וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העימות בין ישראל לחיזבאללה הוא רק שאלה של "מתי"

אלוף במיל' אלי (צ'ייני) מרום

עודכן לאחרונה: 4.8.2023 / 7:34

אירוע האוהל שהציב ארגון הטרור מעבר לגבול הוא רק המשך למצב המתוח. חיזבאללה בעידוד איראן ימשיך להטריל, אך הוא גם שוגה לחשוב שיש חולשה ישראלית בשל המחאות ברחובות. על ישראל לנהוג בתבונה, לא להיגרר לפרובקציות ולהכין אופציית תקיפה קטלנית ואם וכאשר נידרש. דעה

בווידאו: בלי קסדה: כתב חיזבאללה תיעד את הרמטכ"ל בגבול/צילום מסך

בעת האחרונה שבה ונבנית מתיחות בין ישראל לחיזבאלה לאורך גבול הצפון. הפעם מדובר בשני אוהלים שאחד מהם הוסר. האוהל שנותר נמצא מספר מטרים מעבר לקו הכחול. אירוע האוהלים הוא המשך למצב המתוח בגבול הצפון, שבשיאו משגר חיזבאללה בחודש מרץ מחבל שמניח מטען חבלה בצומת מגידו ורק בנס פוצע אזרח ישראלי ולא גורם לקורבנות נוספים ובהמשך מתבצע ירי של 34 רקטות משטח לבנון לעבר שטח ישראל.

בכל אותו זמן ממשיכה ישראל לבנות מכשול משמעותי לאורך גבול לבנון, מכשול שיקשה מאוד על חציית הקו על ידי כוח "רדואן" וחיזבאללה בונה עמדות תצפית לאורך קו הגבול. ברקע הדברים נזכיר כי במדינת ישראל קמה מחאה סוערת נגד הממשלה על רקע שינויים צפויים במערכת המשפט.

חיזבאללה העביר לשטח לבנון את אחד האוהלים שהקים בשטח הישראלי 31 ביולי 2023. ללא, אתר רשמי
חיזבאללה העביר לשטח לבנון את אחד האוהלים שהקים בשטח הישראלי 31 ביולי 2023/אתר רשמי, ללא

מאז מלחמת לבנון השנייה לפני 17 שנה, גבול לבנון יחסית שקט. למעט מספר אירועים שהתרחשו לאורכו, אותם ישראל הכילה ולא פעלה כתגובה להם. איראן, שחיזבאללה מהווה אוגדה קדמית שלהם, בונה מזה זמן תוכנית רב זירתית כזו שתקיף את ישראל מכל צדדיה באויב שמסוגל לפעול נגדה צבאית באמצעים שונים. מפיגועי טרור ורקטות מאיו"ש, מעזה ירי רקטות וטרור אווירי חוצה גדר, מלבנון בדמות חיזבאללה על מגוון יכולותיו ומסוריה ניסיונות לבניית תשתית טרור. מסביב לישראל נבנית ממש למול עינינו יכולת טרור מקיפה באמצעות כספים ותמיכה של איראן שבתמורה מקבלת דריסת רגל כדי בסיכומו של דבר לפגוע בישראל.

האיום המשמעותי ביותר על ישראל הוא מצד חיזבאללה שהפך מארגון טרור לארגון סמי צבאי. הארגון מחזיק בכוח של עשרות אלפי פעילים מתוכם כוח שנחשב לכוח מיוחד בשם כוח רדואן שמונה כ-2,500 איש ולמעלה מ-100,000 רקטות, חלקן מדויקות שמאיימות על חלקים נרחבים ממדינת ישראל. לחיזבאללה יש גם יכולת לחולל טרור לתוך שטחה של מדינת ישראל בדמות הפיגוע שהיה במגידו. בנוסף, ואולי החשוב מכל, קרבתו של חיזבאללה לישראל והקשר הבלתי אמצעי עם גורמי הטרור הפלסטינים מאפשרים לאיראן גישה ישירה ובלתי אמצעית לביצוע פעולות טרור בגבולות ישראל ובתוככי ישראל באמצעות גורמים פלסטינים ובכסף ועידוד איראני שנמצא בידיהם.

חסן נסראללה, חיזבאללה, לבנון. אייל מרגולין פלאש 90, אל-מנאר, עיבוד תמונה
חסן נסראללה, חיזבאללה, לבנון/עיבוד תמונה, אייל מרגולין פלאש 90, אל-מנאר

העימות בין ישראל לבין חיזבאללה יתרחש בסופו של דבר והשאלה היחידה היא מתי? לכן נכון יהיה לנתח מעט את היכולות של הארגון. יחידת העילית רדואן שמונה כ-2,500 איש היא יחידה בעלת ניסיון מבצעי מהלחימה בסוריה וככל הנראה מושקעים בה אמצעים רבים ומטרתם היא לכבוש את הגליל או חלקים ממנו. הגוף הזה החל להציג סרטי תעמולה במטרה להאדיר את כוחו ולעורר חרדה בישראל. חשיפתו של הארגון וגודלו הופכים אותו חשוף וחדיר למודיעין הישראלי והוא הופך עם הזמו למטרה נוחה יותר. כוח רדואן הוא כוח גדול והוא אינו יכול להיות יחידת עילית בהיקפי כוח כאלה, כוח מסוג זה דורש הכשרה, אימונים וגיבוי לוגיסטי וטכנולוגי, כל אלה יקרים מאוד בוודאי בהיקפי כוח כאלה. לכן, אין לראות בכוח זה "סיירת מטכ"ל" של חיזבאללה, אלא לכל היותר כוח חי"ר עם מספר יכולות נוספות.

הרקטות והטילים שבידי הארגון הם בכמות גדולה ובעימות הבא הם ישוגרו בכמויות גבוהות לשטח מדינת ישראל. המודיעין הישראלי עוקב זה שנים אחר מערך זה ויש להניח שלא מעט מטרות של מצבורים ומשגרים יטופלו מיד בתחילת הלחימה ויפגעו בו קשות, בדיוק כמו מבצע "משקל סגולי" בפתיחת מלחמת לבנון השנייה, שפגע קשות במערך הטילים ארוכי הטווח של הארגון. ישראל ממשיכה לפתח את מערך יירוט הטילים הרב שכבתי ובקרוב תופיע בזירה מערכת יירוט מבוססת לייזר שתפגע גם היא קשות ביכולות הרקטיות של הארגון.

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, 29 ביולי 2023. אל-מיאדין, צילום מסך
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, 29 ביולי 2023/צילום מסך, אל-מיאדין

מאז אותה מלחמה בקיץ 2006, ארגון חיזבאללה נמנע להסלים את המצב לכדי סבב לחימה נוסף. ההערכות בישראל מדברות ברובן על הרתעה ונראה כי המניע העיקרי לזהירות שבה נוקט חיזבאללה נובעת מייעודו של חיזבאללה בראייתה של איראן. הארגון מיועד בעיקר להוות כוח הרתעה אל מול ישראל כדי להרתיע מפני תקיפה אפשרית ישראלית של מערך הגרעין האיראני. תקיפה ישראלית כזו תביא לשיגור נרחב של רקטות מלבנון לעורף הישראלי. צה"ל ממשיך ונערך מול האיום. מערכה מול ישראל עשויה להשמיד את עיקר כוחו של חיזבאללה ובכך להשאיר את איראן חשופה לתקיפה ישראלית מבלי שהיא תוכל לאיים על ישראל באופן ממשי מלבד שיגור מספר טילי שיהאב.

המחאה בישראל וכתוצאה מכך אירועים בהם אנשי מילואים במערכים השונים, בעיקר בחיל האוויר, מצהירים כי לא יגיעו לשירות נצפים היטב ע"י האיראנים ועל ידי נסראללה. המחאה והוויכוח הפוליטי הער בישראל, כמו גם האיום שלא להגיע לשירות מילואים, נתפסים על ידי נסראללה כהתפוררות החברה הישראלית ומימוש חזון קורי העכביש שאותו חזה לאחר נסיגת צה"ל מלבנון. לאנשים שלא גדלו במדינה דמוקרטית קשה מאוד להבין כי דווקא המחאה בישראל מציגה את חוסנה של החברה הישראלית והיא שמאפשרת לישראל לפרוח כלכלית וחברתית וכתוצאה מכך גם בינלאומית. האיראנים ונסראללה עלולים לטעות ולראות במתרחש בישראל חולשה והם עלולים לשגות באשליה כי זה הזמן לתקוף את ישראל.

נכון לעכשיו נראה כי האיראנים וחיזבאללה אינם רואים בנעשה בישראל שעת כושר לתקיפה. הם ממשיכים לנקוט בדוקטרינת המערכה הרב-זירתית נגד ישראל לצורך קיום מלחמת התשה. כך, סביר שנראה לאורך התקופה הקרובה מערכת טירלולים והצקות לאורך הגבול הצפוני כדוגמת האוהל שחורג ב-27 מטרים מקו הגבול, פגיעה במצלמות, נוכחות על קו הגדר ועוד. במקביל, חיזבאללה יפעל כדי לחולל טרור פלסטיני בעיקר באיו"ש ומעת לעת גם פעולות הצקה לאורך הגדר בעזה. האיראנים מנסים בכך לתחזק אל מול ישראל מלחמת התשה כשהשחקן המרכזי במערכה זו הוא חיזבאללה. ישראל צריכה לכלכל את דרכה בתבונה, לא להיגרר לפרובוקציות ולהכין אופציית תקיפה קטלנית מול חיזבאלה אם וכאשר יידרש.

אלוף במילואים אלי צ'ייני מרום הוא מפקד חיל הים לשעבר וחבר תנועת הביטחוניסטים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully