וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן שלוין עסוק במהפכה המשפטית - הפקידות במשרד משנה את ההליך הפלילי

עודכן לאחרונה: 2.8.2023 / 17:34

ממסמכים שהגיעו לידי וואלה! עולה כי בהנהלת משרדו של יריב לוין מקדמים רפורמה לקיצור ההליך הפלילי, שעליה חתום לא אחר מאיש אמונו של השר, מנכ"ל המשרד. "יעילותו של ההליך הפלילי טעונה שיפור", נכתב במסמך הערכת המצב, לצד יעדים מדידים לביצוע הרפורמה

בווידאו: שר המשפטים יריב לוין האשים את חברי האופוזיציה בקידום חקיקה שנוגעת לשיחות ההידברות בבית הנשיא/ערוץ הכנסת

בזמן ששר המשפטים יריב לוין עסוק בקידום המהפכה המשפטית, הפקידות במשרדו משנה את ההליך הפלילי. "אורכו של ההליך הפלילי בישראל הוא מן הגבוהים בעולם, ויעילותו טעונה שיפור", כך נכתב במסמך הערכת מצב במשרד המשפטים שהגיע לידי וואלה!.

לפי מקורות במשרד, השר היה מרוכז עד כה בקידום הרפורמה, עתה עושה רושם שלפחות הפקידות הבכירה במשרד עוסקת גם בנושאים אחרים. כך, בניגוד למשרדי ממשלה אחרים, היא לא סובלת מבלימה של קידום נושאים אחרים, כפי שנעשה למשל, לפי דיווח וואלה!, ברשות החברות הממשלתיות על ידי השר השני במשרד המשפטים, דוד אמסלם.

בנימין נתניהו,יריב לוין, הצבעה על ביטול עילת הסבירות, כנסת, 24 ביולי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
בנימין נתניהו,יריב לוין, הצבעה על ביטול עילת הסבירות, כנסת, 24 ביולי 2023/פלאש 90, יונתן זינדל

המסמך נכתב עבור המנהלים הבכירים במשרד ועל ידי הפקידות הבכירה במשרד והוא עבר את אישורו של מנכ"ל משרד המשפטים, איתמר דוננפלד - איש אמונו של השר יריב לוין, שאף התווה יעדים מדידים לביצועו של המסמך.

בכל הנוגע לדרך שבה ההליך הפלילי אמור להיות מקוצר, נכתב במסמך כי תבוצע דיגיטציה של ההליך הפלילי לכל ארכו וכן תיערך מדידה ופרסום יזום של נתונים על ההליכים הפליליים בישראל. "על מנת לקצר ולייעל את ההליכים הפליליים, תוך שימור כללי הדין, זכויות הנאשמים וההוגנות, יש לפעול בכמה צירים: חיזוק ממשקי העבודה והתיאום בין הגורמים השותפים להליך - משטרה, פרקליטות, בתי המשפט, שירות המבחן; קיצור וייעול הטיפול בתיק על ידי כל אחד מהגורמים בתחומו; ביצוע התאמות נדרשות בסדרי הדין; ודיגיטציה של ההליך לכל אורכו", כך מפורט במסמך.

עוד בוואלה!

בחברה הערבית מתנגדים לחוק המעצרים המנהליים "המרוכך": "אין אמון בבן גביר"

לכתבה המלאה
איתמר דוננפלד, מנכ"ל משרד המשפטים. דוברות משרד המשפטים,
איתמר דוננפלד, מנכ"ל משרד המשפטים/דוברות משרד המשפטים

פסקה נוספת שעסקה בייעול ההליך הפלילי עוסקת בחלופות להעמדה לדין פלילי: "ההליך הפלילי 'הקלאסי' אינו מותאם לכל מגוון התופעות הבלתי רצויות הנכללות כיום במסגרת הנורמות הפליליות. במקרים רבים ניתן לעשות שימוש בכלים חלופיים על מנת להשיג את ההגנה על הערכים המוגנים שביסוד הדין, בדרכים שפגיעתן פחותה ושמשיגות מטרות אלה בצורה טובה יותר. על מנת לשפר את אכיפת החוק בישראל יש להרחיב את ארגז הכלים לטיפול בהפרות חוק באמצעות פיתוח חלופות בתוך העולם הפלילי ומחוצה לו והגברת השימוש בהן".

כדי להשיג את היעד הזה נכתב במסמך שיש להגביר את השימוש בהסדרים מותנים ובכלי אכיפה והליכים מגוונים, וכן לפתח כלים חלופיים נוספים להליך הפלילי הקלאסי. המלצה חשובה נוספת שצוינה במסמך עוסקת בהסבת עבירות מהמישור הפלילי למישור המינהלי, וכן הגברת שימוש בהליכי צדק מאחה כהליכים משלימים או חלופיים.

המלצות נוספות שראו אור במסמך עוסקות בצמצום פער הנגישות למשפט, העמקת הקשר עם הציבור, ורגולציה חכמה לפיתוח המשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully