וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצה"ל חוששים: אחרי חופשת הקיץ - יתגלו הממדים האמיתיים של הפגיעה במערך המילואים

עודכן לאחרונה: 10.8.2023 / 0:59

בצה"ל חוששים שאנשי המילואים לא יוכלו "לתרץ" עוד את היעדרותם בחופשות, והם יידרשו להתמודד עם הזימונים. בצה"ל לא בטוחים שכל המוזמנים יגיעו, שכן, לא מן הנמנע שחלק מאלו שנעדרו בגלל "חופשות", דחו את הקץ ולא רצו להתמודד עם ההודעה שלא יתייצבו עוד למילואים

בוידאו: הרמטכ"ל: "צה"ל צריך גם את מי שקיבל החלטה לא להתייצב"/דובר צה"ל

במקביל למחאות נגד המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה, ובצל הדאגה הגוברת בצה"ל מהתפשטות המחאה וחדירתה ליחידות נוספות בצבא, באופן שיפגע עוד יותר בכשירות ובמוכנות של צה"ל למלחמה, מובילי מחאת המילואימניקים סבורים כי ההחלטה של בג"ץ להכיר בעתירות שלהם נגד החוק לביטול עילת הסבירות - היא "סוג של ניצחון".

לדברי אחד ממובילי מאבק חיילי המילואים, "עד עכשיו עסקנו בהסברה למה החקיקה החדשה חושפת אותנו, את חיילי צה"ל, לתביעות משפטיות בבתי דין בינלאומיים. בעקבות החלטת בג"ץ להכיר בעתירה שלנו, עובר נטל ההוכחה וההסברה בנושא לממשלה". לדבריו, "הממשלה היא שתצטרך להוכיח מה יעמוד לזכות החיילים ואנשי המילואים ברגעי האמת. יש בזה גם אחריות מצד בג"ץ לשקול את הנושא לעומק, ולקחת מידה של אחריות".

יום שיבושים: הפגנות נגד המהפכה המשפטית, הקריה,  תל אביב. 18 ביולי 2023. אחים לנשק, אביב חסידוב, אתר רשמי
הפגנת אנשי מחאת "אחים לנשק" מול הכניסה לבסיס בקריה. 18 ביולי/אתר רשמי, אחים לנשק, אביב חסידוב

לפני קצת יותר משבועיים כך יוזכר, עתירה דחופה הוגשה לבג"ץ בעקבות אישור החוק לביטול עילת הסבירות. בבסיסה, עומדת הטענה לפיה השלכות החקיקה יחשפו את אנשי מערכת הביטחון לשיפוט בבית הדין הבינלאומי בהאג. עוד נטען כי ההליך בוצע באופן פגום, מאחר ושיחת ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ"ל בנידון, התקיימה רק לאחר אישור החוק, זאת על אף התייצבותו החריגה של הרמטכ"ל בכנסת טרם ההצבעה.

מגיש העתירה, אל"מ במיל', מי המייעץ למערך בליבת פעילות צה"ל בחזית הדרומית, מסביר כי בעקבות החקיקה, הוא ומקביליו במערכת הביטחון יהיו נתונים לנקיטת הליכים פליליים משמעותיים במישור הבינלאומי. זאת, "כתוצאה מהפגיעה בעצמאות מערכת אכיפת החוק בישראל, המגן האחרון שעמד להם עד כה, הודות לעיקרון המשלימות הקבוע באמנת רומא, שמכוחה הוקם בית הדין".

לעתירתו של אלוף המשנה, הצטרפו ראש שב"כ לשעבר נדב ארגמן והאלוף במיל' טל רוסו, לשעבר מפקד פיקוד הדרום וראש אגף המבצעים במטה הכללי בצה"ל. זאת, במקביל לעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון וגופים נוספים נגד ביטול עילת הסבירות. לא זו בלבד, גם תנועות המחאה של אנשי המילואים החליטו לעתור נגד החקיקה, כדי להגן על מעמד החיילים בצה"ל, שיהיו חשופים לטענתם, לתביעות וחקירות בבית הדין בהאג.

עוד בוואלה!

עתירה לבג"ץ: ביטול עילת הסבירות יחשוף אנשי ביטחון לשיפוט בינלאומי

לכתבה המלאה
בית הדין הבינלאומי בהאג. רויטרס
בית הדין הבינלאומי בהאג/רויטרס

בהקשר זה, יצוין כי בחיל האוויר, אגף המודיעין של צה"ל, חיל הים וכוחות היבשה, התקבלו בשבוע האחרון עוד ועוד דיווחים על קציני וחיילי מילואים שסירבו להגיע למילואים, ברקע החשש מחשיפה לתביעות בבית הדין הבינלאומי.

לפי שעה, היחידות שנפגעו על רקע החשש המשפטי הן טייסות הקרב שמתאמנות למלחמה, וחיל הים, שבשלב זה של השנה עורך גיבושים וגדנ"עות, ומאמן כוחות מיוחדים לטובת שמירה על הכשירות הצה"לית. דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי הגדיר זאת שלשום כ"פגיעה מתוחמת בכשירות".

כמו כן, בצה"ל חוששים שלקראת סיום הקיץ, אנשי המילואים לא יוכלו "לתרץ" עוד את היעדרותם בחופשות משפחתיות ממושכות, והם יידרשו להתמודד עם הזימונים לאימונים או לפעילות מבצעית. בצה"ל לא בטוחים שכל המזומנים למילואים יגיעו, שכן, לא מן הנמנע שחלק מאותם אנשי מילואים שנעדרו בגלל "חופשות משפחתיות", דחו את הקץ ולא רצו או שמא התקשו להתמודד עם ההודעה למפקדים שלא יתייצבו עוד למילואים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully