וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפלגות החרדיות מנסות להתנער מאחריות - והן הראשונות לשלם מחיר

עודכן לאחרונה: 26.7.2023 / 14:37

לו דרעי, גפני וגולדקנופף היו מאמינים בהידברות, הם היו מפעילים את כובד משקלם כדי לבלום את הרפורמה המשפטית. החוק שנועד להשוות את תנאי לומדי התורה לחיילי צה"ל קיבל ברקס מהליכוד ולחרדים נותר רק לדמיין מה היה קורה לו עמדו על דרישתם להסדיר את סוגיית הגיוס

בווידאו: בעת ההצבעה על הצעת החוק לביטול עילת הסבירות - חברי האופוזיציה צועקים במליאה: "ממשלת החורבן"/ערוץ הכנסת

יומיים אחרי שבוטלה עילת הסבירות - ראשי הסיעות החרדיות מנסים להתנער מהאחריות על קידום הרפורמה המשפטית ולחשב מסלול מחדש. במאמרים שפורסמו בביטאונים המפלגתיים של ש"ס, אגודת ישראל ודגל התורה - המסר היה כמעט אחיד: לא בשביל זה הצטרפנו לממשלה, נדרשת התנהלות אחראית בהמשך החקיקה והגעה להסכמה רחבה, זה לא בראש סדר העדיפויות שלנו וחשוב יותר מכל מבחינתנו להסדיר את סוגיית הפטור לחרדים שלומדים תורה מגיוס לצה"ל.

אריה דרעי, יצחק גולדקנופף, משה גפני. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
אריה דרעי, יצחק גולדקנופף, משה גפני/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

למי שעקב אחר התנהלותם של ראשי המפלגות החרדיות בשבועות האחרונים בוודאי לא היה צריך להיות מופתע מהדברים. כאילו הם לא השותפים המרכזיים בקואליציה הנוכחית - אריה דרעי, יצחק גולדקנופף ומשה גפני נעלמו לפתע מהשטח. אחרי שזיהו כי המחאה נגד קידום הרפורמה רואה גם בחרדים אשמים, הם מנסים להנמיך את הלהבות, מיעטו להתראיין ונזהרו מתמיכה גלויה בהצעה לביטול עילת הסבירות או בחלקים אחרים של הרפורמה המשפטית. התנהלו כאילו זה לא נוגע להם.

במהלכים שנעשו מאחורי הקלעים, אבל מיהרו לקבל ביטוי פומבי, הם ניסו לשדר את אותו המסר - יו"ר ש"ס דרעי חתר לפשרה, ניהל שיחות עם נתניהו ואנשיו של הנשיא הרצוג - הכול כדי להוכיח שפניהם לשלום אך לא למלחמה. אם היו נשאלים, היו בכלל מסבירים שהם לא חלק מהמאבק בבג"ץ או ברצון לשנות את שיטת בחירת השופטים, זה נכפה עלינו רק מכוח היותם שותפים בממשלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אריה דרעי ויריב לוין במליאת הכנסת. דני שם טוב, דוברות הכנסת
דרעי לוחץ יד לשר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת/דוברות הכנסת, דני שם טוב

ההליכה בין הטיפות היא סך הכול תוכנית להסטת האש הצידה, חודשיים וחצי לפני המושב הבא של הכנסת אחרי חגי תשרי. ש"ס ויהדות התורה מעוניינות לקדם אז את חוק יסוד: לימוד תורה שישווה את מעמדם של לומדי התורה לחיילי צה"ל ובכך יעניק מענה לפסיקה המשפטית על חוסר שוויון. אם לא, ידרשו לקדם פסקת התגברות או כל פתרון אחר. הם יודעים היטב שקידום חקיקה כזאת בעיתוי רגיש כל כך, יעורר מחדש את המחאה כשהפעם הם יהיו על המוקד. רגע לפני, הם מנסים להעביר את המסר - אנחנו לא האויבים או הבעיה שלכם.

אבל האמת קצת רחוקה מכך: החרדים הם שותפים מרכזיים בקואליציה הנוכחית. לו היו מאמינים באמת בחקיקה בהידברות, היו מפעילים את כל כובד משקלם כדי לבלום את הרפורמה. נכון שמעולם לא עניין אותם מה יהיה זהותם של שופטי בג"ץ, אבל את המלחמה בבית המשפט העליון הם החלו בשנות ה-90, הרבה לפני שיריב לוין חלם לכהן כשר המשפטים. לפני שבוע, באירוע פומבי, שאלתי את גפני 'מה לכם ולזה? איך אתם קשורים?'. גפני השיב: "בוודאי שאנחנו קשורים, זה קרב על זהותה של המדינה. קרב של קיבוצים מול פריפריה. הם רוצים לקעקע את כל מה שיהודי כאן. אנחנו לא קשורים?".

תלמידי ישיבה, לוחמים בצה"ל. ראובן קסטרו, דובר צה"ל, עיבוד תמונה
תלמידי ישיבה, לוחמים בצה"ל/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו, דובר צה"ל

מהדברים של גפני ניתן ללמוד שהחרדים מנסים ללכת בין הטיפות, אך בינתיים ללא הצלחה גדולה. ייתכן שאת מחיר ביטול עילת הסבירות הם יהיו הראשונים לשלם. עוד לפני שהחלו בקידום החקיקה של הפטור מגיוס לצה"ל - בליכוד מיהרו להראות להם את גבולות הגזרה בכך שהוציאו הודעה פומבית לתקשורת שחוק יסוד לימוד התורה לא יקודם. לחרדים נותר רק לדמיין מה היה קורה לו היו עומדים על דרישתם להסדיר את סוגיית הגיוס עם הקמת הממשלה ולא להמתין לסיום החקיקה של השלב הראשון ברפורמה, אולי אז הם כבר לא ממש היו צריכים לשחק משחק כפול ולהתנער מהאחריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully