וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים במערכת הביטחון: ראשי הביטחון עומדים מהצד. בקרוב ייאלצו להגיד את עמדותיהם בבירור

עודכן לאחרונה: 28.7.2023 / 16:39

לטענת גורמים המעורים בדבר, ראשי זרועות הביטחון מרוויחים כרגע זמן - אך לבסוף ייאלצו לחדד את מסריהם: "יש עשרות אלפי משרתי קבע שמחכים לראות מה יקרה ברגע האמת". לדברי הגורמים, הסרבנות מתפשטת בעיקר בחיל האוויר - שם יצטרכו לבצע בקרוב הערכת מצב מחודשת

בווידאו: המשטרה החלה בפינוי המפגינים מאתר הבניה שסמוך לאזור החסינות של הכנסת/ינון שלום- יתח

גורמים המעורים בדבר התריעו מהעמקת המשבר במערכת הביטחון, והעבירו ביקורת על הרמטכ"ל, ראש שב"כ, ראש המוסד והמפכ"ל, שלטענתם עומדים מהצד ולא משמיעים עמדות ברורות מספיק נגד תופעת הפסקת ההתנדבות למילואים. "הם מרוויחים זמן בכך שהם בוחרים להתבטא בצורה מאוד שקולה ומדודה", הסבירו הגורמים, "אבל אם בג"ץ יפסול החלטות ממשלה, וראש הממשלה יתנגד לכך, הם כבר לא יוכלו לעמוד מנגד, ויצטרכו להגיד את הדעה המקצועית".

לדברי הגורמים, "בעמדת המתנה יש עשרות אלפי משרתי קבע שמחכים לראות מה יקרה ברגע האמת. זה הסיפור". לפי גורמי ביטחון נוספים, יחידת 8200 מתקרבת למספר תלת-ספרתי של מילואימניקים שעדכנו את מפקדיהם ביחידות השונות שהם לא יגיעו לשירות מילואים בתירוצים שונים. גורמים נוספים התריעו מכשירות יורדת של חיל האוויר.

ביקור הרמטכ״ל הרצי הלוי בבסיס חיל האוויר תל נוף, 19 ביולי 2023. דובר צה"ל
מרוויח זמן. הרמטכ"ל בביקור בחיל האוויר/דובר צה"ל

לדברי גורמי הביטחון, תוך כשלושה שבועות כשירות החיל תיפגע באופן כזה שמפקד חיל האוויר יצטרך לבצע הערכת מצב מחודשת, ולהכריע האם חיל האוויר כשיר למלחמה בכמה זירות במקביל. דוגמה להידרדרות בכשירות היא צמצום היקף האימונים בחיל האוויר בשבוע האחרון, בניגוד לגרף האימונים, בדגש על בית הספר לטיסה, המבוסס על טייסי מילואים המקצועיים והמנוסים ביותר של החיל. אחד הגורמים אמר, "ההשפעה של הודעות הפסקת ההתנדבות היא התחלה של מכה מורלית לבית הספר לטיסה, שמכשיר את דור העתיד".

עוד העריכו גורמי ביטחון, כי בהתאם לירידה בהיקף הטייסים המתנדבים, יידרש מפקד חיל האוויר לעדכן מחדש את רף הכשירות המתבקש וליטול סיכונים באישור טיסה או הפסקת טיסה לאנשים על רקע החשש מתאונות אוויריות ודיוק בביצוע המשימות שעלולות לחשוף את הטייסים לאש אויב, לפגוע בביצוע המשימות. "הערכת המצב היום לא מביאה בחשבון את אלו שהצהירו או עלולים לסרב לצו מילואים בהתנדבות אלא רק את אלו שאמרו שהם לא באים", אמרו גורמים בחיל האוויר. "אם המצב לא ישתנה בעוד חודש זו תהיה פגיעה מוחשית בכשירות המבצעית, לא רק בביטחון השוטף. לא סתם יצא מפקד חיל האוויר במסר שקורא למפקדים לעמוד באתגר ההגנה על המדינה שמתהווה בישראל ברקע המחאות".

בצה"ל סרבו להתייחס לביקורת בשייטת הצוללות, שייטת 13 וצוותי מילואים בפלגות פעילות הביטחון השוטף בצפון והדרום (פלגה 914, פלדה 916), שגם שם החלו מחאות והצהרות. לדברי גורמי ביטחון נוספים, יצאה בצה"ל הנחיה לא להזמין את מי שלא צריך למילואים, אחרי שהתקבלו כמה סירובים. עוד התקבלה הנחיה, שיש לבדוק הלך רוח בקרב בעלי תפקידים, כדי למנוע מבוכה לשני הצדדים במקרה שמילואימניק יוזמן וייאלץ לסרב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully