אליאס פיטו", שהורו לו לחדול מלהזכיר את שמו".

וילאוויסנסיו, ממחוז צ'ימבורזו שבהרי האנדים, היה מועמד "התנועה לבניית אקוודור". הוא היה חבר איגוד לשעבר בחברת הנפט הממשלתית "פטרואקוודור", ולאחר מכן עיתונאי שיצא בתקיפות נגד מעשי שחיתות שלטוניים. הוא היה אחד ממבקריו הבולטים של הנשיא לשעבר רפאל קוראה בין 2007 ל-2017, ונידון ל-18 חודשי מאסר אחרי שהורשע בהשמצתו של הנשיא לשעבר.

"אקוודור הפכה למדינה כושלת", צייץ קוראה, הגולה בבלגיה, לאחר הרצח. "אלה שמבקשים לזרוע עוד שנאה דרך הטרגדיה החדשה הזו, אני מקווה שהם יבינו שהיא רק ממשיכה להרוס אותנו".

ב-2014 נמלט וילאוויסנסיו לטריטוריה ילידית בתוך אקוודור ומאוחר יותר, בשנת 2017, קיבל מקלט בפרו. וילאוויסנסיו בילה זמן מה בקהילת הילידים קיצ'ווה בסאראיאקו באמזונס של אקוודור. מנהיגת הקהילה, פטרישיה גוולינגה, אמרה לאחר הרצח כי "אני בוכה ונמצאת במצוקה דגולה כי הוא היה חבר אישי".

כמחוקק, וילאוויסנסיו ספג ביקורת מפוליטיקאים מהאופוזיציה על כך ששיבש השנה הליך הדחה נגד לאסו, מה שהוביל את האחרון להכריז על בחירות מוקדמות.

  • עוד באותו נושא:
  • אקוודור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully