וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לחרדים: חסינות משפטית לפטור מגיוס? רק אם בג"ץ יתערב

עודכן לאחרונה: 7.8.2023 / 16:01

רה"מ הציע לראשי המפלגות החרדיות לקדם את המתווה בכנס החורף, אך ללא פסקת התגברות נקודתית, שנועדה למנוע התערבות משפטית, מחשש להתגברות המחאה - כך נודע לוואלה!. עם זאת, הבהיר שיהיה מוכן לתת חסינות אם בג"ץ יתערב בנושא. החרדים סירבו להצעה, אך השיחות יימשכו

בוידאו: השר מאיר פרוש לישי כהן ב'כיכר השבת': אנחנו עדיין דורשים להביא את חוק הגיוס לפני התקציב/כיכר השבת

כדי להימנע מביקורת ציבורית - ראש הממשלה בנימין נתניהו הציע לראשי המפלגות החרדיות לקדם את מתווה הפטור מגיוס לחרדים לצה"ל בכנס החורף של הכנסת, אך לא לתת לו חסינות מפני ביקורת שיפוטית של בג"ץ. נתניהו אמר לחרדים כי אם יסכימו, יהיה מוכן לתת חסינות כזאת בדיעבד במקרה שבג"ץ יתערב - כך נודע היום (שני) לוואלה.

מתווה הפטור מגיוס לצה"ל כולל הענקה של פטור לחרדים ש"תורתם אומנותם", כלומר שיושבים ולומדים תורה, וכן מהלך דרמטי של הורדת גיל הפטור מ-26 ל-22-21, כך שחרדים בגיל זה לא יהיו מחויבים יותר בגיוס ויוכלו לצאת לעבודה ולהשתלב בשוק התעסוקה. נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט דורשים לקדם במקביל גם את חוק "יוקרת הגיוס" שיבטיח תגמול נכבד ומוגדל למי שמשרת שירות משמעותי בסדיר או במילואים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו. חיים גולדברג/ פלאש 90, עיבוד תמונה
חושש מהתרחבות המחאה. נתניהו/עיבוד תמונה, חיים גולדברג/ פלאש 90

ראשי יהדות התורה וש"ס דרשו כי הפתרון לסוגיית הפטור יכלול גם פסקת התגברות נקודתית כך שבג"ץ לא יפסול אותו. ברקע המחאה בחודשים האחרונים נגד הממשלה - נתניהו חושש כי צעד כזה יוביל להתגברות ההפגנות והביקורת הציבורית ומנסה מראש למזער נזקים.

בינתיים, ראשי הסיעות החרדיות מסרבים להצעת נתניהו אך השיחות בין הצדדים צפויות להימשך בחודשיים הקרובים - לפחות עד חזרת הכנסת מפגרה.

באחרונה, מזכיר הממשלה יוסי פוקס התחייב בריאיון לעיתון חרדי לקדם במושב הבא חוק שיפטור צעירים חרדים מגיוס אך שיהיה חסין מביקורת שיפוטית. "יחוקק חוק גיוס חסין מביקורת שיפוטית. אם בשביל זה יהיה צורך בחוק יסוד: לימוד תורה, אז נדון בזה", אמר פוקס לשבועון "משפחה".

זאת, על אף שבשבוע שעבר הליכוד הודיע שחוק יסוד לימוד תורה לא על הפרק. מהריאיון עולה שהחוק יכלול גם פסקת התגברות, למרות שנתניהו אמר לאחרונה בריאיונות בתקשורת הזרה כי החליט לוותר על פסקת התגברות ברפורמה המשפטית. לדברי פוקס, הודעת הליכוד הייתה "כנראה תגובה זריזה לאירוע עם השלכות ציבוריות מרחיקות לכת, אז אולי התגובה קצת חריפה מדי".

עוד בוואלה!

המפלגות החרדיות מנסות להתנער מאחריות - והן הראשונות לשלם מחיר

לכתבה המלאה
אריה דרעי, יצחק גולדקנופף, דודי אמסלם, דיון השבעת הממשלה, כנסת, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
סירבו להצעה. דרעי וגולדקנופף/ראובן קסטרו

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הגיב לפרסום בוואלה ומסר כי "הגיוס לצה"ל ושמירה על ביטחון מדינת ישראל אינם רק עניין משפטי, אלא עניין ערכי ראשון במעלה ואסור שימשיך להיות חלק מסחר מכר פוליטי ציני".

במטה המאבק נגד המהפכה המשפטית הוסיפו: "רק אתמול חשף הרמאי הלאומי ששיקר לעם ישראל ולמעשה הוא מתכנן לשנות את הוועדה לבחירת שופטים 'ולעצור', וכעת מתברר שיש עוד עניין קטן, הפטור מגיוס לחרדים, אבל אחריו הוא מבטיח 'לעצור'. נתניהו לא יעצור עד שישראל תהפוך לדיקטטורה, ולכן האזרחים חייבים לעצור אותו. זה בדיוק מה שנעשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully