וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר דרמר במסר לבית הלבן: מנהיגי העולם לא צריכים להתערב במהפכה המשפטית

עודכן לאחרונה: 6.8.2023 / 23:08

השר לעניינים אסטרטגיים ומי שכיהן בעבר כשגריר ישראל בארצות הברית התראיין ל"פוקס ניוז", שם הדהד את המסר של רה"מ נתניהו וטען כי השופטים בישראל ממנים את עצמם לתפקיד. עוד אמר השר כי החוק לביטול עילת הסבירות הוא רק ה"צעד הראשון" בשינוי מערכת המשפט

ראש הממשלה בנימין נתניהו אחרי הניתוח: ״אני מבקש להודות לרבים מכם שדרשתם לשלומי, שלומי מצוין. מחר בבוקר אני מצטרף לחברי בכנסת.״/דוברות ראש הממשלה

השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, מי שכיהן בעבר כשגריר ישראל בארצות הברית ומי הנחשב לאחד מהשרים המקורבים ביותר לראש הממשלה בנימין נתניהו, התראיין היום (ראשון) לערוץ הטלוויזיה האמריקני "פוקס ניוז", שם התייחס בין היתר למהפכה המשפטית, ולביקורת שהושמעה מצד הבית הלבן והנשיא ג'ו ביידן בהקשר זה.

"אני מאמין שזה (המהפכה המשפטית) עניין פנים ישראלי. אני חושב שמנהיגים דמוקרטיים לא צריכים להתערב בזה", אמר דרמר והוסיף: "ראש הממשלה פעל לפי המדיניות שהוא קבע כראש ממשלת ישראל". לדבריו, "אני אעודד את כל המנהיגים ברחבי העולם לכבד את ההחלטה של מדינות דמוקרטיות אחרות".

בהמשך הראיון, דרמר טען כי בכל הנוגע למשילות ולאיזון בין רשויות השלטון, על מדינות ריבוניות לקבל את ההחלטות בעצמן, "ואת זה יש לכבד". דרמר הוסיף: "אני לא רוצה להתערב בפוליטיקה האמריקנית, בדיוק כפי שאנחנו לא רוצים שתתערבו בשלנו".

רון דרמר, בהשבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
"השופטים בישראל ממנים את עצמם". השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר/ראובן קסטרו

דרמר ניסה להסביר את הצורך ב"רפורמה המשפטית", וטען כי בישראל "היה מאזן כוחות טוב בין רשויות השלטון בחצי המאה הראשונה של המדינה". לדבריו, "באמצע שנות ה-90 (תקופת כהונתו של אהרון ברק כנשיא בית המשפט העליון), בתי המשפט החלו לצבור לעצמם עוד ועוד סמכויות".

"בשבעת החודשים האחרונים, פעלנו להחזיר את האיזון בין הרשויות", אמר. בהמשך, דרמר ציין כי הקואליציה והממשלה "מנסה לרסן את האקטיביזם השיפוטי של שופטי בית המשפט העליון".

בהתייחסו לחוק לביטול עילת הסבירות, שאושר בכנסת לפני כמעט שבועיים, השר דרמר טען כי ה"תיקון הזה" נועד "להחליף את עמדת השופטים בעמדת המנהיגים הנבחרים של ישראל".

בניגוד לאופן בו נבחרים שופטים בישראל, דרמר טען, בדומה לטענות שהשמיע בעבר נתניהו בעצמו, כי השופטים ממנים את עצמם, או "שיש להם וטו על בחירת שופטים חדשים".

עוד בוואלה!

ראשי מפלגות הקואליציה במתקפה על בג"ץ: "אין לבית המשפט סמכות לבטל חוקי יסוד"

לכתבה המלאה
שופטי בית המשפט העליון 7 בנובמבר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
שופטי בית המשפט העליון 7 בנובמבר 2022/פלאש 90, יונתן זינדל

מוקדם יותר הערב, ראשי מפלגות הקואליציה פרסמו הודעה חריפה בה תקפו את בית המשפט העליון על החלטתו להוציא צו על תנאי לתיקון ל"חוק הנבצרות" (חוק יסוד: הממשלה), תוך שהם טוענים כי "לבית המשפט אין סמכות לבטל חוקי יסוד" וכי "אין לו סמכות לקבוע שחוק היסוד יכנס לתוקף בתקופה מאוחרת".

"אין גם לאף בית משפט סמכות לבטל את תוצאות הבחירות ולאפשר הוצאת ראש ממשלה לנבצרות, דבר שמבטל את הדמוקרטיה מיסודה", הוסיפו ראשי הקואליציה. לדבריהם, החלטת בית המשפט "שומטת את הבסיס המשותף בין הרשויות שהיה מוסכם לאורך השנים".

הודעת ראשי הקואליציה ממשיכה את קו ההסברה של הליכוד בשבועות האחרונים, לפיו אין לבית המשפט סמכות לדון בחוקי יסוד, ומרחיבה אותו שאין לו סמכות "לבטל את תוצאות הבחירות". יצוין כי לבית המשפט אין סמכות לפסול חוקי יסוד בחקיקה, אך בפסיקות שונות בשנים האחרונות בית המשפט הניח את התשתית להתערבות גם בחוקי יסוד, במידה והם חותרים תחת עקרונות השיטה הדמוקרטית של ישראל.

עוד יצוין כי כיום אין שום הבדל מעוגן בחקיקה בין חוק רגיל לחוק יסוד, והקואליציה מגדירה חוק כחוק יסוד כרצונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully